Samochody używaneJeepUżywany Jeep Grand Cherokee ZJ/ZG - typowe awarie i problemy

Używany Jeep Grand Cherokee ZJ/ZG - typowe awarie i problemy

Znalezienie dobrej terenówki ze skutecznym napędem 4x4 za rozsądne pieniądze to nie lada wyzwanie. Na rynku jest jednak auto, które idealnie nadaje się do jazdy off-roadowej, a na dodatek ma swój wyrazisty charakter - mowa oczywiście o Jeepie Grand Cherokee ZJ/ZG. Według powszechnie panującej opinii to dość awaryjne i drogie w utrzymaniu auto, ile jest w tym prawdy?

Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Jeep
Artur Kuśmierzak

31.03.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:22

Historia modelu

Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee© mat. prasowe / Jeep

Zmiany były widoczne również wewnątrz gdzie: powiększono schowki, przeprojektowano fotele, zainstalowano podwójne poduszki powietrzne dla osób siedzących z przodu, a w uboższych modelach znalazło się nowe koło kierownicy z bezpośrednim sterowaniem radiem i tempomatem. Oprócz tego w międzyczasie pewnym zmianom uległ napęd 4x4 Quadra-Trac, ale o tym przeczytacie w dalszej części tekstu.

Jeepa Grand Cherokee ZJ/ZG wytwarzano nie tylko w USA, ale także w Wenezueli, Argentynie, a nawet i w Austrii aż do premiery jego następcy oznaczonego symbolem WJ w 1998 roku.

Silniki

  • R6 4,0 (172, 187-193 KM)
  • V8 5,2 (220 KM)
  • V8 5,9 (241 KM)

Diesel:

  • R4 2,5 TD (113 KM)

Z powodu wysokiej paliwożerności benzyniaków zdecydowana większość osób kupuje diesla. Wybierając Jeepa Grand Cherokee ZJ/ZG musicie jednak niestety od razu przekreślić taką jednostkę. Po pierwsze ze względu na bardzo mizerną dynamikę - 113 KM to zdecydowanie za mało do tak dużej i ciężkiej konstrukcji. Nie to jest jednak najistotniejszym argumentem przemawiającym przeciwko silnikowi 2,5 TD, a jej wysoka awaryjność.

Źródłem problemów jest tutaj zestaw głowic przypadających po jednej na każdy cylinder co bardzo komplikuje serwisowanie i podnosi jego koszty. Wszystko byłby jednak w porządku, gdyby nie ich pękanie. Często dochodzi tu też do: licznych wycieków oleju silnikowego, szwankowania systemu wtryskowego oraz nieprawidłowego funkcjonowania układu rozrządu.

Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand Cherokee© mat. prasowe / Jeep

Najrozsądniejszym wyborem będzie więc benzynowy wariant 4,0 l. Tu co prawda również zdarzają się usterki, ale nie są już tak częste i poważne jak w dieslu. Najsłabszymi punktami R6 są przede wszystkim: uszkodzenia popychaczy zaworów, awaryjna pompa oleju, a także pękający kolektory wydechowy.

Podstawowy motor benzynowy zapewnia w miarę akceptowalną dynamikę, ale jeśli szukacie auta do zmotania lub po prostu chcecie od czasu do czasu wyskoczyć na wyprawę off-roadową to znacznie lepiej sprawdzą się silniki V8. Co ciekawe topowe motory są też najmniej usterkowe. Niezależnie jednak od tego, którą jednostkę benzynową wybierzecie musicie liczyć się z ewentualnymi awariami osprzętu auto ma już przecież swoje lata.

A jak jest ze spalaniem? Diesel zużywa około 8 l/100 km w trasie i 12 l/100 km w ruchu miejskim. 4-litrowe R6 potrafi konsumować nawet do 17 l/100 km podczas jazdy w terenie zabudowanym i 10 l/100 km poza nim. Z kolei motory V8 opróżniają bak w tempie 20-22 l/100 km w miejskiej dżungli i 15-17 l/ 100 km w trasie. Na szczęście silniki dobrze radzą sobie z instalacjami LPG, więc jest szansa na pewne oszczędności dla zainteresowanych.

Dane techniczne

Układ dysponuje czterema trybami pracy: 2WD (napęd na tył), 4 Part Time (napęd 4x4 ze zblokowanym międzyosiowym mechanizmem różnicowym), 4 Full Time (4x4 z międzyosiowym mechanizmem różnicowym), N (tryb neutralny) i 4LO (zapięty reduktor).

Kolejny rodzaj napędu to Quadra-Trac (NV-249/NV-249OD) z trzema ustawieniami: 4All (napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym), N (tryb neutralny) i 4LO (reduktor). Jego działanie opiera się na sprzęgle wiskotycznym i międzyosiowym mechanizmie różnicowym, z którego zrezygnowano w egzemplarzach wyprodukowanych po roku 1996.

Z kolei w ostatnim układzie 4x4 Command-Trac (NV-231) są do wyboru następujące ustawienia: 2H (napęd na tył), 4H(napęd 4x4 ze zblokowanym międzyosiowym mechanizmem różnicowym), N (tryb neutralny) i 4LO (reduktor). Jeśli szukacie auta głównie do jazdy w terenie to ostatnie rozwiązanie będzie dla Was najlepsze. Warto jeszcze wspomnieć o zawieszeniu, w którym zarówno z przodu jak i z tyłu Jeep zdecydował się na układy zależne z drążkami Panharda.

Awaryjność

Jeśli nie chcecie wydawać około 5000 zł na naprawę koniecznie sprawdźcie skuteczność jego działania we wszystkich trybach. Niepokojące dźwięki lub brak płynności w przekazywaniu momentu obrotowego oznaczają awarię. W wielu autach szwankują również przeguby półosi napędowych z przodu. Warto podczas jazdy posłuchać mostów, które mogą już wyć. Automatyczne skrzynie biegów także bywają kapryśne – niestety winę za to najczęściej ponoszą sami użytkownicy. Lepiej unikać aut intensywnie eksploatowanych off-roadowo.

Zanim zdecydujecie się na zakup konkretnego egzemplarzach Jeepa Grand Cherokee ZJ/ZG skrupulatnie sprawdźcie działanie wszystkich urządzeń pokładowych – uszkodzenia połączeń elektrycznych to w tym amerykańskich krążowniku norma. Trwałością nie grzeszą również elementy zawieszenia takie jak: gumy stabilizatora, amortyzatory czy sworznie oraz tuleje wahaczy. Uwaga na wycieki z: układu chłodzenia, układu przeniesienia napędowego i silnika. Klimatyzacja też często bywa w kiepskiej kondycji.

Naszym zdaniem

Poza tym sporym problemem może być zdobycie niektórych części zamiennych w rozsądnych cenach. Potencjalnych kupców odstraszać mogą jeszcze ponadprzeciętna awaryjność i niska jakość wykonania zwłaszcza we wnętrzu. Nie ulega jednak wątpliwości, że trudno znaleźć inną rasową terenówkę z charakterem za tak przyzwoite pieniądze. Jeep Grand Cherokee bardzo dobrze sprawdza się podczas off-roadowych wypadów i idealnie nadaje się do zmotania. Na pochwałę zasługują też ładnie brzmiące i elastyczne silniki V8 oraz oczywiście solidny napęd 4x4.

Źródło artykułu:WP Autokult
Jeepsamochody używaneJeep Grand Cherokee
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)