Nowa Toyota Corolla 1,6 Valvematic Prestige [test]
Toyota Corolla to jeden ze światowych hitów sprzedaży, który liczy sobie już aż 11 generacji. Najnowsza dostępna jest w polskich salonach od kilku miesięcy i powoli zaczyna pojawiać się na drogach. Co takiego widzą w niej klienci?
27.12.2013 | aktual.: 18.04.2023 10:41
Japoński sedan segmentu C przez ostatnie lata zdążył wyrobić sobie opinię, którą można opisać dwoma słowami: niezawodny i nudny. Pierwsza z tych cech na swoje potwierdzenie potrzebuje odrobiny czasu, druga natomiast daje o sobie znać już przy pierwszym kontakcie z autem.
Wraz z rozgraniczeniem modeli Corolla i Auris przy 10. generacji z oferty zniknęły mocniejsze wersje silnikowe. Przez ciągle rozdrabnianie gamy modelowej obrana z jakichkolwiek emocji Corolla została najzwyklejszym w świecie trójbryłowym pojazdem, nadającym się przede wszystkim do bezpiecznego i w miarę komfortowego przewożenia dzieci, bagażu i psa. Tym sposobem określa wizerunek swój i jako najbardziej popularny model również po części całej marki. Jak więc najnowsza Toyota Corolla sprawdza się w przypisanej roli uniwersalnego auta do codziennego użytku?
Projektanci nowej generacji bardzo chcieli, aby samochód wyglądał nowocześnie i przyciągnął do salonów odsetek młodszych odbiorców. Trochę odważniejsza niż w przypadku poprzednika stylizacja nadwozia wygląda jednak niespójnie.
Futurystyczny przedni pas z wrośniętą w reflektory atrapą chłodnicy oraz diodami LED do jazdy dziennej przyciąga wzrok i obiecuje szereg zmian w ogólnym pomyśle na auto. Delikatnie podpompowana, ale klasycznie zarysowana sylwetka i konserwatywna tylna część samochodu jednak nie do końca komponują się z tym pomysłem. Nowa Toyota Corolla może się podobać, pod warunkiem że nie widziało się wcześniej kilku projektów konkurencji.
W planie unowocześnienia wizerunku Corolli znalazło się też miejsce na całkowicie nowe wnętrze. Projektanci jednak trochę popłynęli i deska rozdzielcza poza maskującymi ten fakt panelami multimediów i klimatyzacji wygląda jak przeniesiona z lat 90. Kwadratowy schowek za lewarkiem zmiany biegów, w którym ukryto kilka przycisków oraz gniazdo 12 V, odseparowany od reszty zegarek i kontrolki poduszki powietrznej pasażera/niezapięcia pasów wyglądają po prostu kiepsko.
Najbardziej specyficzne jest jednak to, że cały kokpit postawiono niemal do pionu, co również nie przypadło mi do gustu. Futuryzm upchnięty na siłę i bez gruntownego przemyślenia to chyba najlepsze określenie nowego projektu kabiny. Zastosowane materiały można uznać za przeciętne i do tego nie najlepiej spasowane. Większość elementów deski rozdzielczej ugina się pod naciskiem dłoni i nie wynika to bynajmniej z miękkości tworzyw. Interfejs komputera pokładowego i multimediów także nie zachęca do zagłębiania się w menu, jest toporny i niezbyt intuicyjny.
Największą zaletą nowej kompozycji są wygodne fotele o dość szerokim zakresie regulacji i naprawdę dużo przestrzeni dookoła. Nowa Corolla jest o 80 mm dłuższa, 15 mm szersza i ma większy aż o 100 mm rozstaw osi. Dodatkowe centymetry rozplanowano bardzo rozsądnie i naprawdę czuć je w kabinie. Wrażenie robi też tylna kanapa, na której bezproblemowo zmieści się dwójka dorosłych bez potrzeby przymusowego przytulania. Urósł także bagażnik; teraz pomieści on 452 l. Pokrywa sama odskakuje po zwolnieniu zamka, co za tym idzie - zawiasy niestety wchodzą do środka przestrzeni ładunkowej. Prezentowany egzemplarz został też wyposażony w gumową matę, którą łatwo utrzymać w czystości.
Oprócz przestronnego wnętrza Toyota Corolla jedenastej generacji ma też inną ważną zaletę – naprawdę dobrze jeździ i świetnie sprawdza się jako wygodny, cichy samochód rodzinny. Japońscy konstruktorzy nie szukali kompromisu i po prostu postawili na komfort, który w przypadku takich samochodów jak ten jest po prostu pożądany.
Miękko zestrojone zawieszenie jest coraz rzadziej spotykane w autach segmentu C. Praktycznie każdy producent stara się eksperymentować przy jego nastawach, szukając złotego środka, który zadowoli każdego. Zachowanie kompaktowej Toyoty na drodze nie przypadnie do gustu kierowcom o wyścigowych ambicjach, ale nie do tego została ona stworzona i nikt tego od niej nie oczekuje. W samochodach tej klasy liczy się komfort oraz relaksująca podróż i pod tym względem nowa Corolla nie zawodzi. Skuteczna walka z nierównościami bez nadmiernego hałasu, zadowalający pod względem precyzji i lekko pracujący układ kierowniczy oraz całkiem przyzwoita trakcja wspomagana przez szerokie ogumienie sprawiają, że tą Toyotą podróżuje się dokładnie tak, jak można by oczekiwać po uniwersalnym aucie przygotowanym z myślą o rodzinie.
Do takiego charakteru pasuje też niezbyt mocny silnik 1,6 Valvematic, który mimo niezbyt wysokiej kultury pracy jest nieźle wyciszony. Dynamika i reakcja jednostki napędowej na zmianę obciążenia nie powalają, ale odpowiednio zestopniowana i przyjemnie pracująca manualna skrzynia biegów poprawia wrażenia z jazdy. Średnie zużycie paliwa przy normalnej jeździe to 8,1 l/100 km, ale jeśli kierowca będzie chciał pogonić, musi korzystać z górnego zakresu obrotomierza, co powoduje wzrost tej wartości nawet o połowę.
Nowa Toyota Corolla jawi się jako umiarkowanie udany eksperyment. Projektanci zwiększyli jej gabaryty zewnętrzne i zadbali o to, by pod względem funkcjonalności spełniła wymagania potencjalnego odbiorcy. Styliści zdecydowali się na eksperyment z nadwoziem i deską rozdzielczą, który według mnie zakończył się fiaskiem. Nowoczesny wygląd miał zerwać z nudą, przyciągnąć do salonów nowych klientów. Zgodnie z założeniami na pewno wpłynie on na ruch słupków sprzedażowych. Pozostaje tylko pytanie w którym kierunku.
Plusy:
Komfort prowadzenia
W miarę oszczędny silnik
Przestronność
Funkcjonalność
Minusy:
Nieciekawy wygląd
Projekt stylistyczny i wykonanie kabiny
Dane techniczne:
Testowany egzemplarz: | Toyota Corolla 1,6 Valvematic Prestige | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4 | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1598 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,7 | |
Moc maksymalna: | 132 KM (przy 6400 rpm) | |
Moment maksymalny: | 160 Nm (przy 4400 rpm) | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 82,5 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, ręczna | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,4 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 16″ 215/55/R16 | |
Koła, ogumienie tylne: | 16″ 215/55/R16 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Sedan | |
Liczba drzwi: | 4 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,27 | |
Masa własna: | 1300 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 9,85 kg/KM | |
Długość: | 4620 mm | |
Szerokość: | 1775 mm | |
Wysokość: | 1465 mm | |
Rozstaw osi: | 2700 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1520/1520 mm | |
Prześwit (przód/tył): | 125 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | |
Pojemność bagażnika: | 452 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 485 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,0 s | |
Prędkość maksymalna: | 200 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 8,0 l/100 km | 9,1 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,9 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,0 l/100 km | 8,1 l/100 km |
Emisja CO2: | 139 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 87 900 zł (bez rabatu) | |
Model od: | 65 900 zł (bez rabatu) | |
Wersja silnikowa od: | 69 400 zł (bez rabatu) |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji: | Standardowe: | Opcjonalne |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Kierunkowskazy w lusterkach, lakierowane klamki i lusterka zewnętrzne | Lakier biała perła (3000 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów | - |
Koła i opony: | Felgi aluminiowe, opony 205/55/R16 | - |
Komfort: | Tempomat, elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, elektryczne szyby x4, inteligentny kluczyk, podgrzewane fotele | - |
Bezpieczeństwo: | Brake Assist, Isofix, 7 poduszek powietrznych, światła dzienne LED, system automatycznego parkowania (SIPA) z czujnikami z przodu i z tyłu | - |
Multimedia: | System multimedialny Toyota Touch 2 z funkcją Bluetooth i kamerą cofania | - |
Mechanika: | - | - |