Nowe etykiety na oponach od 2021 roku. Znamy wzór
Kierowcy, którzy często podróżują w trudnych, zimowych warunkach, długo czekali na tę zmianę. Nowy wzór etykiet na oponach pozwoli im łatwiej wybrać "zimówki", które spełnią ich oczekiwania. Na tym nie koniec ułatwień szykowanych przez Unię dla kierowców.
05.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:08
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami europosłowie z komisji przemysłu i badań naukowych wraz z członkami Rady UE i przedstawicielami fińskiego rządu doszli do porozumienia w kwestii nowego oznakowania opon, które będzie obowiązywać w całej Unii Europejskiej od 1 maja 2021 roku.
Choć przepisy wejdą w życie dopiero za 1,5 roku, już dziś znamy oficjalny wzór nowych etykiet, które zagoszczą na wszystkich sprzedawanych oponach. Stanowi on rozwinięcie znanych już oznakowań stosowanych na podstawie unijnych regulacji z 2009 roku.
Zobacz także
Zgodnie z nimi na etykiecie znajdziemy informacje dotyczące m.in. oporów toczenia, drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy emitowanego hałasu. Teraz dołączą do nich nowe oznaczenia, które docenią w szczególności klienci z południowych części Polski, a także kierowcy z krajów skandynawskich. To właśnie ich przedstawiciele zainicjowali proces wdrożenia nowych etykiet, które teraz będą zawierać także informacje dotyczące przyczepności danej opony na śniegu i lodzie.
Dzięki temu osobom, które często podróżują w trudnych, zimowych warunkach łatwiej będzie ocenić, która opona spełni ich oczekiwania. Tym bardziej że opony zimowe potrafią znacząco się od siebie różnić. Te zaprojektowane głównie z myślą o jeździe w błocie pośniegowym przy wyższych temperaturach niekoniecznie sprawdzą się na lodzie i w arktycznych mrozach.
W przyszłości planowane są kolejne modyfikacje wyglądu etykiet. Niewykluczone, że za kilka lat dzięki oznaczeniom poznamy m.in. przewidywany maksymalny przebieg danej opony, a także dowiemy się, jak przyjazna dla środowiska jest dana mieszanka gumowa. Choć nie mówi się o tym zbyt często, warto wspomnieć, że w procesie ścierania ogumienia uwalniane są mniej lub bardziej szkodliwe mikrocząsteczki.
Warto dodać, że nowe regulacje, które wejdą w życie w 2021 roku, na razie nie zmieniają nic w kwestii rodzaju opon, które powinny być etykietowane. Przepisy nakazują producentom oznaczanie ogumienia przeznaczonego dla aut osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Istnieją plany zakładające takie samo podejście do tematu ogumienia w ciężarówkach, lecz jak na razie nie ustalono szczegółów technicznych ani terminu ewentualnego wdrożenia takiego obowiązku.