Używana Mazda 626 GF - typowe awarie i problemy

Modele, które reprezentowały Mazdę w klasie średniej, nigdy przesadnie nie grzeszyły urodą, nie były też szczególnie wyraziste, raczej po prostu nijakie. Jednego nie można było im odmówić - niezawodności, która w pewnym stopniu rekompensowała nieciekawy design. Po faceliftingu sylwetka V generacji Mazdy 626 nabrała jednak dynamiki i świeżości, dzięki czemu zjednała sobie większą grupę entuzjastów niż jej poprzedniczki.

Mazda 626Mazda 626
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mazda
Artur Kuśmierzak
SKOMENTUJ

Historia modelu

V generacja Mazdy 626 została zaprezentowana w 1997 roku. Rok po premierze do palety silnikowej Japończycy dorzucili jednostkę wysokoprężną z turbodoładowaniem, w tym samym roku do salonów trafiła również wersja kombi. Co ciekawe samochód w tej odmianie miał mniejszy o około 20 litrów bagażnik od sedana, jednak dzięki możliwości rozłożenia tylej kanapy jego pojemność mogła urosnąć aż do 1677 litrów.

W 1999 roku konstrukcja została poddana kuracji odmładzającej co wyraźnie widać po: przednich i tylnych reflektorach, przemodelowanych zderzakach oraz nowocześniejszej atrapie chłodnicy. Różnice widać także wewnątrz auta. W 2000 roku zaprezentowano koncepcyjną usportowioną wersję MPS z 2,5-litrowym silnikiem o mocy 280 KM i napędem na 4 koła, auto jednak niestety nigdy nie trafiło do produkcji seryjnej. Mazda 626 GF ostatecznie została wycofana z produkcji w 2002 roku, kiedy to na rynek trafił model 6.

Silniki

  • R4 1,8 (90 – 100 KM)
  • R4 2,0 (116 – 136 KM)

Diesle:

  • R4 2,0 DiTD (90, 101 – 110 KM)

Niestety oferta silnikowa Mazdy 626 jest bardzo skromna, ale taka jest również w większości japońskich aut. Można marudzić, że jednostek napędowych jest za mało, jednak z drugiej strony są to dobrze dopracowane i stosunkowo bezawaryjne motory. Żeby cieszyć się bezproblemową eksploatacją trzeba jednak regularnie doglądać paska rozrządu i w przypadku silnika 2,0 l sprawdzać też stan pompy cieczy chłodzącej, która lubi czasem przeciekać. Jeśli w odpowiednim czasie nie rozwiążemy problemu pompy będzie czekała nas wymiana uszczelki pod głowicą.

Mimo takiego mankamentu warto wybrać właśnie ten silnik, głównie dlatego, że zapewnia przyzwoite osiągi i nie pali zbyt dużo benzyny. Podstawowy motor jest jednak trochę za słaby podobnie jak diesle, a większych jednostek po prostu nie ma.

Wszystkie egzemplarze Mazdy 626 GF dysponują napędem na przód, który może być przekazywany za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4-stopniowej przekładni automatycznej. W przednim zawieszeniu zastosowano tu kolumny resorujące wsparte poprzecznymi wahaczami, a z tyłu zdecydowano się na oś wielowahaczową. Mazda 626 GF sprzedawana była w 3 wersjach nadwozia typowych dla aut klasy średniej: liftback, sedan i kombi.

Awaryjność

Jej najsłabszym punktem jest słabe zabezpieczenie antykorozyjne, które objawia się w postaci rdzewiejących elementy nadwozia w tym między innymi: tylnych nadkoli, podłogi bagażnika, a także progów. W zawieszeniu dochodzi do uszkodzenia łączników stabilizatora, ale to typowy efektu uboczny naszych dziurawych dróg. Poza tym w tylnej części zawieszenia wybijają się tuleje, mimo wszystko jednak trwałość zawieszenia Mazdy 626 zasługuje na piątkę z plusem.

Naszym zdaniem

Mazda 626 to auto dla osób szukających prostej i zarazem bezawaryjnej japońskiej konstrukcji gwarantującej wysoki komfort resorowania. Niestety eksploatacja ze względu na trudny dostęp do części zamiennych czasem bywa dość problematyczna, a większość podzespołów niestety oferowana jest tylko jako oryginały.

Od zakupu tego modelu odstraszać może również duża podatność na rdzę, która zdążyła już się dobrze zadomowić chyba w każdym egzemplarzu. Jeszcze kilka lat temu ze względu na brak przedstawicielstwa Mazdy w Polsce egzemplarzy 626 z dieslem było jak na lekarstwo, obecnie jest ich znacznie więcej. Ceny Mazdy 626 GF wahają się od 4000 do 16 000 zł.

Wybrane dla Ciebie

Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skandaliczne zachowanie kierowcy Audi. Policja szybko odkryła powód
Skończy z korkami nad morze. Część trasy otworzą już w czerwcu
Skończy z korkami nad morze. Część trasy otworzą już w czerwcu
500 zł mandatu za rower. Wystarczy, że policjant rzuci okiem
500 zł mandatu za rower. Wystarczy, że policjant rzuci okiem
Opłata za starsze auto. Od 2026 r. 2,5 zł za godzinę
Opłata za starsze auto. Od 2026 r. 2,5 zł za godzinę
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza