Nowa grupa pod lupą UE. Giną nie ze swojej winy

Władze Unii Europejskiej chcą zaostrzyć zasady dotyczące praw jazdy starszych osób. Tymczasem nowy raport na temat takich uczestników ruchu wskazuje, że potrafią oni zadbać o swoje bezpieczeństwo lepiej niż sądzono.

Starsi kierowcy nie zawsze są tak sprawni, jak młodzi, ale też nie popełniają ich błędów
Starsi kierowcy nie zawsze są tak sprawni, jak młodzi, ale też nie popełniają ich błędów
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

11.11.2023 08:50

Zgodnie z planami UE, nowa dyrektywa w sprawie praw jazdy ma przewidywać rozwiązanie, zmuszające starszych kierowców do skontrolowania swojego stanu zdrowia. Po 70. roku życia dokument prawa jazdy będzie mógł być wydawany na okres nie dłuższy niż 5 lat. By przedłużyć ważność prawa jazdy, trzeba będzie przejść badania lekarskie. Z jednej strony wydaje się to uzasadnione, z drugiej jednak z policyjnych raportów nie wynika, aby ta grupa zmotoryzowanych powodowała szczególnie dużo wypadków. Właściwie jest zupełnie odwrotnie. Jak to możliwe?

Odpowiedzi na ten temat dostarcza nam nowy raport Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC). Z wiekiem ciało staje się bardziej kruche i mniej sprawne, zawodzić może ostrość widzenia, wzrok po zachodzie słońca czy umiejętność właściwej oceny prędkości innych pojazdów. Zmniejsza się również tempo i pewność podejmowania decyzji. Jak jednak wynika z opracowania ETSC, starsi kierujący zwykle dobrze radzą sobie z kompensowaniem pojawiających się braków. Rzadziej jeżdżą nocą czy w złych warunkach atmosferycznych, jeżdżą wolniej, bez agresji i zbędnego podejmowania ryzyka, a także rzadziej decydują się na jazdę pod wpływem alkoholu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak przekonuje ETSC, problemem, nad którym naprawdę warto się pochylić, jest zagrożenie dla starszych osób nie tyle płynące z ich własnych decyzji za kierownicą, co związane z innymi uczestnikami ruchu. W 2021 r. na drogach w krajach Unii Europejskiej zginęło 5,4 tys. osób powyżej 65. r.ż. Ponad 50 proc. spośród nich straciła życie w wypadkach samochodowych, jedną trzecią stanowili potrąceni piesi, a 16 proc. rowerzyści.

Warte zwrócenia uwagi są również różnice średniej liczby uczestników ruchu w zależności od wieku. Dla osób w wieku 65-74 lat było to 50 śmiertelnych ofiar wypadków na milion mieszkańców w tym samym wieku. Dla grupy wiekowej 75-84 lata współczynnik wyniósł 72 osoby na milion, a dla uczestników ruchu w wieku 85 lat lub powyżej – 118.

ETSC proponuje, by z myślą o bezpieczeństwie starszych uczestników ruchu poszerzać strefy Tempo 30, poprawiać infrastrukturę ścieżek rowerowych, stosować wydajniejsze oświetlenie na przejściach dla pieszych, a także poprawić jakość transportu publicznego, który wówczas stałby się kuszącą alternatywą wobec samochodu dla większej liczby osób.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (55)