Jest lista stacji, na których kupisz bilet na autostradę w systemie e-TOLL. Nie ma ich wiele

Rząd wreszcie opublikował listę punktów, w których będzie można kupić jednorazowy bilet na przejazd autostradą w systemie e-TOLL. Nie ma ich wiele, a system jest nieprzyjazny kierowcom.

Od 1 grudnia koniec szlabanów na płatnych odcinkach autostrad GDDKiAOd 1 grudnia koniec szlabanów na płatnych odcinkach autostrad GDDKiA
Źródło zdjęć: © Mateusz Lubczański
Tomasz Budzik

Co by tu jeszcze?

Koniec gapienia się w sufit i wodzenia wzrokiem po gzymsie. Resort finansów w końcu opublikował na stronie systemu e-TOLL listę partnerów, u których od 1 grudnia będzie można kupić jednorazowy bilet. W momencie startu systemu będą to 234 punkty. W grę wchodzą wyłącznie stacje paliw Orlen, choć w poniedziałek 29 listopada na konferencji prasowej poświęconej temu zagadnieniu ministerstwo mówiło o stacjach Orlenu i Lotosu. No cóż, może później.

Lista będzie dla wielu kierowców rozczarowująca. Na przykład kierowca zbliżający się od Krakowa do płatnego odcinka A4 Sośnica (węzeł Sośnica) — Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) nie kupi biletu na MOP-ie Wirek — ostatnim przed płatnym fragmentem. Tam zlokalizowana jest stacja Shella. Bilet będzie można kupić znacznie wcześniej, na MOP-ie Jaworzno, zlokalizowanym pomiędzy Trzebinią a Mysłowicami.

Taki sam scenariusz powtarza się na A2 Konin — Stryków. Dla kierowców zbliżających się do tego odcinka od strony Warszawy ostatnią stacją jest Shell na MOP-ie Nowostawy. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by zjechać z A4 do Strykowa i tam, w Orlenie przy ul. Brzezińskiej 6 dokonać zakupu. Można też zwiedzić Łódź. Tam zlokalizowano aż 18 punktów sprzedaży biletów na autostradę.

Rozczarowujące może być również to, że w niektórych miastach położonych przy autostradzie A4 czy A2 nie można stacjonarnie kupić biletu. Tak jest na przykład w Tarnowie, Rzeszowie czy w Skierniewicach.

Sprawa na oko nie do popsucia

Na pozór mogłoby się wydawać, że wymiana anachronicznego i spowalniającego ruch manualnego poboru opłat na inny to niemal murowany sukces. Wzory można garściami czerpać z południa, zachodu i północy. Wyszło jednak jak zwykle. Liczba punktów, w których można kupić bilet stacjonarnie, jest raczej skąpa. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami na MOP-ach miały powstać automaty biletowe. Podobne do tych, jakie znajdziemy na dworcu kolejowym w każdym większym mieście. Automatów jednak nie ma. Przetarg na nie unieważniono ze względu na zbyt wysokie wyceny przedstawione przez oferentów. Nowy zostanie rozpisany w 2022 r. Pozostają więc stacje Orlenu. Trzeba jednak pamiętać o jednym.

Kierowcy, którzy zamiast opłaty przez rządową aplikację z funkcją geolokalizacji wybiorą jednorazowy bilet, mogą w razie zmiany planów zrezygnować z wykupionego przejazdu przed momentem, który podczas zakupu określi się jako chwilę wjazdu na płatny odcinek. Jeśli jednak bilet kupimy na stacji paliw, zwrócić będzie go można wyłącznie w tym samym punkcie. Trudno o bardziej kuriozalną zasadę. W końcu wszystkie informacje o zakupie trafiają do jednej bazy danych. Czy naprawdę nie dało się umożliwić rezygnacji z zakupionego na stacji biletu poprzez stronę internetową e-TOLL?

Rząd robi wiele, by zniechęcić kierowców do kupowania biletów autostradowych na stacjach paliw. Zdecydowanie większą elastycznością charakteryzuje się aplikacja do ich zakupu online — e-TOLL PL BILET. I tam jednak w razie skrócenia zaplanowanej wcześniej podróży, na przykład jeśli napotkamy korek, nie będzie można żądać zwrotu części wniesionej wcześniej opłaty. Wniosek? Kierowcy powinni używać aplikacji geolokalizacyjnej e-TOLL. Lub przenieść się na Autopay, gdzie problemów jest zdecydowanie mniej. Dla rozluźnienia polecam również posłuchać jednej z piosenek Wojciecha Młynarskiego.

Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie