Opla zabraknie w Genewie. Czy to początek zmierzchu targów motoryzacyjnych?

Uczestnictwo w salonach motoryzacyjnych jest dla producentów kwestią prestiżu. Tak przynajmniej było do tej pory. Jedna z ważniejszych europejskich marek, Opel, ogłosiła, że nie weźmie udziału w marcowym salonie w Genewie. Czy targi motoryzacyjne mają jeszcze sens?

Opel wycofuje się z tegorocznej Genewy. Inne marki z czasem będą postępować podobnieOpel wycofuje się z tegorocznej Genewy. Inne marki z czasem będą postępować podobnie
Źródło zdjęć: © wp.pl
Tomasz Budzik

Targi w odwrocie?

O tym, że Opel nie weźmie udziału w salonie samochodowym w Genewie, zdecydował obecny właściciel niemieckiej marki - francuski koncern PSA. Jak stwierdził cytowany przez "Automotive News Europe" rzecznik firmy, jeśli marka nie ma do pokazania żadnych nowości, nie będzie brała udziału w targach; w końcu salony samochodowe to tylko jedna z form działań marketingowych.

Trzeba przyznać, że trudno odmówić działaniom PSA sensu. Uczestnicząc w targach producent może liczyć na to, że pojawi się w mediach. Liczba premier na targach jest jednak zwykle tak duża, że dziennikarze nie mają czasu by zajmować się tymi markami, które nie mają żadnych nowości. Z drugiej strony można liczyć na to, że samochody obejrzą goście imprezy - zwykli fascynaci motoryzacji.

Co ciekawe, liczba tych ostatnich nieznacznie rośnie. W 2017 roku genewski salon odwiedziło 691 tys. gości, w 2016 roku było to 690 tys., w 2015 roku 682 tys. a w 2014 roku 670 tys. osób. Czy jednak za obecnością na targach idą decyzje zakupowe? Obecnie większość samochodów kupują firmy. W Polsce w 2017 roku aż 69,7 proc. nowych aut nabyli przedsiębiorcy. Ci, decydując o zakupie, przede wszystkim liczą. Szukają auta z najlepszą ofertą leasingową czy ratalną. Obecność marki na targach lub jej brak ma tu niewiele do rzeczy.

Wiele wskazuje na to, że liczba imprez samochodowych będzie się zmniejszać. W 2017 roku z uczestnictwa w targach we Frankfurcie zrezygnował Peugeot, DS, Nissan, Fiat, Volvo i Jeep. Z paryskiego salonu w 2016 roku wycofały się: Ford, Volvo i Mazda. W przyszłości na europejskiej scenie imprez może więc zostać jedynie Genewa. Ze względu modele prezentowane specjalnie na te rynku, salony zapewne utrzymają się także w Tokio i w Detroit.

Nowy profil

Gwoździem do trumny salonów samochodowych może być zmiana podejścia do zakupu samochodu. Chiński koncern Geely, do którego należy Volvo, w 2016 roku powołał do życia nową markę - Lynk & Co. Zgodnie z założeniami Chińczyków samochody produkowane pod tą nazwą mają być oferowane w przedstawicielstwach zlokalizowanych w centrach handlowych, a jednocześnie rozwijana ma być sprzedaż przez internet.

Tradycyjne salony samochodowe zabić może też autonomia połączona z ideą współdzielenia. Wiele wskazuje na to, że właśnie taka przyszłość czeka motoryzację. To, że sami nie będziemy prowadzić, sprawi, że mniejsze znaczenie będziemy przykładali do marki i modelu samochodu – będzie liczyła się tylko cena. Wiele osób w ogóle zrezygnuje z posiadania auta, stawiając na pojazdy wypożyczane na czas dojazdu do pracy czy na zakupy.

Wiele wskazuje na to, że jesteśmy świadkami początku erozji funkcjonującego dotąd systemu. Nieobecność w Genewie tak ważnego w Europie Opla tylko to potwierdza.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀