Opona cała, a powietrze zeszło w mig. Warto zwrócić uwagę na jeden detal

Podczas jazdy szarpnęło kierownicą, a spod auta zaczęły dochodzić stuki. Już wiedziałem, że coś jest nie tak z kołem, ale nic nie mogło się urwać. Może się odkręciło? Prawdziwa przyczyna okazała się prozaiczna, ale i zaskakująca.

Opona bez powietrzaOpona bez powietrza
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

Powietrze z opony może zejść na dwa sposoby - dziurą w oponie lub przez uszkodzony wentyl. W samochodzie terenowym jest jeszcze jeden sposób - przez styk opony z felgą, kiedy jeździmy na niskim ciśnieniu. W tym przypadku doszło do czegoś, czego w ogóle się nie spodziewałem, choć kiedy zrozumiałem przyczynę, wydało się to bardzo oczywiste.

Otóż w testowej Toyocie Hilux rzeczywiście jeździłem na niskim ciśnieniu, ponieważ pokonywałem trudny piaszczysty teren. Ciśnienie wynosiło ok. 1,5 bara. Po wyjechaniu z terenu przejechałem ok. 60 km drogami asfaltowymi i nic się nie działo. Nie było czasu na dopompowanie, więc postanowiłem zrobić to dopiero, jak dojadę na miejsce i załatwię swoje sprawy.

Po dojechaniu na miejsce i postoju auta przez ponad godzinę ciśnienie nadal wynosiło 1,5 bara. Podjechałem na stację paliw, by je skorygować na zalecane 2,3 bara po czym ruszyłem w drogę. Po kilku minutach jazdy nagle powietrze zeszło z opony.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wielka Wyprawa Maluchów. Relacja z przejazdu przez kraje bałtyckie.

Szukanie dziury w całym

Po zmianie koła i dojechaniu do domu postanowiłem sam poszukać przyczyny. Napompowałem koło i zacząłem szukać dziury. Bo tylko taki scenariusz wydawał się prawdopodobny. Niestety nic nie znalazłem. Przez wentyl też nie uciekało powietrze. Co ciekawe, po upływie doby ciśnienie pozostało bez zmian.

Kompletnie nie rozumiałem co mogłoby być przyczyną. Pokazałem zdjęcie koła bardziej doświadczonej w offroadzie osobie ode mnie. Od razu zwrócił uwagę na jeden szczegół i zapytał ku mojemu zaskoczeniu: "jeździłeś po piasku?". Potwierdziłem, choć dodałem, że powietrze zeszło dużo później, po napompowaniu opony. Dla niego wszystko już było jasne.

Wentyl bez kapturka
Wentyl bez kapturka © Autokult

Wskazał na jeden detal i napisał: "nie masz kapturka, więc miałeś piasek w wentylu. Pompowałeś oponę, piasek został wciśnięty w wentyl i go przez chwilę zablokował, dlatego nagle zeszło powietrze. Kiedy uchodziło powietrze, to wypchnęło część piasku. Reszta została pewnie usunięta, jak pompowałeś oponę drugi raz".

Podsumowując, człowiek uczy się całe życie, a takie rzeczy są tak oczywiste, że aż nie przychodzą do głowy. Doświadczony offroadowiec powiedział, że zawsze trzeba mieć kapturek, bo i błoto potrafi narobić szkód. A jeśli go nie ma, warto przed pompowaniem opony upuścić trochę powietrza, które wydmucha brud z wentyla.

Wybrane dla Ciebie

Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Porsche świętuje rekord Macana. Żaden inny model nie osiągnął takiego wyniku
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Ford planuje nowe modele na Europę. Niewykluczone, że będą spalinowe
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę
Kierowcy się doczekają. Wreszcie poszerzą kluczową drogę