Jak zarejestrować auto na zabytkowych tablicach?

Tradycja kolekcjonowania oldtimerów nie jest zbyt powszechna w Polsce. Jednak wraz z biegiem lat pasjonatów i maniaków starszych aut stale przybywa. Jeśli chcemy, żeby nasz weteran oznakowany był żółtymi tablicami rejestracyjnymi, wówczas musimy uporać się z polską machiną biurokratyczną. Możecie wierzyć mi na słowo, że nie jest to skomplikowana operacja. Nie pochłonie też zbyt dużo waszych pieniędzy. Jak to zrobić?

Obraz
Artur Kuśmierzak

Tradycja kolekcjonowania oldtimerów nie jest zbyt powszechna w Polsce. Jednak wraz z biegiem lat pasjonatów i maniaków starszych aut stale przybywa. Jeśli chcemy, żeby nasz weteran oznakowany był żółtymi tablicami rejestracyjnymi, wówczas musimy uporać się z polską machiną biurokratyczną. Możecie wierzyć mi na słowo, że nie jest to skomplikowana operacja. Nie pochłonie też zbyt dużo waszych pieniędzy. Jak to zrobić?


Po pierwsze, musimy sobie zadać pytanie ile lat ma nasz staruszek? Obecne prawo o ruchu drogowym nie wymaga, aby od produkcji danego egzemplarza minęło 15 lat jak to było jeszcze kilka lat temu. Co ciekawe, żeby dokonać takiej operacji nie musimy mieć nawet dowodu rejestracyjnego. Często zdarza się bowiem, że starsze egzemplarze aut nie posiadają żadnych papierów.

Uwaga! W takiej sytuacji będziemy zmuszeni do złożenia odpowiedniego oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Jeśli mamy do czynienia z pojazdem już wyrejestrowanym, to nawet wtedy możemy zabrać je ze złomowiska i ponownie zarejestrować.

Obraz

W Polsce tablice zabytkowe może otrzymać samochód, którego wiek przekracza 25 lat. Odstępstwo od tej reguły obowiązuje wyłącznie jeśli on jest unikatowy. Co to znaczy? Otóż pojazdem unikatowym jest auto, które było produkowane przez bardzo krótki okres w małym nakładzie (np. Renault Spider), prototyp lub pojazd, w którym zastosowano wyjątkowe rozwiązania techniczne.

Jeśli dany oldtimer jest związany z ważnym politykiem, gwiazdą bądź wydarzeniem historycznym w takim przypadku również może pretendować do otrzymania zabytkowych tablic. Prawo nie dopuszcza jednak uzyskania tego zaszczytnego tytułu, jeżeli nasze auto nie jest w 75% samochodem wyposażonym w oryginalne części.

Wszystkie fakty, które przemawiają za tym, żeby zdobyć tego typu rejestracje muszą być oczywiście odpowiednio udokumentowane i tu zaczyna się biurokracja. Na początku będziemy musieli złożyć Kartę Ewidencyjną Zabytków Ruchomych Techniki (inaczej biała karta) do odpowiedniego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wypełniając ją możemy skorzystać z pomocy rzeczoznawcy samochodowego, albo zająć się tym sami.

Niestety w większości przypadków raczej zmuszeni będziemy z takiej pomocy skorzystać, co niestety będzie kosztowało. Ceny takiej usługi wahają się od 300 do 800 zł, a uzależnione są od stopnia trudności zdobycia informacji na temat naszego egzemplarzu. Na szczęście kwota zawiera również opis techniczny pojazdu, który będziemy zobowiązani przedstawić podczas badania rejestracyjnego.

Obraz

Sama procedura wpisania auta do rejestru zabytków jest bezpłatna. Jeśli już uzyskamy wpis, a badanie techniczne zakończy się pozytywnie pozostanie nam tylko udać się do wydziału komunikacji po odbiór tablic nie zapominając o kwocie 200 zł 50 gr.

Co zyskamy rejestrując auto jako zabytkowe? Przede wszystkim bezterminową rejestracje i brak obowiązkowych przeglądów technicznych ( jeden przegląd techniczny na całą żywotność auta), ochronę auta przez organy państwowe, czyli inaczej mówiąc dopłaty od państwa na konserwację ''ruchomego zabytku''. A także piękne wyróżniające się tablice.

Warto również dodać, że istniejące w Polsce kluby aut tego typu zawierają własne bardzo korzystne umowy z ubezpieczycielami. Dodatkowo ubezpieczyciele posiadaczom tego typu pojazdów oferują krótkoterminowe polisy OC.

Posiadanie takich tablic niesie za sobą również kilka wad. Po pierwsze, problemy z wyjazdem za granice kraju, na co musimy uzyskać specjalną zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków. Po trzecie, auta zabytkowego nie można modyfikować w żaden sposób, wszelki tuning i wymiana silnika odpadają. Ponadto osoba posiadająca taki pojazd jest zobowiązana pod rygorem grzywny, a nawet pozbawienia wolności o niego dbać.

Źródło: Autoporadnik

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów