Poradniki i mechanikaSprawdzanie rozstawu śrub. Co zrobić kiedy się nie zgadza?

Sprawdzanie rozstawu śrub. Co zrobić kiedy się nie zgadza?

Felgi dziś są ogromne, ale rozstaw śrub często przez lata się nie zmienia, co umożliwia montaż nowoczesnego koła do kilkunastoletniego samochodu.
Felgi dziś są ogromne, ale rozstaw śrub często przez lata się nie zmienia, co umożliwia montaż nowoczesnego koła do kilkunastoletniego samochodu.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis
30.12.2019 14:01, aktualizacja: 22.03.2023 16:52

Kupując felgi do swojego samochodu, zwłaszcza używane z ogłoszenia, trzeba znać wymiary, które umożliwią ich montaż. Jednym z najważniejszych jest rozstaw śrub mocujących, bowiem z otworem centralnym, zwłaszcza kiedy jest za duży, łatwo sobie poradzić. Jak więc można sprawdzić ten parametr?

Bez odpowiedniego dobrania tego parametru nie będzie możliwe przykręcenie koła do piasty, albo będzie wymagało niekoniecznie pożądanych modyfikacji (śruby pływające bądź piasty dystansowe).

Rozstaw śrub opisuje się dwiema wartościami: liczba otworów dla śrub lub nakrętek oraz średnica okręgu, na jakim leżą środki otworów mocujących felgę. Przykład: 5x100, co oznacza, że felga mocowana jest za pomocą pięciu śrub do piasty, a otwory leżą na okręgu o średnicy 100 mm.

Najlepiej kupując felgę kupić taką, która ma dokładnie taki rozstaw śrub. Jednak nie każdy wie jaki jest wymagany do jego samochodu. Jak to sprawdzić?

Gdzie sprawdzić rozstaw śrub?

Najlepiej w internecie, a konkretnie w wyszukiwarkach kół, np. sklepy oferujące felgi mają takie wyszukiwarki, gdzie po wpisaniu marki i modelu oraz wersji silnikowej, pojawią się informacje na temat fabrycznych felg.

Innym sposobem jest skorzystanie z katalogu w warsztacie wulkanizacyjnym, który zwykle oferuje obręcze kół. Można też rozstaw zmierzyć.

Jak zmierzyć rozstaw śrub?

Najlepszym narzędziem do pomiaru jest suwmiarka. Te najprostsze za kilkanaście złotych umożliwiają pomiar do 150 mm, a rzadko rozstaw śrub jest większy. Poza tym suwmiarka jest precyzyjna, a przy takim pomiarze istotne są nie tylko milimetry, ale także dziesiąte części. Na przykład popularna Honda Civic ma rozstaw 114,3 mm.

Mając parzystą liczbę otworów, nie powinno być z tym problemu z pomiarem. Określa się odległość środków przeciwległych otworów, ale nie trzeba wyznaczać w żaden sposób środka otworu. Wystarczy zmierzyć przy krawędzi wewnętrznej jednego otworu i zewnętrznej przeciwległego. Innym sposobem jest zmierzenie od krawędzi wewnętrznej do wewnętrznej przeciwległego i dodanie do zmierzonej wartości średnicy otworu.

Gorzej jest w przypadku nieparzystej liczby otworów. Jednak wbrew pozorom nie jest to trudne, po kolei zróbcie jak poniżej.

Zmierzcie trzy wartości:

  • średnicę otworu centralnego w feldze (nazwijmy to A),
  • średnicę otworu pod śrubę (B)
  • odległość między krawędzią otworu mocującego a krawędzią otworu centralnego - najbliższe krawędzie (C ).

Jeśli zsumujecie te wartości (A+B+C) i dodacie do otrzymanej sumy jeszcze raz wartość C, to uzyskacie pożądany wynik.

A co jeśli rozstaw śrub się nie zgadza?

Jeśli już macie lub kupicie felgi, które nieznacznie różnią się rozstawem śrub (np. 4x100 zamiast 4x98), to możecie się ratować na dwa sposoby. Pierwszym jest zakup pływających śrub lub nakrętek (w zależności od typu mocowania). Dają one możliwość zamocowania felg o rozstawie różniącym się o maksymalnie 2 mm.

Innym sposobem jest zakup lub wykonanie pierścienia dystansowego, zakładanego na piastę, który nie tylko może zmienić rozstaw śrub mocujących felgę, ale także ich liczbę.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)