ETSC chce zmiany w prawie jazdy. Dodatkowa kategoria na "dostawczaki"

Europejska organizacja zajmująca się bezpieczeństwem transportu – ETSC – proponuje, by w ramach planowanych przez władze UE zmian w dyrektywie o prawach jazdy wprowadzić dodatkowe wymogi dla kierowców pojazdów dostawczych. Mieliby oni mieć osobną kategorię i przechodzić dodatkowe szkolenia.

Przesiewowych kontroli pod kątem używania narkotyków wciąż jest małoAuta dostawcze stają się coraz bardziej popularne. Prawo nie nadąża za tą zmianą
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD
Tomasz Budzik

Na początku 2024 r. władze UE mają opublikować gotowy projekt nowej dyrektywy o prawach jazdy. Według wcześniejszych zapowiedzi ma on wprowadzić wiele zmian, w tym ogólnoeuropejskie cyfrowe prawo jazdy, jednolite zasady badań kierowców czy wzajemne uznawanie zakazów prowadzenia pojazdów pomiędzy państwami UE. ETSC chce, by do listy nowości dodano jeszcze jedną. I kierowcom aut dostawczych może się to nie spodobać.

Jak informuje ETSC, "dostawczaki" odgrywają istotną rolę w wypadkach drogowych na terenie UE. W 2018 r. takie pojazdy brały udział w 11 proc. wszystkich śmiertelnych wypadków w Europie. Aż 39 proc. ofiar takich zdarzeń stanowią piesi, rowerzyści lub motocykliści.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Zdaniem ETSC zasady dotyczące kierowców pojazdów dostawczych są zdecydowanie za łagodne. Szczególnie jeśli porównamy je z regulacjami dotyczącymi kierowców większych ciężarówek. Do prowadzenia auta dostawczego, którego całkowita masa nie przekracza 3,5 tony, wystarczy prawo jazdy kategorii B. ETSC chce, by w przyszłości takie osoby musiały przejść przynajmniej dodatkowe szkolenie, gdyż pomiędzy zachowaniem się auta osobowego i dużego samochodu dostawczego są istotne różnice. Szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Na marginesie warto dodać że takie lekkie "dostawczaki" często są mocno przeciążone, co dodatkowo potęguje ryzyko.

ETSC wraz z innymi organizacjami proponuje, by kategorię B+ - o ile miałaby ona zostać utworzona – przeznaczyć właśnie dla kierowców pojazdów dostawczych. Uzyskanie takiego prawa jazdy wymagałoby odbycia dodatkowych szkoleń. Kolejnym pomysłem jest obowiązkowe wyposażanie samochodów dostawczych w tachografy, które monitorowałyby czas pracy kierowców takich wozów. Czas pokaże, na ile propozycje zostaną przekute w zmiany.

Wybrane dla Ciebie
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Chiński elektryk zadebiutował przed czasem. Wszystko przez testy zderzeniowe
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Paliwo po 4,99 zł za litr. Wyjątkowa promocja na nowej stacji
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca