Kontrola wydechu na stacji i przez policję. Hałas coraz większym problemem

Dodatkowa kontrola głośności wydechu podczas corocznego przeglądu brzmi nieprawdopodobnie, ale z takim pomysłem wychodzi grupa posłów Lewicy. Podwyższony hałas w miastach jest coraz większym problemem, choć samochody testy głośności przechodzą śpiewająco.

Ten "zestaw" nie może pojawić się na ulicy - jest po prostu za głośny.Ten "zestaw" nie może pojawić się na ulicy - jest po prostu za głośny.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

Uszkodzone tłumiki i sportowe modyfikacje wydechów zaburzają ciszę nocną, obniżając jakość życia – stwierdza grupa posłów Lewicy i postuluje, by egzekwowanie norm hałasowych stało się faktem. Chodzi nie tylko o przeglądy sprawdzające stan techniczny pojazdów, ale i funkcjonariuszy policji, którzy mieliby dokonywać pomiarów hałasu w przypadku wyjątkowo uciążliwych dla ucha czterech kółek. To na razie tylko pomysł, ale może zostać uwzględniony przy planowanym uszczelnianiu systemu stacji diagnostycznych.

Niestety, hałas w mieście jest tematem wyjątkowo obszernym, co potwierdza Patrycja Chacińska, kierownik Zakładu Akustyki Środowiska z Instytutu Ochrony Środowiska. Zauważa ona, że wpływają na niego nie tylko silniki, ale też liczba pojazdów na drogach oraz prędkość, z jaką się poruszają. W miastach powyżej 100 tys. mieszkańców wykonywane są mapy akustyczne, a marszałek województwa na ich podstawie określa Program Ochrony Przed Hałasem.

Hałasują też opony

Podobny program – choć na wiele szerszą skalę – dotyka od niedawna producentów samochodów. Nowe pojazdy od 1 lipca 2020 mają być cichsze podczas jazdy, a limit wynosi (głównie, choć jest zależny od mocy) 70 decybeli. To tyle, ile generuje średniej klasy odkurzacz. Do hałasu zaliczany jest nie tylko dźwięk wydawany przez silnik, ale szum wiatraków, zasysanego powietrza czy opon. Te ostatnie są pod lupą już od 2012 roku.

Etykiety umieszczane na oponach, przypominające te z urządzeń AGD, wskazują na przyczepność ogumienia, oporów toczenia i właśnie generowanego przez nie hałasu. Tańsze (czy też nawet budżetowe) opony nie są w tej kategorii oceniane najlepiej. Nie zawsze też wzrost hałasu na zewnątrz oznacza analogiczny dyskomfort w kabinie, więc kierowca może nie zdawać sobie sprawy jak głośny jest.

Hałasgate

Niemiecka Agencja Środowiksa (Umweltbundesamt) donosi, że nowe auta – pomimo ostrych przepisów i testów wymaganych przy wprowadzaniu pojazdu do sprzedaży – są o 20 dB głośniejsze w rzeczywistości niż w laboratorium. Najgłośniejsze są oczywiście samochody sportowe i motocykle.

Przedstawiciele agencji stwierdzają, że dzięki wykorzystaniu klapek producenci osiągają dobre wyniki w ramach homologacji, ale już po wyjechaniu na drogi auta są zbyt głośne. Zamontowanie zaworów jest o wiele tańsze niż zaprojektowanie całego wydechu, zwłaszcza, że tylko Unia ma tak restrykcyjne przepisy dot. hałasu.

Hałas komunikacyjny nie tylko przeszkadza w codziennej pracy, ale i jest odpowiedzialny za podwyższenie ciśnienia krwi czy zawały serca.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł