Renault Clio nie oferuje już silnika Diesla. Hybryda i tak zużywa śladowe ilości paliwa© WP Autokult

Porównanie: instalacja LPG czy hybryda? Sprawdzamy na przykładzie Renault Clio

Mateusz Lubczański
19 listopada 2023

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Czy to już moment w którym można porzucić instalację LPG i oszczędzać na jeździe hybrydą? A może ceny gazu są dalej na tyle niskie, że inwestowanie w droższe auto z baterią nie ma najmniejszego sensu? Sprawdzamy to na przykładzie nowego Renault Clio.

Renault Clio przeszło kolejny facelifting i jako jeden z ostatnich modeli broni się w segmencie małych samochodów miejskich. Muszę przyznać, że trudno mieć już zastrzeżenia do jakości wykonania czy ergonomii – Clio jest lepsze niż kiedykolwiek. Jest też oferowane zarówno z instalacją LPG, jak i układem hybrydowym. Ten ostatni testowałem w wersji przed liftingiem i rzeczywiście "wącha paliwo".

Ale czy obecnie taka inwestycja ma sens? W "środkowej" wersji wyposażenia techno hybrydowe Clio wyceniono na 103 900 zł. Teoretycznie duża kwota zostawiona w salonie może mieć sens, jeśli jeździmy dużo po mieście i możemy zaoszczędzić na niskim spalaniu. Z drugiej jednak strony porównywalna wyposażeniowo wersja z LPG to tylko 83 900 zł. Za 20 tys. zł można kupić w połowie listopada 6250 l gazu. A to pozwala na przejechanie ponad 100 tys. km, ale nie uprzedzajmy faktów.

Różnice pod maską

A oczywiście, są. Wersja hybrydowa oferowana jest z silnikiem o pojemności 1,6, skrzynią automatyczną i mocą 145 KM. Wersja "z gazem" ma już trzy cylindry, litr pojemności i skromne 100 KM (ale tylko, gdzie jedzie na gazie, w innym wypadku tracimy 10 KM). Oczywiście hybryda jest szybsza, przyspiesza do setki w 9,9 sekundy, w porównaniu do 11,8 sekundy w egzemplarzu z litrowym silnikiem.

Renault Clio - umiejscowienie zbiornika LPG
Renault Clio - umiejscowienie zbiornika LPG© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Oczywiście jest też kwestia bagażnika. Tam, gdzie normalnie znajduje się koło zapasowe, umieszczono 32-litrowy zbiornik gazu. Renault trochę manipuluje danymi, bo o ile hybryda ma 300 l pojemności bagażnika, tak wersja "zwykła" i z LPG ma już 391 l – po prostu nie wliczono obecności zbiornika w aucie. Tyle tylko, że w hybrydzie mieliśmy pakiet koła zapasowego, który niedostępny jest w LPG.

  • Przełącznik gazu. Komputer pokładowy pokazuje również spalanie gazu
  • Litrowy silnik znamy np. z Dacii
  • Jednostka 1,6 w wersji hybrydowej
  • Wersja hybrydowa z pakietem koła zapasowego. Nie jest on dostępny w wersji LPG
  • Wnętrze jest dopracowane i przemyślane
[1/5] Przełącznik gazu. Komputer pokładowy pokazuje również spalanie gazuŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

LPG czy hybryda – spalanie

Porównanie spalania przeprowadziliśmy w tym samym czasie, zarówno w mieście, jak i poza nim. Łącznie ok. 140 km, z włączonym systemem start/stop i "normalnym" trybie jazdy. Jako kierowca wersji z LPG zauważyłem, że aby dotrzymać kroku wersji hybrydowej, muszę "podciągać" obroty powyżej poziomu 3 tys. W mieście (ale i jak okazało się również na drodze krajowej) tracę mnóstwo energii przy hamowaniu, z której może korzystać hybryda. Jedyna moja nadzieja na zwycięstwo to tani gaz.

Porównanie spalania w Renault Clio hybryda vs LPG

TrasaZużycie paliwa w wersji hybrydowejZużycie gazu w wersji LPG

Śr. prędkość

Dystans pomiaru
Miasto3,7 l/100 km7,6 l/100 km30 km/h37 km
Autostrada5,6 l/100 km7,8 l/100 km114 km/h41 km
Droga krajowa4,0 l/100 km6,0 l/100 km62 km/h18 km
Droga ekspresowa4,5 l/100 km6,5 l/100 km101 km/h43,3 km
Pomiary przy 11 stopniach Celsjusza

Czym więcej hamowań i toczenia się, tak coraz lepiej sprawdza się hybryda. W pewnym momencie odcinka testowego komputer egzemplarza z LPG wskazywał zużycie na poziomie nawet 8,5 l. Dopiero zielona fala pozwoliła nieco zbić spalanie. Różnice są mniejsze dopiero na drodze ekspresowej czy autostradzie, ale i tak wyniki hybrydowego Clio robią wrażenie. Przy jeździe autem z LPG "po prostu" na benzynie spokojnie mógłbym odliczyć od podanych wyników spalania około litr paliwa.

  • Różne scenariusze użytkowania hybrydowego Clio
  • Różne scenariusze użytkowania hybrydowego Clio
  • Różne scenariusze użytkowania hybrydowego Clio
  • Różne scenariusze użytkowania hybrydowego Clio
[1/4] Różne scenariusze użytkowania hybrydowego ClioŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Ostatecznie przewagę - przynajmniej w portfelu - dalej widać w przypadku gazu. Przyjmując cenę 6,5 zł/l bezołowiowej i 3,12 zł za l gazu (to prognozy e-petrol.pl na okres naszego pomiaru), największą różnicę w kosztach widać na autostradzie - ok. 24 zł przyjdzie nam zapłacić za 100 km przejechanych egzemplarzem z LPG, podczas gdy hybryda wymaga zapłacenia ok. 12 zł więcej. Z drugiej jednak strony różnice w mieście są marginalne. Marginalne, ale hybryda - przypomnijmy - kosztuje 20 tys. więcej.

Komentarze (65)