Nowe, używane, a może regenerowane? Jakie części wybrać? [poradnik]

Każdy właściciel używanego auta na pewno doświadczył podczas eksploatacji większych lub mniejszych usterek w swoim samochodzie. O ile niektóre części jesteśmy w stanie kupić jako nowe, to w przypadku bardziej skomplikowanych podzespołów pojawia się dylemat – nowe, używane czy może regenerowane?

Nowe, używane, a może regenerowane? Jakie części wybrać? [poradnik]Zakup części samochodowych
Artur Kuśmierzak
20

Najpewniejszą inwestycją są oczywiście podzespoły zakupione w sklepie jako nowe, z którymi nie powinno być żadnych problemów. Które części powinniśmy kupować jako nowe? Przede wszystkim elementy odpowiadające za nasze bezpieczeństwo, czyli komputery sterujące poduszkami powietrznymi, napinacze pasów bezpieczeństwa, czujniki systemu ABS oraz ESP. Odradzamy też stosowanie używanych części zawieszenia, układu hamulcowego oraz przekładni kierowniczej.

Obraz

Niektóre elementy auta nie zużywają się w całości, w związku z tym można je regenerować. Jest to zabieg polegający na wymianie najważniejszych pracujących elementów danego podzespołu. Jakie części można regenerować? Wtryskiwacze, przekładnię kierowniczą, alternator, rozrusznik, tarcze hamulcowe oraz turbosprężarkę.

Nie polecamy regeneracji dwumasowych kół zamachowych. Powód? Regeneracja tego podzespołu spowoduje, że koło zamachowe nie będzie właściwie magazynować i oddawać energii, co przez zwiększoną nierównomierność biegu będzie wyraźnie odczuwalne we wnętrzu auta i przyśpieszy przedwczesne zużycie elementów skrzyni biegów. Ponadto przy niższych prędkościach obrotowych może dochodzić do szarpania samochodem w wyniku nadmiernego poślizgu sprzęgła spowodowanego niewłaściwą współpracą powierzchni ciernych.

Obraz

Uwaga! Montując w naszym samochodzie regenerowane elementy zawieszenia narażamy na niebezpieczeństwo zarówno siebie i innych użytkowników drogi. Naprawiane wahacze, amortyzatory czy inne elementy tego układu mogą w każdej chwili zawieść, a my stracimy kontrolę nad pojazdem, doprowadzając do wypadku.

Na szczęście są w samochodzie takie elementy, które możemy kupić jako używane. Takich części karoserii, jak drzwi, zderzaki, błotniki, osłony, reflektory, nie musimy kupować nowych. Ich zastosowanie nie wiąże się raczej z żadnym ryzykiem, dlatego że łatwo jest wizualnie ocenić stan takich elementów. Inaczej jest jeżeli mamy do czynienia z silnikami czy skrzyniami biegów.

Obraz

Inwestowanie w takie części wiąże się z ogromnym ryzykiem, ponieważ działanie takich podzespołów jesteśmy w stanie sprawdzić dopiero po ich montażu. Przed zakupem części używanej warto - jeśli to możliwe - zabrać ze sobą jej zużyty odpowiednik z naszego auta lub spisać numer katalogowy. Trzeba pamiętać też o tym, że nawet na pozór podobne podzespoły wymontowane z używanego pojazdu o takim samym roku produkcji mogą się różnić.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała