Obowiązek właścicieli samochodów z LPG. Ważna data
Właściciele samochodów, które są wyposażone w instalacje do zasilania silników mieszanką propan-butanu, znanej również jako LPG, muszą pamiętać o konieczności przeprowadzania regularnych przeglądów tychże instalacji. Istotnym elementem, który podlega takiej weryfikacji, jest zbiornik gazu. Problemem dla wielu osób może okazać się jednak proces legalizacji.
06.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 10:07
Jeżeli jesteś właścicielem pojazdu, w którym zamontowano instalację LPG, musisz zgłosić ten fakt w odpowiednim wydziale komunikacji. Tam, na podstawie dostarczonych przez ciebie dokumentów, dokonany zostanie wpis w dowodzie rejestracyjnym twojego pojazdu oraz w karcie pojazdu — o ile taka karta została wydana. Na zgłoszenie tego faktu masz 30 dni. Wpis w dowodzie rejestracyjnym zostaje dokonany na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji instalacji, zwanego również paszportem zbiornika gazu, atestem lub homologacją, a także rachunku za montaż instalacji.
W dowodzie rejestracyjnym, obok wpisu dotyczącego zmiany rodzaju zasilania pojazdu, urzędnik dokonuje również zmiany daty badania technicznego. Następny termin badania technicznego przypada wówczas po roku od momentu montażu instalacji LPG, niezależnie od wieku twojego samochodu — nawet jeśli jest on nowy. Koszt badania technicznego w tym przypadku wynosi 162 zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeżeli nie zgłosisz faktu posiadania instalacji autogazu, a zostaniesz zatrzymany do kontroli, konsekwencje mogą być dotkliwe. Policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, co — przynajmniej teoretycznie — oznacza, że twój samochód traci dopuszczenie do ruchu. Ponadto uczciwy diagnosta nie wyda pozytywnego wyniku badania technicznego, jeśli zauważy w twoim samochodzie instalację LPG, która nie jest wpisana w dowód rejestracyjny.
Pamiętaj o konieczności posiadania odpowiednich dokumentów
Właściciel pojazdu, który poddaje swój samochód przeglądowi, musi przedstawić tzw. paszport zbiornika. To dokumenty, które otrzymuje od warsztatu, który montował instalację autogazu, a które są niezbędne do przeprowadzenia badania technicznego. Wszystko odbywa się w tradycyjny sposób, bez użycia elektroniki, dlatego warto pamiętać o tym, aby nie musieć jeździć na przegląd dwa razy.
Legalizacja zbiornika LPG
Instalacja LPG po upływie 10 lat od daty produkcji zbiornika wymaga specjalnej uwagi. Po tym okresie zbiornik musi zostać zalegalizowany lub wymieniony na nowy w wyznaczonym do tego celu warsztacie. Listę takich warsztatów można znaleźć na stronie internetowej Transportowego Dozoru Technicznego.
Legalizacja to proces, podczas którego technik wykonuje próbę ciśnieniową na opróżnionym i zdemontowanym zbiorniku gazu. Jeśli zbiornik przejdzie tę próbę pozytywnie, zostaje dopuszczony do użytku na kolejne 10 lat lub krótszy okres, jeśli butla jest starsza niż 10 lat. Maksymalny okres użytkowania zbiornika LPG wynosi 20 lat, a datę tego okresu określają zapisy na tabliczce znamionowej. Po upływie tego czasu kończy się techniczna żywotność zbiornika gazu.
Warto również podkreślić, że legalizacji powinien dokonać właściciel pojazdu, ponieważ to na niego zostaną wystawione dokumenty potwierdzające dopuszczenie zbiornika do użytku.
Podczas legalizacji zbiornika można skorzystać z istniejącego wielozaworu, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie i bezpieczeństwo użytkowania instalacji gazowej. W przypadku montażu nowego zbiornika gazu wielozawór musi zostać wymieniony na nowy.
Instalacja LPG w samochodzie. Ważne przy zakupie auta
Legalizacja i żywotność zbiornika LPG są istotne przy zakupie samochodu. Warto sprawdzić, czy sprzedawca nie sprzedaje samochodu z instalacją autogazu zamontowaną na przykład 9 lat temu, co oznacza, że konieczne będzie poniesienie dodatkowych kosztów. W przypadku tanich samochodów może to oznaczać znaczny wydatek w porównaniu do ceny pojazdu.
Warto również pamiętać, że w większości przypadków, jeśli legalizacja jest przeprowadzana zgodnie z procedurami, zbiorniki zamontowane pod samochodem muszą zostać wymienione na nowe. Jest to spowodowane tym, że każdy ślad korozji lub głębsza rysa na zbiorniku dyskwalifikuje go z dalszej eksploatacji. Takie zasady obowiązują przy montażu zbiorników w samochodach z USA, szczególnie w minivanach, ale także w SUV-ach.