Manualna skrzynia biegów się nie psuje? Błąd - do usterek doprowadzają sami kierowcy

Lwia część samochodów na polskich drogach posiada manualną skrzynię biegów. Uchodzi ona za niemal bezusterkową. Żywotność jej elementów skracają proste błędy kierowców.

Choć każdy kierowca skończył kurs jazdy, wielu popełnia błędy w obsłudze ręcznej skrzyni biegówChoć każdy kierowca skończył kurs jazdy, wielu popełnia błędy w obsłudze ręcznej skrzyni biegów
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Tomasz Budzik
61

Wbrew temu, co uważa wielu kierowców, ręczne skrzynie biegów się psują, a usunięcie ich awarii potrafi być kosztowne. W przypadkach niektórych modeli samochodów winą za taki stan rzeczy można obarczyć błędy konstrukcyjne. Zwykle jednak usterki powodują sami kierowcy. Oto lista ich grzechów.

Postój z wciśniętym sprzęgłem

Dojeżdżasz do sygnalizacji, na której pali się czerwone światło? Wrzuć luz i puść sprzęgło. Dopiero przed ruszeniem należy wcisnąć lewy pedał i wrzucić jedynkę. Czemu?

Dłuższe postoje z wciśniętym sprzęgłem nie tylko męczą lewą nogę, ale też powodują szybsze zużywanie się łożyska wyciskowego sprzęgła, które poddawane jest niepotrzebnemu obciążeniu.

Jazda na półsprzęgle

Tę technikę wielu kierowców stosuje w dwóch przypadkach: podczas wolnego toczenia się w korku oraz w momencie, gdy starają się utrzymać samochód na wzniesieniu. Szczególnie w tym drugim przypadku jest to zupełnie niepotrzebne obciążanie podzespołów.

Gdy sprzęgło puszczone jest tylko częściowo, tak, aby auto nie stoczyło się do tyłu, ale też nie ruszyło pod górę, docisk obraca się z inną prędkością od tarczy sprzęgła. Powoduje to nadmierne ścieranie się tego drugiego elementu. Co więc robić? Najlepiej wrzucić na luz, a samochód przytrzymać hamulcem nożnym lub ręcznym.

Trzymanie stopy na sprzęgle, a nie na podnóżku

W każdym samochodzie na lewo od sprzęgła znajduje się podnóżek. Nie brakuje jednak kierowców, którzy z niego nie korzystają, cały czas trzymając stopę na pedale sprzęgła. W takiej sytuacji może występować delikatny nacisk, a to oznacza, że sprzęgło może być nie do końca połączone.

W efekcie powstaje tarcie i szybsze zużywanie się tego elementu. Do tego moc silnika nie będzie w pełni przekazywana na koła. Zużyciu podlega wtedy też wspomniane wcześniej łożysko wyciskowe.

Dłoń na drążku zmiany biegów

To maniera chyba częstsza niż tak zwany zimny łokieć latem. Wielu kierowców wykorzystuje dźwignię zmiany biegów jako przedłużenie podłokietnika, jednak nie jest to najlepszy pomysł. Nacisk, jaki jest wywierany na drążek, przenosi się na widełki zmiany biegów, które w ten sposób z powodu tarcia ulegają szybszemu zużyciu.

Choć efekt ten może wydawać się niewielki, to przez lata użytkowania samochodu spowoduje wcześniejszą potrzebę kosztownej naprawy. Dodatkowo dochodzi kwestia bezpieczeństwa - obie ręce na kierownicy dadzą więcej pewności i precyzji w razie potrzeby wykonania niespodziewanego manewru.

Przyspieszanie od niskich obrotów

Redukcja biegu przed przyspieszeniem skraca czas wykonania tego manewru. Części kierowców często po prostu nie chce się sięgać do lewarka. Przyspieszanie na zbyt wysokim biegu wymusza wciśnięcie gazu do oporu.

Nieodpowiednie przełożenie powoduje, że silnik musi ciężej pracować. Dodatkowo, takie przyspieszanie jest mało efektywne. Czy to podczas wyprzedzania, czy w jakiejkolwiek innej sytuacji, mocne wciśnięcie gazu oznacza, że kierowca chce jak najszybciej się rozpędzić.

A zatem brak redukcji biegu nie tylko bardziej obciąży silnik, ale też spowoduje, że np. wyprzedzanie będzie dłuższe, a zatem mniej bezpieczne.

Wybrane dla Ciebie

Wystartował wyścig w Le Mans. Porsche i Polacy zaczęli wzorowo
Wystartował wyścig w Le Mans. Porsche i Polacy zaczęli wzorowo
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Będzie drożej. Mamy prognozy cen paliw
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kod 01 na prawie jazdy. Sprawdź, jeśli jeździsz w soczewkach lub okularach
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Kary dla kierowców w górę. Zapomnisz i zapłacisz ponad 9600 zł
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Nowe znaki w Polsce. Lepiej wiedzieć, co nakazują
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Nawet 500 zł miesięcznie za stare auto. Opłata wchodzi w 2026 r.
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
Paliwo tańsze o 50 gr. Pierwsza firma ujawniła wakacyjną promocję
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
To już się dzieje. Chińskie auto oficjalnym rekordzistą Nürburgringu
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa
BMW wycofuje słabszą wersję XM. Od teraz będzie tylko topowa