Jakie prawa ma kierowca posiadający auto na gwarancji? [kompendium wiedzy]
Kupując auto z salonu dostajemy gwarancję. Warunki jej wypełnienia są często bardzo zawiłe. Warto wiedzieć, co jest objęte gwarancją i które uszkodzenia możemy naprawić darmowo w serwisie producenta.
28.05.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:39
Po pierwsze musimy przypomnieć, że gwarancja jest dobrowolna. W praktyce oznacza to tyle, że producenci nie są zobowiązani do wystawiania klientom gwarancji. Jest to jednak standard, bo kto zdecydował by się na kupno kota w worku za pieniądze oszczędzane przez lata? Nikt.
W zasadzie producenci aut mają pełną dowolność w zakresie trwania oraz warunków gwarancji. Kupujący może albo je zaakceptować, albo zrezygnować z zakupu. Istnieje jednak kilka zasad, których musi przestrzegać każdy udzielający gwarancji (gwarant). Oto one:
- Gwarancja musi być spisana w tzw. dokumencie gwarancyjnym. Należy sprawdzić, czy dokument zawiera nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania gwarancji i jej zasięg terytorialny. Warto też sprawdzić, co w razie awarii podlega nieodpłatnej naprawie lub wymianie, czy serwis gwarancyjny dostępny jest blisko miejsca zamieszkania, czy gwarant zapewnia na czas naprawy samochód zastępczy. Dokument gwarancyjny zawiera najważniejszą informację dla klienta: co jest objęte gwarancją.
- Jeżeli nie zastrzeżono inaczej, odpowiedzialnością gwaranta objęte są tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy, a więc np. wmontowane wadliwe podzespoły, źle spasowane elementy, łuszczący się lakier. Na podstawie gwarancji nie można reklamować uszkodzeń spowodowanych czynnikami zewnętrznymi np. zabrudzeń, wad powstałych z powodu niewłaściwej obsługi czy mechanicznego uszkodzenia. Gwarancją nie są też objęte elementy, które zużywają się wskutek normalnego używania: klocki, tarcze hamulcowe. Ale jeśli zużycie takich elementów nastąpiło szybciej z powodu wadliwości układu hamulcowego, to i one powinny być bezpłatnie wymienione w ramach naprawy gwarancyjnej.
- Czas trwania gwarancji określa gwarant, ale jeśli w dokumencie gwarancyjnym nie ma żadnego terminu, to przyjmuje się, że gwarancja została udzielona na jeden rok licząc od dnia, kiedy samochód został wydany kupującemu.
- Gwarant musi naprawić samochód w czasie zapisanym w dokumencie gwarancyjnym. Klient nie może domagać się rekompensaty finansowej, a jedynie naprawy fizycznych szkód. W kwestii gwaranta należy, czy zdecyduje się na naprawę samochodu czy wymieni go na nowy.
- Gwarant ponosi koszty związane z dostarczeniem wadliwego pojazdu do miejsca wskazanego w gwarancji (serwisu/warsztatu). Mogą istnieć jednak usterki, które uda się naprawić na miejscu. Gwarant płaci również za zwrot auta w miejsce umówione lub podane w gwarancji.
- Gwarant ponosi całkowitą odpowiedzialność za przypadkową utratę lub uszkodzenie samochodu w czasie między wydaniem auta gwarantowi a odebraniem przez klienta po naprawie (wymianie).
- Jeśli gwarant wymienił samochód na nowy albo dokonał istotnych napraw, termin gwarancji biegnie na nowo. To samo dotyczy sytuacji, gdy gwarant wymienił część rzeczy. Np. wymienił cały silnik, więc nowy silnik ma nową gwarancję. W innych przypadkach termin gwarancji zostaje przedłużony o czas, przez jaki uprawniony nie mógł korzystać z samochodu albo tylko z wymienionej części.
Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień nabywcy wynikających z niezgodności towaru z umową. Ta zasada dotyczy jednak tylko konsumentów, czyli osoby fizyczne nabywające auta na prywatne potrzeby. Gdy nabywcą samochodu jest firma, to niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, ma ona prawo korzystać z rękojmi za wady fizyczne. Gwarancja producenta może być niezależna od gwarancji importera czy sprzedawcy.