Morawiecki obiecał ułatwienie dla kierowców. Słowa nie dotrzymał, ale PiS zaklina rzeczywistość

Podczas expose Mateusza Morawieckiego w 2019 r., premier rządu obiecał zmienić szereg przepisów dotyczących kierowców. Pojawiła się także obietnica możliwości jazdy buspasem, gdy w aucie jest co najmniej czterech pasażerów. Tymczasem rząd twierdzi, że takie przepisy… już są.

Premier obiecał, że na buspas wjadą auta w których jest co najmniej czterech pasażerówPremier obiecał, że na buspas wjadą auta w których jest co najmniej czterech pasażerów
Źródło zdjęć: © fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER
Filip Buliński

Na początku czerwca grupa poselska złożona z Joanny Muchy, Hanny Gill-Piątek, Tomasza Zimocha, Mirosława Suchonia, Michała Gramatyka oraz Pawła Zalewskiego złożyła interpelację, w której pytają się o jedną z obietnic rządu.

Chodzi o wypowiedź Mateusza Morawieckiego z listopada 2019 r., w której zapowiadał, że rząd wprowadzi "możliwość korzystania z buspasa, gdy w samochodzie znajdują się minimum cztery osoby". Premier motywował chęć zmiany faktem, że "buspas spełnia swoją funkcję, gdy rozładowuje ruch drogowy, a nie kiedy pozostaje pusty". Od tego momentu minęło ponad 2,5 roku.

Na pytanie posłów odpowiedział Rafał Weber — wiceminister infrastruktury oraz sekretarz stanu — którego pismo z 12 lipca opublikowano właśnie na stronie internetowej Sejmu. Jak się okazuje, według niego… przepisy już obowiązują. Powołuje się on przy tym na art. 148 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oto, co mówią przepisy przytoczonego artykułu:

  1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
art. 148 Ustawy Prawo o ruchu drogowym
  1. Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.
art. 148 Ustawy Prawo o ruchu drogowym

Przepis umożliwiający jazdę po buspasie w zależności od pasażerów faktycznie więc istnieje, jednak głównym warunkiem wjazdu na buspas wciąż pozostaje rodzaj napędu. A o tym premier podczas przemówienia nie wspominał. Aspekt nie pojawia się także w interpelacji posłów opozycji. Wydawałoby się to zresztą absurdalne, gdyby premier w 2019 r. o tym wspomniał, ponieważ możliwość jazdy autem elektrycznym po buspasie pojawiła się już w... 2018 r.

Można więc powiedzieć, że jest to klasyczna próba wymigania się od wcześniejszych zapowiedzi. Czy to oznacza, że w związku z tym o ewentualnym ułatwieniu dla większej grupy kierowców możemy w tym przypadku zapomnieć?

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony