Nowe etykiety na oponach od 2021 roku. Znamy wzór

Kierowcy, którzy często podróżują w trudnych, zimowych warunkach, długo czekali na tę zmianę. Nowy wzór etykiet na oponach pozwoli im łatwiej wybrać "zimówki", które spełnią ich oczekiwania. Na tym nie koniec ułatwień szykowanych przez Unię dla kierowców.

Przepisy nakazujące stosowanie etykiet dotyczą wyłącznie pojazdów osobowych oraz dostawczych do 3,5t.Przepisy nakazujące stosowanie etykiet dotyczą wyłącznie pojazdów osobowych oraz dostawczych do 3,5t.
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Jedzura/REPORTER/EastNews
Aleksander Ruciński

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami europosłowie z komisji przemysłu i badań naukowych wraz z członkami Rady UE i przedstawicielami fińskiego rządu doszli do porozumienia w kwestii nowego oznakowania opon, które będzie obowiązywać w całej Unii Europejskiej od 1 maja 2021 roku.

Choć przepisy wejdą w życie dopiero za 1,5 roku, już dziś znamy oficjalny wzór nowych etykiet, które zagoszczą na wszystkich sprzedawanych oponach. Stanowi on rozwinięcie znanych już oznakowań stosowanych na podstawie unijnych regulacji z 2009 roku.

Zgodnie z nimi na etykiecie znajdziemy informacje dotyczące m.in. oporów toczenia, drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy emitowanego hałasu. Teraz dołączą do nich nowe oznaczenia, które docenią w szczególności klienci z południowych części Polski, a także kierowcy z krajów skandynawskich. To właśnie ich przedstawiciele zainicjowali proces wdrożenia nowych etykiet, które teraz będą zawierać także informacje dotyczące przyczepności danej opony na śniegu i lodzie.

Dzięki temu osobom, które często podróżują w trudnych, zimowych warunkach łatwiej będzie ocenić, która opona spełni ich oczekiwania. Tym bardziej że opony zimowe potrafią znacząco się od siebie różnić. Te zaprojektowane głównie z myślą o jeździe w błocie pośniegowym przy wyższych temperaturach niekoniecznie sprawdzą się na lodzie i w arktycznych mrozach.

Po lewej - nowa etykieta, po prawej - stara
Po lewej - nowa etykieta, po prawej - stara © mat.prasowe UE

W przyszłości planowane są kolejne modyfikacje wyglądu etykiet. Niewykluczone, że za kilka lat dzięki oznaczeniom poznamy m.in. przewidywany maksymalny przebieg danej opony, a także dowiemy się, jak przyjazna dla środowiska jest dana mieszanka gumowa. Choć nie mówi się o tym zbyt często, warto wspomnieć, że w procesie ścierania ogumienia uwalniane są mniej lub bardziej szkodliwe mikrocząsteczki.

Warto dodać, że nowe regulacje, które wejdą w życie w 2021 roku, na razie nie zmieniają nic w kwestii rodzaju opon, które powinny być etykietowane. Przepisy nakazują producentom oznaczanie ogumienia przeznaczonego dla aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Istnieją plany zakładające takie samo podejście do tematu ogumienia w ciężarówkach, lecz jak na razie nie ustalono szczegółów technicznych ani terminu ewentualnego wdrożenia takiego obowiązku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów