Niemcy mówią "dość". Duże problemy Tesli

Ignorowanie zasad bezpieczeństwa, problem z rozliczaniem nadgodzin i zbyt duża ilość pracy to główne problemy wymieniane przez związkowców.

Tesla planuje podwoić ilość produkowanych elektryków w niemieckiej fabryceFabryka Tesli w Niemczech
Źródło zdjęć: © EPA-EFE | "CHRISTIAN MARQUARDT / POOL"
Aleksander Ruciński

Elon Musk ma problem. Człowiek, który zasłynął negatywnymi wypowiedziami na temat związków zawodowych, musi mierzyć się z rosnącą liczbą niemieckich pracowników, dołączających do zrzeszenia IG Metall. To jedna z największych organizacji pracownicznych na świecie.

Jak informuje agencja Reuters, ze względu na niezadowalające warunki pracy pracownicy niemieckiej fabryki Tesli w Grünheide coraz chętniej dołączają do związku. Skarżą się głównie na niski poziom bezpieczeństwa, w tym ekstremalne obciążenie pracą spowodowane niedoborami kadrowymi i zbyt ambitnymi celami produkcyjnymi.

Jak twierdzą związkowcy, braki w personelu i nieodpowiednie zasady bezpieczeństwa prowadzą do dużej liczby wypadków przy pracy. Problemem mają być też zasady rozliczania nadgodzin.

W związku z rzekomymi naruszeniami, w poniedziałek, 9 października pod fabryką pojawiło się blisko 1000 osób z transparentami wzywającymi do "bezpiecznej i uczciwej pracy" - informują przedstawiciele IG Metall.

Agencja Reuters badająca sprawę dotarła do kilkunastu pracowników fabryki. Czterech na dwunastu wyraziło zadowolenie z warunków pracy. Pozostałych ośmiu skarżyło się na dużą presję, liczbę wypadków i problemy z wynagrodzeniem za nadgodziny. Dwóch pracowników zaznaczyło, że nie pozwolono im rozmawiać z mediami.

"Prędkość nie idzie w parze z bezpieczeństwem" - stwierdził 56-letni pracownik z Polski, który zamierza szukać nowej pracy, jeśli warunki się nie poprawią.

Jak informuje agencja Reuters, w niedzielę 8 października Tesla zorganizowała spotkanie dla pracowników z "darmowym jedzeniem i niespodzianką", na którym omawiano kwestię IG Metall.

"Chcemy porozmawiać z Tobą i Twoimi zespołami na temat wątpliwych metod i rzeczywistych celów IG Metall" - brzmiał tytuł zaproszenia, do którego dotarła agencja Reuters. "Wątpliwe metody i rzeczywiste cele" zdecydowanie wskazują na negatywny stosunek amerykańskiej marki do niemieckich związków.

Dirk Schulze, lokalny przedstawiciel IG Metall komentując sprawę stwierdził: "Nikt w Niemczech nie musi ukrywać swojej przynależności związkowej. Niemiecka konstytucja przyznaje wszystkim pracownikom prawo do zrzeszania się w związki zawodowe i otwartego bronienia ich w miejscu pracy – dotyczy to również w Tesli".

Wybrane dla Ciebie
Najszybsza Škoda Fabia wyceniona w Polsce. Lepiej usiądź, zanim zobaczysz cenę
Najszybsza Škoda Fabia wyceniona w Polsce. Lepiej usiądź, zanim zobaczysz cenę
Nowe nieoznakowane radiowozy. Tym razem policja wybrała inna markę
Nowe nieoznakowane radiowozy. Tym razem policja wybrała inna markę
Nowy etap dla Century. Toyota chce zbudować markę konkurującą z Rolls-Roycem
Nowy etap dla Century. Toyota chce zbudować markę konkurującą z Rolls-Roycem
Długo nie pożegnają spalinówek. Prezes marki podał datę
Długo nie pożegnają spalinówek. Prezes marki podał datę
Auto ledwo odpala? Otwórz maskę i sprawdź "magiczne oko"
Auto ledwo odpala? Otwórz maskę i sprawdź "magiczne oko"
Nawet 45 gr na litrze taniej. Stacja ogłosiła dużą promocję
Nawet 45 gr na litrze taniej. Stacja ogłosiła dużą promocję
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Chińczycy chcą podbić Europę. Technologiami sypią jak z rękawa
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Oszukują policyjny alkomat. Na liście zwykłe produkty
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Zasada dwóch sekund. Dobry kierowca zawsze ją stosuje
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Policjant pokazuje kierowcom miejsce. Trzeba wiedzieć, co zrobić
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"
Są finaliści Car of the Year 2026. Na liście ani jednego "chińczyka"