Offroad Marcina: Toyota Hilux 2.8 - niezawodna pod każdym względem

Odświeżona Toyota Hilux z nowym silnikiem 2.8 o mocy 204 KM jest jeszcze bardziej niezawodna. Nie chodzi jednak o brak usterek, lecz o to, jak wykonuje swoje zadania. Sprawdziłem, jak radzi sobie w terenie i czy współczesna elektronika rzeczywiście pomaga.

Marcin Łobodziński

Rynek pickupów jeszcze całkiem niedawno osłabł, ale w przenośni. Nowe modele dostawały słabe silniki, za słabe dla klientów. Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Mitsubishi Outlander miały do zaoferowania jednostki dobre co najwyżej do jazdy w terenie na reduktorze, a to ze względu na przepisy dotyczące norm emisyjnych. Rozwiązaniem problemu stały się fabryczne moduły podnoszące moc na życzenie klienta.

Toyota wybrała jednak inną drogę. Trochę odczekali i w końcu wraz z liftingiem zaprezentowali odświeżonego Hiluxa z nowym starym silnikiem 2.8. Nowym dla tego modelu, ale znanym z Land Cruisera. Rozwijająca 204 KM i 500 Nm jednostka w sam raz pasuje do auta i spełnia wszystkie wymagania.

Toyota Hilux 2.8
Toyota Hilux 2.8 © fot. Bluephoto/Ireneusz Rek

Jeździłem 150-konnym Hiluxem po bezdrożach podczas testów na poligonie w Drawsku Pomorskim. Nie jestem w kwestii mocy szczególnie wymagający, ale jednak czuć, że to za mało. Na długich podjazdach, nawet na asfalcie, silnik wyraźnie dyszy ze zmęczenia, a sytuację ratuje tylko sprawny automat. Włączenie reduktora jest obowiązkowe, jeśli w kopnym piachu ma się jeździć dłużej, bo inaczej jednostka będzie stale pracować na najwyższych obrotach.

2.8 zmienia postać rzeczy

Z większym silnikiem, choć wciąż 4-cylindrowym, otrzymujemy tylko 54 KM i 100 Nm więcej, ale w praktyce czuć to przy największym obciążeniu. Nie tylko w terenie, ale na przykład na autostradzie, kiedy trzeba sprawnie przyspieszyć w zakresie prędkości trzycyfrowych. Wróćmy jednak na bezdroża, bo to w takich warunkach przetestowałem nowy wariant.

Toyota Hilux 2.8
Toyota Hilux 2.8 © fot. Bluephoto/Ireneusz Rek

Większy i mocniejszy silnik nie męczy się już na piasku czy podjazdach. Od razu czuć, że pracuje w niższych zakresach obrotów, że nie łapie powietrza ostatnią resztką sił. Może trochę przerysowuję, silnik 2,4 l nie był za słaby, ale czym innym jest praca na maksimum możliwości, a na jakieś 70 proc. Dlatego nie zawsze, ale w wielu sytuacjach motor 2,8 l będzie lepszy.

Hilux w czasie pokonywania terenowych prób poradził sobie ze wszystkimi, ze szczególnym wskazaniem na te, które wymagały dobrej trakcji. Tu klasę pokazało jedno z najlepszych zawieszeń w klasie jednotonowych pick-upów, ale i układ A-TRC (Active Traction Control), który od lat wychwalam i nadal będę to robił, a na nagraniu wideo zobaczycie, jak się sprawdza. Elektronika pokazała, że mechaniczne rozwiązania nie zawsze pracują sprawniej. Zresztą, sami zobaczcie.

Podsumowując, Toyota Hilux 2.8 jest jeszcze bardziej niezawodnym autem, bo nie zawiedzie was w żadnej z drogowych i terenowych sytuacji, jeśli oczywiście będziecie pamiętali, że jest pick-upem, czyli w praktyce autem użytkowym, a nie tradycyjną terenówką jak Land Cruiser czy Jeep Wrangler.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/52] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥