Poradniki i mechanikaWęższe opony na zimę. Zmiana rozmiaru wpływa na jazdę

Węższe opony na zimę. Zmiana rozmiaru wpływa na jazdę

Wśród zmotoryzowanych panuje przekonanie, że w przypadku zimowego ogumienia lepiej zdecydować się na węższe opony niż w przypadku letniego kompletu. Zdaniem zwolenników tej opinii, lepiej "wgryzają się" w śnieg. Specjaliści z ADAC postanowili to sprawdzić.

Poziom bezpieczeństwa na "zimówkach" różni się w zależności od rozmiaru
Poziom bezpieczeństwa na "zimówkach" różni się w zależności od rozmiaru
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Jedzura/REPORTER
Tomasz Budzik

26.10.2018 | aktual.: 30.03.2023 10:58

Śnieg

Na warsztat wzięto oponę Dunlop Winter Sport 5 w pięciu rozmiarach: 195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 oraz 225/40 R18. Ogumienie było punktowane tak, jak podczas standardowego testu opon przeprowadzanego przez ADAC. Im więcej punktów w każdej z kategorii, tym gorzej.

Testy na śniegu pokazały nieznaczną przewagę węższych opon. Ogumienie 195/65 R15 otrzymało w tej kategorii ocenę 1,5 pkt., co przełożyło się na notę "bardzo dobre". Najszersze - 225/40 R18 - zasłużyło na 2,3 pkt., czyli okazały się "dobre". Fizyki nie sposób oszukać. Mniejsza powierzchnia styku z podłożem to większy nacisk, a więc i lepsza przyczepność.

Woda

Jak się okazuje, zmiana rozmiaru ma też duże znaczenie dla zachowania się ogumienia w razie opadów deszczu. Niemcy testowali to, jadąc autem po torze z siedmiomilimetrową warstwą wody. Jak się okazuje, również w tej kategorii lepiej poradziły sobie węższe opony.

Poniżej podajemy prędkości, przy jakich zanotowano niebezpieczne zjawisko aquaplaningu, czyli oderwania się opony od podłoża z powodu niewystarczającej wydolności odprowadzania wody z asfaltu.

  • 195/65 R15 - 82,7 km/h
  • 205/55 R16 - 76,9 km/h
  • 205/50 R17 - 77,0 km/h
  • 225/45 R17 - 72,0 km/h
  • 225/40 R18 - 71,4 km/h

Jak widać, każdemu zwiększeniu szerokości opony odpowiadają widoczne skoki wartości prędkości, przy której kierowca traci kontrolę nad samochodem.

Suchy asfalt

W tej kategorii węższe opony przegrywają. Jak zaznaczają testerzy ADAC, najlepsze parametry podczas tej próby miały najszersze opony. Chodzi nie tylko o krótszą drogę hamowania, ale też pewność jazdy i subiektywne wyczucie samochodu. Niestety, Niemcy poskąpili w tym przypadku konkretów.

Podsumowując, zakup węższych opon zimowych może być uzasadniony, jeśli spodziewamy się, że w sezonie zimowym będziemy często zmagać się z typowymi dla tej pory roku warunkami. W przypadku osób, które nie mieszkają w terenach górskich gra może okazać się niewarta świeczki.

Przed zakupem ogumienia warto sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, jaki profil zaleca producent. Kupowanie zimówek według wymiarów opon, które już znajdują się na kołach, może być zwodnicze, jeśli pierwszy raz kupujemy zimowy komplet dla samochodu z drugiej ręki.

Poprzedni właściciel auta mógł przecież zdecydować się na zmianę zalecanego przez producenta profilu. Jeśli natomiast decydujemy się na zakup szerokich zimówek, pamiętajmy o tym, że nie warto przesadzać z prędkością w rzęsistym deszczu.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (47)