Merc z Helwecji – FAB Design SL 63 AMG Bayard (2013)
Poza McLarenem MP4-12C Chimerą szwajcarska firma FAB Design w Genewie zaprezentowała zestaw Bayard przygotowany z myślą o nowym Mercedesie SL 63 AMG. Tuning obejmuje zarówno stronę wizualną, jak i mechaniczną
Każda firma tuningowa chce być na topie. W przypadku Mercedesa bezsprzecznie na szczycie listy stoi Brabus, który od lat buduje najmocniejsze wersje samochodów ze Stuttgartu, które do tego wyglądają w większości całkiem ładnie. Ekipa z Bottrop ma już ustaloną, bardzo silną pozycję na rynku. Firma FAB Design też do nowicjuszy w branży nie należy, ale żeby była tak ceniona jak Brabus, musi jeszcze trochę popracować. Pytanie brzmi jak zdobywać klientów?
Tuner z Helwecji stawia na większą moc jednostek napędowych w swoich samochodach i krzykliwą stylistykę nadwozi. Jeśli ktoś zastanawiał się, po co Brabus zamontował dziwne osłony kół w E V12 ‘one of ten’, ten z pewnością będzie zadawał sobie pytanie, dlaczego FAB Design oszpeciło Mercedesa SL?
Modyfikacje karoserii są bardzo zaawansowane i nie dotyczą właściwie tylko dachu, drzwi i klapy bagażnika oraz świateł. Reszta jest nowa. Pewne jest, że nowy przedni zderzakospojler i listwa na pokrywie kufra zrobione są z włókien węglowych. Pozostałe części są albo z tego kompozytu, albo z innych tworzyw.
Zestaw poszerza roadstera-coupé z Niemiec aż o 120 mm i jako całość przypomina trochę pakiety „DTM”, które niegdyś domorośli tunerzy montowali do Opli Calibra. Moim zdaniem SL wygląda dużo lepiej w odmianie seryjnej.
Choć felgi są duże, bo mają 20” średnicy, to jakoś w tym poszerzonym, spuchniętym samochodzie giną. Być może, gdyby miały jasny kolor, to wyglądałoby to lepiej. Przednie opony mają rozmiar 265/30, natomiast tylne – 325/25. Gumy dostarczył Dunlop.
W SL 63 AMG Mercedes instaluje silnik M 157 DE 55 AL. To widlasty 8-cylindrowiec o mocy 537 KM przy 5500 obr./min i momencie obrotowym 800 Nm przy 2000-4500 obr./min. Swoje osiągi jednostka napędowa czerpie z 5,5 l objętości skokowej, bezpośredniego wtrysku benzyny i dwóch turbosprężarek.
O ile można narzekać na FAB Design w kwestii ich pracy przy nadwoziu, to za tuning motoru należą się pochwały. Po wymianie ECU i zainstalowaniu sportowego układu wydechowego technikom udało się podnieść moc silnika do 630 KM (a więc tylu, ile ma V12 w SL 65 AMG) przy 5800 obr./min. Moment obrotowy wynosi 885 Nm i jest dostępny przy 2000-4500 obr./min.
Dzięki lepszym parametrom silnika poprawiły się osiągi tego supersamochodu. Obecnie przyspiesza on w 3,90 s do 100 km/h i rozwija prędkość maksymalną 314 km/h (195 mil/h).
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M 157 DE 55 AL
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5461 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 630 KM przy 5800 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 115,36 KM/l (seryjny – 98,33 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 885 Nm przy 2000-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna AMG SpeedShift Plus MCT 7G-Tronic
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 10,0 x 20”
- Koła tylne: 12,0 x 20”
- Opony przednie: 265/30 R 20
- Opony tylne: 325/25 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1785 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,83 kg/KM (seryjny – 3,32 kg/KM)
- Długość: 4633 mm
- Szerokość: 1997 mm (+ 120 mm)
- Rozstaw osi: 2585 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Prędkość maksymalna: 314 km/h
Źródło: autogaleria