Używany Jeep Grand Cherokee WJ - typowe awarie i problemy
Z terenówkami jest trochę tak jak z motocyklami, klienci którzy cenią sobie niezawodność wybierają jedną z japońskich konstrukcji, a Ci, którzy szukają rasowej maszyny z duszą, a nie zniechęca ich perspektywa pojawienia drobnych awarii z pewnością zdecydują się na coś z USA. Przykład? Harley-Davidson albo Jeepa Grand Cherokee.
10.02.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:22
Trzy lata później pod jego maską pojawiły się nowe jednostki benzynowe w tym 4,7-litrowe V8 High Output i 4-litrowe R6, a także 140-konny 3,2-litrowy diesel. W 2000 roku w ofercie znalazła się nowa 5-stopniowa skrzynia automatyczna. Cztery lata później produkcję II generacji Jeepa Grand Cherokee zakończono, a jego miejsce zajęła jego kolejna odmiana WK.
Silniki
- R6 4,0 (195 KM)
- V8 4,7 PowerTech (223 KM)
- V8 4,7 High Output (258 KM)
Diesle:
- R5 2,7 CRDi (163 KM)
- R5 3,1 TD (140 KM)
Który z wyżej wymienionych silników jest wart uwagi? Jeżeli chodzi o jednostkę benzynową to właściwie każdy z wyjątkiem 4-litrowej rzędowej szóstki, która lubią czasem się przegrzewać. Konstrukcja ta miewa również problemy z domykaniem się zaworów wylotowych co skutkuje osadzaniem się nagaru w cylindrach.
W przypadku motorów V8 poziom bezawaryjności jest znacznie wyższy, ale trzeba się jednak liczyć z ogromnym spalaniem (ponad 25 l benzyny na 100 km w mieście i 16 l paliwa na 100 km w trasie przy dynamicznej jeździe). Uwaga! Przed zakupem jednostki benzynowej koniecznie sprawdźmy czy w okolicach wału korbowego nie ma jakichś wycieków.
Amatorzy diesli powinni wybrać nowocześniejszy wariant CRDi, który co prawda ma swoje bolączki (awarie układu wtryskowego, problemy z zatykającą się odmą), ale charakteryzuje się znacznie lepszą kulturą pracy, żwawszą dynamiką i wyższą trwałością od TD.
Z kolei w silnikach 3,1 litra zdarzają się przypadki pękania uszczelek pod głowicą, a także poważnych uszkodzeń samej głowicy, zatarcia turbosprężarki oraz pojawiania się problemów z laskami hydraulicznych popychaczy zaworów.
Dane techniczne
Jeep Grand Cherokee może być uzbrojony w trzy rodzaje napędu. Pierwszym z nich jest elektronicznie dołączany napęd 4x4 Quadra-Trac II generacji z 3 ustawieniami: 4WD High, Neutral i 4WD Low. W normalnych warunkach napęd przekazywany jest na oś tylną, a przednia dołączana jest w razie poślizgu. Jeżeli zmienimy ustawienie skrzyni rozdzielczej na 4WD Low wówczas będziemy mogli jechać z zapiętym reduktorem, niestety to ustawienie dopuszczalne jest tylko i wyłącznie w trudnych warunkach i przy niskich prędkościach.
Drugi typ napędu to Selec-track z możliwością dokonywania następujących ustawień: 2WD, 4 part time, 4 full time, Neutral oraz 4WD Low. W tym przypadku istnieje możliwość: włączenia blokady dyferencjału, zapięcia reduktora, jazdy z włączonym międzyosiowym mechanizmem różnicowym lub przemieszczania się tylko z napędem na oś tylną. Co ciekawe na rynku znajdziemy też auta ze zwykłym napędem na tył.
Trzecim z nich jest Quadra-drive, gdzie mamy do czynienia z taką samą skrzynią rozdzielczą jak w napędzie Quadra-trac II. Jednak Quadra-drive został dodatkowo wzbogacony o mechanizm różnicowy o progresywnej charakterystyce Vari-Lok pomagający efektywniej przekazywać moment obrotowy na wszystkie koła.
W zawieszeniu Jeepa Grand Cherokee WJ znajdziemy mosty napędowe z wahaczami wzdłużnymi pchanymi z przodu oraz wleczonymi z tyłu. Do tego sprężyny śrubowe z amortyzatorami teleskopowymi zamontowanymi oddzielnie, stabilizatorami poprzecznymi i drążkiem reakcyjnym Panharda.
Do wyboru mamy dwie automatyczne skrzynie biegów 4- lub 5-stopniową, trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że do danego silnika może być przypisana tylko jedna konkretna przekładnia. Osoby liczące na wysoki poziom bezpieczeństwa mogą czuć się zawiedzione, bo samochód nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Awaryjność
Aby pozbyć się tego problemu raz na zawsze trzeba wymienić seryjne zaciski na inne, które muszą być odpowiednio dopasowane. Przy przebiegach rzędu 150 000 km lub większych często dochodzi do wyeksploatowania łożysk tylnego mostu, co objawia się charakterystycznym huczeniem w czasie jazdy.
Kupując Jeepa Grand Cherokee trzeba pamiętać o konieczności wymiany oleju w mostach, zanim zlecimy mechanikowi dokonanie takiej czynności musimy upewnić się jaki olej zaleca producent. Zastosowanie niewłaściwego oleju skutkuje niedomaganiami zespołu napędowego (piski, zgrzyty, problemy z załączeniem stałego napędu 4x4), które mogą skończyć się poważną awarią.
W skrzyniach biegów zdarzają się przypadki uszkodzenia drogiego konwertera. Użytkownicy Grand Cherokee skarżą się na niską trwałość elementów metalowo-gumowych zawieszenia. Przed zakupem powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na stan amortyzatorów, które przeciekają i luzy na krzyżakach.
Elektronika Jeepa Grand Cherokee WJ również miewa swoje humory. Najczęściej spotkaną awarią jest problem z climatronicem, a dokładniej z silniczkiem odpowiedzialnym za otwieranie i zamykanie klap mieszalnika powietrza. Jeżeli dmuchawa mimo zmiany przez nas temperatury przyciskami na konsoli centralnej dmucha tylko zimnym lub ciepłym powietrzem to znak, że mamy do czynienia właśnie z opisanym przez nas problemem.
Naszym zdaniem
Jeep Grand Cherokee WJ z pewnością nie przypadnie do gustu każdemu entuzjaście aut terenowych i SUV-ów, to auto dość specyficzne wymagające opieki dobrego mechanika znającego się na rzeczy i zdrowego podejścia cierpliwego właściciela wybaczającego wszelkie niedoskonałości tej amerykańskiej konstrukcji.
Eksploatacja tego modelu z pewnością nie będzie tania zwłaszcza jeśli zdecydujemy się na wybór silnika benzynowego, ale za to Grand Cherokee może pochwalić się przyzwoitymi jak na SUV-a własnościami terenowymi (pod warunkiem, że wybierzemy wersję z napędem 4x4). Ceny używanych egzemplarzy wahają się od 19 000 do 43 000 zł.