Lancia pozostanie przy życiu. Od teraz jest premium jak DS i Alfa Romeo

Włoska Lancia, która oferuje obecnie zaledwie jeden model, wydawała się być pierwszą "do odstrzału" po zawiązaniu sojuszu Stellantis, łączącego koncerny FCA i PSA. Tak się jednak nie stało - marka zyskała nie tylko prestiżowe miejsce w portfolio, ale i nowego szefa.

Ypsilon to ostatnie i jedyne auto w ofercie Lancii.Ypsilon to ostatnie i jedyne auto w ofercie Lancii.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Kiedyś legenda, dziś ekstremalna nisza, o której mało kto pamięta. Obecna oferta Lancii ogranicza się wyłącznie do rodzimego, włoskiego rynku, a gamę reprezentuje zaledwie jedna propozycja - to miejski Ypsilon, swoją drogą produkowany w polskiej fabryce w Tychach.

Wbrew pozorom, jest to całkiem ważny model - nie tylko dla polskiego przemysłu, ale i włoskich klientów. W 2019 roku Ypsilon uplasował się na pierwszym miejscu w statystykach sprzedaży. Lancia, choć zmarginalizowana w Europie i na świecie, wciąż znaczy wiele dla rodzimych klientów. Pewnie dlatego FCA nadal utrzymuje markę przy życiu, a zawiązany na początku 2021 roku sojusz z PSA - Stellantis - nic w tej kwestii nie zmienił.

Mało tego, Lancia dostała nawet oficjalne, prestiżowe miejsce w portfolio Stellantisa. Wraz z francuskim DS-em i siostrzaną Alfą Romeo w ofercie koncernu została zaklasyfikowana jako marka premium. Nie chcę rozstrzygać, czy mały miejski samochodzik z nieprzesadnie bogatym wyposażeniem zasługuje na takie miano, ale według włodarzy Stellantisa najwyraźniej tak.

Co więcej, Lancia ma nawet własnego szefa. Jest nim Luca Napolitano, który wcześniej szefował markom Fiat, Abarth i Lancia. Teraz, gdy została mu wyłącznie ta ostatnia, raczej się nie przepracuje. No, chyba że Stellantis zamierza przywrócić włoską legendę do świetności, choć - póki co - nic na ten temat nie wiadomo.

Pewnym jest jednak, że Lancia przetrwała kolejny trudny okres, w którym jej przyszłość wisiała na włosku. Czy to dobra wiadomość? Dla tyskiej fabryki i włoskich klientów owszem. A dla reszty świata - raczej bez różnicy. Współcześnie i tak jest to tylko marny cień dawnej legendy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów