Kolejny dzień strajków w USA. Biden apeluje do koncernów i związkowców

W Stanach Zjednoczonych rozpoczęły się największe od dziesięcioleci strajki branży motoryzacyjnej. W obliczu kryzysu, który może się odbić na całym przemyśle, interwencję podjął prezydent Joe Biden.

DETROIT, MICHIGAN - SEPTEMBER 15: UAW President Shawn Fain marches with UAW members through downtown Detroit  after a rally in support of United Auto Workers members as they strike the Big Three auto makers on September 15, 2023 in Detroit, Michigan. This is the first time in history that the UAW is striking all three of the Big Three auto makers, Ford, General Motors, and Stellantis, at the same time. (Photo by Bill Pugliano/Getty Images)Strajkujący wyszli na ulice Detroit
Źródło zdjęć: © GETTY | Bill Pugliano
Kamil Niewiński

O strajkach w USA mogliście już niejednokrotnie przeczytać na naszym portalu. W ogromnym skrócie związek pracowników UAW w obliczu wygasających kontraktów pracowników postanowił postawić nowe żądania producentom zaliczanym do Wielkiej Trójki z Detroit — General Motors, Ford i Stellantis (Chrysler). Brak porozumienia, mimo długich negocjacji, doprowadził do rozpoczęcia strajków.

W wyniku rozpoczęcia protestów stanęły trzy fabryki: GM w Wentzville, Forda w Wayne oraz Stellantis w Toledo, które łącznie zatrudniały niemal 13 tys. pracowników. Teraz wyszli oni na ulice, walcząc o wyższe płace i benefity — chociażby o płatny urlop czy większe wsparcie emerytalne. Wielka Trójka oskarża UAW o brak woli w dojściu do porozumienia, chociaż propozycja obu stron mocno się rozmijają.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Każdy tydzień strajku ma kosztować producentów nawet 500 mln dolarów, a przecież każdy dzień bez produkcji aut będzie rzutować na marki miesiącami. Mimo pewnej górki wyprodukowanych aut, dealerzy już teraz zaczynają brać pod uwagę trudności związane ze strajkiem. Obu stronom zresztą powinno teraz zależeć na znalezieniu kompromisu.

Na razie jednak protestujący wyszli na ulice miejsca, które jest centrum przemysłu motoryzacyjnego w USA — Detroit. A wszystko to w trakcie najważniejszych w Ameryce Północnej targów Detroit Auto Show.

DETROIT, MICHIGAN - SEPTEMBER 15: UAW President Shawn Fain marches with UAW members through downtown Detroit  after a rally in support of United Auto Workers members as they strike the Big Three auto makers on September 15, 2023 in Detroit, Michigan. This is the first time in history that the UAW is striking all three of the Big Three auto makers, Ford, General Motors, and Stellantis, at the same time. (Photo by Bill Pugliano/Getty Images)
Protesty pracowników w Detroit © GETTY | Bill Pugliano

Strajki są obecnie jednym z najgorętszych tematów w USA i nic dziwnego, że na ich temat postanowił wypowiedzieć się prezydent Stanów Zjednoczonych, Joe BIden. Chociaż nawołuje do spotkania się skonfliktowanych stron wpół drogi, podkreśla przy okazji, że rozumie on perspektywę pracowników wymagających podwyżek w obliczu rekordowych zysków koncernów.

Nikt nie chce strajku, ale szanuję prawo pracowników do korzystania z możliwości w ramach systemu rokowań zbiorowych. Rozumiem ich frustrację. Rekordowe zyski korporacji powinny być dzielone w ramach kontraktów dla UAW. Firmy złożyły kilka znaczących ofert, ale uważam, że powinny pójść dalej, by zapewnić pracowników, że rekordowe zyski przedsiębiorstw oznaczają rekordowe kontrakty dla UAW.

Joe Biden
Prezydent Stanów Zjednoczonych
US President Joe Biden speaks in the Roosevelt Room of the White House in Washington, DC, US, on Friday, Sept. 15, 2023. The United Auto Workers began a strike Friday against all three of the legacy Detroit carmakers, an unprecedented move that could launch a costly and protracted showdown over wages and job security. Photographer: Chris Kleponis/CNP/Bloomberg via Getty Images
Joe Biden © GETTY | Bloomberg
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥