Jak dbać o półosie w swoim aucie? [poradnik]

Półoś to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego, bez którego niemożliwe byłoby przekazywanie momentu obrotowego z dyferencjału na koła.

Półoś napędowaPółoś napędowa
Artur Kuśmierzak

Półosie wykorzystywane są w autach z napędem na przednią, tylną oraz wszystkie osie. Najbardziej narażone na przedwczesne zużycie są jednak w autach z napędem typu FWD i AWD. Dlaczego? Ponieważ półosie, które napędzają przednie koła, muszą się również zginać pod większym kątem, żeby umożliwić kołom skręcanie, co w konsekwencji powoduje dodatkowe obciążenie tych elementów i szybsze ich zużycie.

Obraz

W samochodach z napędem RWD najczęściej są przeguby kompensujące ich wychylanie, a w autach starego typu ze sztywnym mostem napędowym. Wiele osób myli przeguby z półosiami. Czym to się różni? Otóż każda półoś składa się z dwóch przegubów oraz sztywnego wałka. W przemyśle motoryzacyjnym stosuje się 2 rodzaje przegubów: asynchroniczne i synchroniczne.

Obraz

W przypadku pierwszego ich rodzaju przy stałej prędkości obrotowej nadanej przy wejściu po załamaniu przegubu otrzymujemy zmienną prędkość na wyjściu. Z kolei jeśli mówimy o przegubie synchronicznym, to prędkość obrotowa nadana na wejściu jest taka sama jak na wyjściu niezależnie od załamania przegubu. Pomimo że półosie są projektowane tak, aby bezproblemowo służyły latami, to jednak są wrażliwe na pewne zachowania kierowców.

Co destrukcyjnie wpływa na ten element? Przede wszystkim ruszanie z piskiem opon na skręconych kołach oraz gwałtowne przyśpieszanie. Półosie, a w szczególności przeguby, nie lubią też brudu, który może się dostać do ich wnętrza przez zniszczoną osłonę. Podczas dokonywania okresowych przeglądów warto zwrócić uwagę na stan osłon przegubów. Jeśli są pęknięte lub nieszczelne, należy niezwłocznie jej wymienić, żeby nie dopuści do zniszczenia przegubów. Najczęściej uszkodzeniu ulegają przeguby zewnętrze, choć wewnętrzne też mogą zawieść.

Obraz

Objawem uszkodzenia tych pierwszych są metaliczne stuki dobiegające przy mocno skręconych kołach i dużym obciążeniu, wraz z postępowanie awarii dźwięki nasilają się nawet przy niewielkim skręcie kół i małym obciążeniu. W skrajnych przypadkach dochodzi do rozpadnięcia się przegubu i zablokowania koła, co uniemożliwia dalszą jazdę.

Z kolei o nadmiernym zużyciu przegubów wewnętrznych świadczą mocne drgania przenoszące się na cały samochód, które nasilają się podczas przyśpieszania. Podane wyżej objawy można spróbować wyeliminować, uzupełniając smar w przegubach. Jeśli to nie pomoże, trzeba wymienić cały przegub, a może nawet całą półoś.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"