Samochody używaneHondaKtóre auto używane wybrać? Honda Accord VII czy Mazda 6 (GG/GY)

Które auto używane wybrać? Honda Accord VII czy Mazda 6 (GG/GY)

Japońskie sedany i kombi są poszukiwanymi autami używanymi za około 20 tys. zł. Jedne z ciekawszych modeli to Honda Accord i Mazda 6, które zdobyły sobie rzeszę miłośników dzięki przyjemnemu dla oka wyglądowi. Który z nich jest lepszy i co warto wybrać, decydując się na silnik benzynowy i diesla?

Mazda 6 jest niekiedy dwa razy tańsza od podobnej hondy accord. Czy to znaczy, że dwa razy gorsza?
Mazda 6 jest niekiedy dwa razy tańsza od podobnej hondy accord. Czy to znaczy, że dwa razy gorsza?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński

11.01.2019 | aktual.: 28.03.2023 12:09

Co łączy Hondę Accord VII i Mazdę 6 (GG/GY)?

Oba modele powstały w tym samym okresie, ale dla Mazdy było to znacznie ważniejsze wydarzenie niż dla Hondy. Producent z Hiroszimy zupełnie zmienił koncepcję sedana klasy średniej, pokazując stylizowaną na sportowo Szóstkę. Zastąpiła ona mocno konserwatywne i dość nudne auto jakim była Mazda 626. Tymczasem dla Hondy Accord VII był niczym innym jak kolejną generacją. Oba auta produkowano w Japonii.

Mazda 6 zastąpiła model 626 i zupełnie zmieniła oblicze japońskiego auta klasy średniej.
Mazda 6 zastąpiła model 626 i zupełnie zmieniła oblicze japońskiego auta klasy średniej.© fot. mat. prasowe / Mazda

Modele łączy również to, że obaj producenci postawili w tych generacjach na nowoczesne diesle z wtryskiem Common Rail, które w połowie ubiegłego dziesięciolecia stały się już niemal standardem. Obie konstrukcje są japońskie – dla Hondy to pierwszy taki silnik.

Pod względem wymiarów i przestronności wnętrza to podobne samochody. Mazda jest nieco dłuższa, ale ma krótszy rozstaw osi. Nadwozia oferują przestrzeń dla czterech dorosłych osób i niezłe bagażniki. Kufer accorda mieści 459 l, natomiast mazdy 500 l, a w wersji liftback 492 l. Honda nie produkowała Accorda VII z takim nadwoziem.

Zaprezentowana trochę później Honda Accord to naturalna kontynuacja poprzedniczek.
Zaprezentowana trochę później Honda Accord to naturalna kontynuacja poprzedniczek.© fot. mat. prasowe / Honda

Oba modele występowały również jako kombi. I tu już nieznaczną przewagę ma Accord ze swoim znacznie wydłużonym nadwoziem i większym rozstawem osi, a także bagażnikiem o pojemności 518 l. Kufer mazdy mieści 505 l i nie jest tak długi. Jednak Mazda 6 prezentuje się zgrabnie, a Honda Accord… po prostu kiepsko.

Ogólnie auta są podobnie wykonane, oba z wnętrzem, które miało być lekko sportowe. Materiały są typowo japońskie, ale przyjemniejsze w odbiorze niż te w Nissanie Primerze czy Toyocie Avensis. Moim zdaniem Honda Accord ma lepsze materiały.

Stylistyka wnętrza odpowiada wyglądowi nadwozia. Mazda 6 miała być postrzegana jako sportowa interpretacja modelu segmentu D.
Stylistyka wnętrza odpowiada wyglądowi nadwozia. Mazda 6 miała być postrzegana jako sportowa interpretacja modelu segmentu D.© fot. mat. prasowe / Mazda

Jeśli chodzi o zawieszenie, są to samochody zbudowane zgodnie z japońskim trendem. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy, przy czym w Hondzie użyto pod dwa wahacze na koło, natomiast w maździe po trzy. Tylne to już zaawansowana konstrukcja wielodrażkowa w obu autach. Trwalsza w hondzie.

Czym się różnią Honda Accord VII i Mazda 6 (GG/GY)?

Największa różnica pomiędzy hondą i mazdą tkwi bodaj we właściwościach jezdnych. Oba auta prowadzą się bardzo pewnie, ale królem zakrętów jest tu zdecydowanie "szóstka". Ma zawieszenie zestrojone bardziej sportowo - honda miała być przede wszystkim bezpieczna.

Wnętrze Hondy Accord - bardziej stonowane, eleganckie i z lepszych materiałów.
Wnętrze Hondy Accord - bardziej stonowane, eleganckie i z lepszych materiałów.© fot. mat. prasowe / Honda

Inna sprawa, że Mazda oferowała wersję sportową o nazwie MPS z 260-konnym silnikiem. Honda zakończyła sprzedaż takich modeli w Europie wraz z szóstą generacją. Można ogólnie przyjąć, że kierowcy o sportowym zacięciu powinny skłaniać się ku Maździe 6.

Silniki w Hondzie Accord VII i Mazdy 6 (GG/GY)

Gama silników Mazdy 6 jest znacznie bogatsza, dzięki czemu klientom kupującym ten model w salonie było łatwiej dobrać coś do własnych potrzeb. Popularne silniki benzynowe startowały od pojemności 1,8 l i mocy 120 KM, natomiast najmocniejsze standardowe mają pojemność 2,3 l i moc 166 KM. Gamę uzupełniał diesel 2.0 MZR-CD.

Lepszego silnika benzynowego o podobnej mocy nie było w tym okresie. Jednostka 2.4 i-VTEC Hondy Accord to najlepszy wybór do tego modelu.
Lepszego silnika benzynowego o podobnej mocy nie było w tym okresie. Jednostka 2.4 i-VTEC Hondy Accord to najlepszy wybór do tego modelu.© fot. mat. prasowe / Honda

Honda miała bardzo skromną ofertę silników. Dwa benzyniaki i jednego diesla. Benzynowe to 2.0 o mocy 155 KM lub 2.4 o mocy 190 KM, natomiast diesel rozwija moc 140 KM.

Gama silników w Hondzie Accord VII:

  • benzynowy 2.0 (155 KM) – odpowiedni do klasy auta, nie porywa dynamiką,
  • benzynowy 2.4 (190 KM) – dynamiczny, znakomicie pracuje w parze z automatem,
  • diesel 2.2 (140) – najlepsze połączenie osiągów i ekonomii zużycia paliwa.
Silniki benzynowe Mazdy 6 to bezpieczny wybór. Z dieslami bywa różnie.
Silniki benzynowe Mazdy 6 to bezpieczny wybór. Z dieslami bywa różnie.© fot. mat. prasowe / Mazda

Gama silników w Mazdzie 6 (GG/GY):

  • benzynowy 1.8 (120 KM) – mało dynamiczny, ale wystarcza do spokojnej jazdy,
  • benzynowy 2.0 (141 i 147 KM) – dynamiczny, dość ekonomiczny,
  • benzynowy 2.3 (162 i 166 KM) – dość dynamiczny,
  • diesel 2.0 (121 KM) – ekonomiczny,
  • diesel 2.0 (136 i 143 KM) – dobre połączenie ekonomii i osiągów.

Co się psuje w Hondzie Accord VII?

  • korozja nadwozia i uszkodzenia lakieru,
  • uszkodzona regulacja reflektorów,
  • uszkodzenia głowicy w silnikach zasilanych LPG,
  • ryzyko zatarcia silnika 2.0 i-VTEC
  • fatalny stan hamulców niektórych egzemplarzy,
  • luzy na przekładni kierowniczej,
  • awarie wspomagania.

Co się psuje w Mazdzie 6 (GG/GY)?

  • korozja nadwozia, podwozia i uszkodzenia lakieru,
  • ryzyko zatarcia silnika 2.0 MZR-CD,
  • problemy z DPF po liftingu,
  • uszkodzenia kół dwumasowych,
  • uszkodzenia wtryskiwaczy,
  • awarie czujników silnika, zaworów EGR.

Ile kosztuje Honda Accord i Mazda 6?

Najtańsze Hondy Accord wycenia się na około 10 tys. zł, natomiast najbardziej poszukiwane z silnikami 2.4 dochodzą nawet do cen ponad 30 tys. zł. Najmniej kosztują diesle.

Nieco inaczej sprawa wygląda z mazdami. Tu nie ma mowy o takich cenach, nawet w przypadku zadbanych aut, które mogą kosztować najwyżej 20 tys. zł lub niewiele więcej. Natomiast najtańsze samochody są dostępne od ok. 4000 zł.

Honda Accord VII czy Mazda 6 (GG/GY)?

To nie jest nawet starcie dwóch modeli, ale dwóch grup miłośników samochodów oraz rzeczywistych użytkowników. Zanim przejdę do meritum sprawy, chcę wyjaśnić jedną rzecz – to nie jest poradnik dla posiadaczy obu aut udzielających się na forach dyskusyjnych i wiedzących o nich wszystko. To poradnik dla osób, które o nich wiedzą niewiele albo nic.

Zgrabne kombi w wydaniu Mazdy.
Zgrabne kombi w wydaniu Mazdy.© fot. mat. prasowe / Mazda

Stwierdzenia typu: "jak dbasz, tak masz" – często powtarzane przez obrońców zwłaszcza Mazdy 6 – dotyczą każdego samochodu, ale życiowe realia i internetowy świat skupiony wokół jednego modelu to dwie różne rzeczy.

Nie jest to też miejsce na powtarzanie frazesów o regularnej wymianie oleju czy pilnowaniu terminu wymiany rozrządu oraz szukaniu wiedzy na forach. To ogólny poradnik dla osób, które zastanawiają się, co wybrać.

Wiele osób uważa, że Honda Acord Tourer wygląda jak karawan pogrzebowy.
Wiele osób uważa, że Honda Acord Tourer wygląda jak karawan pogrzebowy.© fot. mat. prasowe / Honda

Jeżeli przyjmiemy, że samochody mają nadwozia w podobnej kondycji – mazdy rdzewieją szybciej – a pod maską pracuje silnik benzynowy o pojemności 2,0 l, to lepszym wyborem może być "szóstka". Z prostego powodu – coraz częściej zdarzają się zatarcia jednostki o tej pojemności w accordach.

Poza tym mazda jeździ lepiej. Inna sprawa, że silniki hond są bezusterkowe pod warunkiem, że w 2.0 wymieniono w ramach akcji serwisowej wałki rozrządu. Wyjątkowo sporadycznie dochodzi do awarii elektryki czy osprzętu.

Jeżeli weźmiemy pod uwagę mocniejsze silniki o większej pojemności, bezdyskusyjnie lepszym wyborem jest accord, ale należy zwrócić uwagę na fakt, że o to o wiele droższe auto. Dlatego biorąc pod uwagę różnicę cen (kilka, a nawet kilkanaście tys. zł) znów lepszym modelem może okazać się Mazda 6. Pod warunkiem, że wystarczające są dla was osiągi niespełna 170-konnego motoru. Bo Honda z silnikiem 2.4 jest już naprawdę dynamiczna.

Zalety Mazdy 6 nad Hondą Accord to lepsze właściwości jezdne i znacznie niższe ceny.
Zalety Mazdy 6 nad Hondą Accord to lepsze właściwości jezdne i znacznie niższe ceny.© fot. mat. prasowe / Mazda

W kwestii diesli wybór też wcale nie jest oczywisty. Bo z jednej strony mamy złe opinie o tych jednostkach w mazdach, które często przełamują zadowoleni użytkownicy, ale z drugiej bardzo dobre opinie o dieslach Hondy, które są znacznie droższe w naprawach i nierzadko zaniedbane.

Prawda jest taka, że zwykle wszystkie wady silników mazdy już zostały wyeliminowane i zakup takiego auta nie wiąże się z tak dużym ryzykiem, jak kilka lat temu. Użytkownicy siłą rzeczy musieli o nie bardziej dbać. Natomiast w drugą stronę należy patrzeć na jednostki Hondy, które są niemal doskonałe, ale przez to trochę zaniedbane, a więc łatwo trafić na tzw. minę. Tu po latach niezawodność tych silników może być problemem, a nie zaletą. Jednak przyjmując podobna kondycję, lepiej wybrać hondę accord.

Honda jest mniej usterkowa, wolniej koroduje, a rynek części używanych jest ogromny.
Honda jest mniej usterkowa, wolniej koroduje, a rynek części używanych jest ogromny.© fot. mat. prasowe / Honda

Ogólnie, przyjmując podobny stan techniczny obu samochodów, bezpieczniejszym, ale i znacznie droższym modelem jest Honda Accord. Za nią przemawia lepszy dostęp do części zamiennych, również tych używanych, jako całych podzespołów. Jest mniej usterkowa i prostsza w naprawach.

Mazda ogólnie jest samochodem takim, na jaki wskazują jej ceny, czyli zupełnym przeciętniakiem. Bardzo często w złej kondycji zarówno nadwozia, jak i mechaniki, nierzadko wyeksploatowana. Jeżeli znajdziecie auto w dobrym stanie, z bezpiecznym silnikiem benzynowym, to powinniście być zadowoleni. A za najbardziej zadbane egzemplarze zapłacicie tyle co za trochę sfatygowane hondy. Jednak pomijając cenę, lepszym autem jest Accord. Nie skoroduje tak szybko, rzadziej się psuje, lepiej trzyma wartość i nie wymaga dużej wiedzy o modelu, by cieszyć się długotrwałą eksploatacją.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)