Nowe dane już w CEPiK-u. Niedługo od tego będzie zależeć wjazd do miasta
21 sierpnia 2023 r. w życie wchodzi nowelizacja, która rozszerza gromadzone w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów informacje o spełnianą przez dany samochód normę emisji EURO. To o tyle ważne dla kierowców, że na podstawie tej informacji będzie rozstrzygana możliwość wjazdu do stref czystego transportu. Wbrew pozorom to także spore ułatwienie dla kupujących z rynku wtórnego.
21.08.2023 | aktual.: 21.08.2023 11:31
Koniec z brakiem informacji
Rządzący właśnie załatali jedną z dziur związaną z planowanym wprowadzeniem stref czystego transportu. Czasu było niedużo, bowiem Kraków zamierza wprowadzić swoją SCT już 1 lipca 2024 r. Warszawa ma podobne plany. W związku z tym konieczne było uregulowanie zasad, na jakich samochody będą mogły do takich stref wjeżdżać.
Czynnikiem rozstrzygającym ma być norma emisji spalin Euro. Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało nowelizację, która pozwoli uzupełnić Centralną Ewidencję Pojazdów o wspomnianą informację dla wszystkich pojazdów. Do tej pory system zbierał dane dopiero od 2017 r. i tylko w przypadku pierwszej rejestracji nowych pojazdów. Z tego powodu takiej adnotacji brakowało w dowodach rejestracyjnych starszych aut.
Przy okazji na nowych informacjach kierowcy skorzystają w dodatkowy sposób. Dane mają się także pojawić w zakładce Mój Pojazd aplikacji mObywatel czy e-usłudze Historia pojazdu. Dzięki temu np. zainteresowani zakupem danego auta będą mogli sprawdzić, czy pojazd spełnia wymaganą przez strefę w danym mieście normę emisji.
Pozwoli to uniknąć wpadnięcia na tzw. minę, ponieważ nie brakuje samochodów, które w jednym roczniku mogły spełniać różne normy mimo wykorzystania tego samego paliwa.
Jednocześnie 21 sierpnia w życie weszła druga nowelizacja, która określa zasady uzupełniania wspomnianych danych. Jak ma się to odbywać? Pomóc w tym ma specjalny algorytm, który automatycznie uzupełni brakujące informacje. Te mają się pojawić do 30 dni od wprowadzenia ustawy. Do 30 września 2023 r. każdy właściciel pojazdu powinien mieć więc komplet informacji.
Lepiej sprawdź dane
Sam algorytm będzie działał następująco. Najpierw sprawdzi, czy dany pojazd ma w dowodzie rejestracyjnym adnotację o spełnianej normie. Jeśli nie, określenie normy nastąpi przez systemową analizę danych, która będzie opierała się na roku produkcji, marce, typie, wariancie i wersji pojazdu, a także pojemności i mocy silnika oraz normie Euro występującej dla pojazdów z grupy dla danego klucza.
Jeśli i to nie pozwoli wyłonić właściwej normy, dane zostaną uzupełnione na podstawie wytycznych załącznika nr 9 zawartego w rozporządzeniu ministra infrastruktury o szczegółowych czynnościach organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu. Tam możemy znaleźć, że ustalenie normy odbywa się m.in. na podstawie świadectwa zgodności WE, wyciągu ze świadectwa homologacji pojazdu czy oświadczenia producenta. Dopiero ostatnim krokiem jest ustalenie normy na podstawie samego rocznika.
Jak widać, ścieżka minimalizuje więc szansę na ewentualną pomyłkę. Mimo wszystko resort nie wyklucza możliwości ewentualnych błędów. Jeśli te nastąpią, rzecz jasna będzie można to zgłosić do urzędu. Wówczas poprawki zostaną naniesione. Kierowcy od dziś będą więc mogli już sprawdzać, czy normy Euro pojawiły się w wykazie.
Jak wspomniałem na początku, ich poprawność jest kluczowa dla tych, którzy planują wjeżdżać w przyszłości do stref czystego transportu. W razie pomyłki i braku reakcji ze strony kierującego może się bowiem okazać, że nie wjedziemy do SCT. Lepiej więc zweryfikować wprowadzone dane, by potem uniknąć niemiłej niespodzianki.
Dwa miasta na początek
Według samorządowych planów strefa czystego transportu w Krakowie ma ruszyć 1 lipca 2024 r. Podczas pierwszego etapu, który będzie trwał do 30 czerwca 2026 r., wjazd do obejmującej całe miasto strefy będzie zależał od daty ostatniej rejestracji pojazdu. W przypadku aut zarejestrowanych po raz ostatni do 1 marca 2023 r. do strefy będą mogły wjechać samochody benzynowe, spełniające co najmniej normę Euro 1 oraz diesle, spełniające co najmniej normę Euro 2.
Dla aut zarejestrowanych ostatnio po 1 marca 2023 r. granicą będzie Euro 3 dla pojazdów benzynowych i Euro 5 dla diesli. Rozróżnienie wprowadzono po to, by nie zmuszać do zmiany posiadanego samochodu tych, którzy na taki krok być może nie mogą sobie pozwolić.
W Warszawie strefa również ma obowiązywać od 1 lipca 2024 r., ale obejmie część miasta. Na pierwszym etapie – do końca 2025 r. - będą mogły do niej wjechać samochody benzynowe, spełniające co najmniej normę Euro 2 oraz diesle, spełniające co najmniej normę Euro 4.