Morawiecki obiecał ułatwienie dla kierowców. Słowa nie dotrzymał, ale PiS zaklina rzeczywistość

Podczas expose Mateusza Morawieckiego w 2019 r., premier rządu obiecał zmienić szereg przepisów dotyczących kierowców. Pojawiła się także obietnica możliwości jazdy buspasem, gdy w aucie jest co najmniej czterech pasażerów. Tymczasem rząd twierdzi, że takie przepisy… już są.

Premier obiecał, że na buspas wjadą auta w których jest co najmniej czterech pasażerówPremier obiecał, że na buspas wjadą auta w których jest co najmniej czterech pasażerów
Źródło zdjęć: © fot. WOJCIECH STROZYK/REPORTER
Filip Buliński

Na początku czerwca grupa poselska złożona z Joanny Muchy, Hanny Gill-Piątek, Tomasza Zimocha, Mirosława Suchonia, Michała Gramatyka oraz Pawła Zalewskiego złożyła interpelację, w której pytają się o jedną z obietnic rządu.

Chodzi o wypowiedź Mateusza Morawieckiego z listopada 2019 r., w której zapowiadał, że rząd wprowadzi "możliwość korzystania z buspasa, gdy w samochodzie znajdują się minimum cztery osoby". Premier motywował chęć zmiany faktem, że "buspas spełnia swoją funkcję, gdy rozładowuje ruch drogowy, a nie kiedy pozostaje pusty". Od tego momentu minęło ponad 2,5 roku.

Na pytanie posłów odpowiedział Rafał Weber — wiceminister infrastruktury oraz sekretarz stanu — którego pismo z 12 lipca opublikowano właśnie na stronie internetowej Sejmu. Jak się okazuje, według niego… przepisy już obowiązują. Powołuje się on przy tym na art. 148 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oto, co mówią przepisy przytoczonego artykułu:

  1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
art. 148 Ustawy Prawo o ruchu drogowym
  1. Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów elektrycznych po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów od liczby osób poruszających się tymi pojazdami.
art. 148 Ustawy Prawo o ruchu drogowym

Przepis umożliwiający jazdę po buspasie w zależności od pasażerów faktycznie więc istnieje, jednak głównym warunkiem wjazdu na buspas wciąż pozostaje rodzaj napędu. A o tym premier podczas przemówienia nie wspominał. Aspekt nie pojawia się także w interpelacji posłów opozycji. Wydawałoby się to zresztą absurdalne, gdyby premier w 2019 r. o tym wspomniał, ponieważ możliwość jazdy autem elektrycznym po buspasie pojawiła się już w... 2018 r.

Można więc powiedzieć, że jest to klasyczna próba wymigania się od wcześniejszych zapowiedzi. Czy to oznacza, że w związku z tym o ewentualnym ułatwieniu dla większej grupy kierowców możemy w tym przypadku zapomnieć?

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥