TestyHondaHonda CR-V 1,6 i-DTEC Lifestyle - test

Honda CR‑V 1,6 i‑DTEC Lifestyle - test

Honda CR-V 1,6 i-DTEC Lifestyle - test
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

05.06.2014 11:54, aktual.: 18.04.2023 10:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Duży crossover z małym silnikiem – teoretycznie od strony jakiejkolwiek przyjemności z jazdy takie połączenie powinno być skazane na porażkę. Honda udowadnia jednak, że skonfigurowanie nawet największego auta z oferty z najnowszą jednostką 1,6 i-DTEC ma sens.

Honda CR-V 1,6 i-DTEC - test

Współczesny crossover musi sprostać coraz bardziej zróżnicowanym oczekiwaniom wymagającej klienteli. Duża część odbiorców tego segmentu gotowa jest porzucić lepsze osiągi i napęd na wszystkie koła na rzecz niższego kosztu zakupu i tańszej eksploatacji. To właśnie dla nich japoński producent przygotował wersję z małym silnikiem Diesla i napędem na przednią oś. Wersję, która w ogólnym rozrachunku wypada lepiej, niż można by się tego spodziewać.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Większość klientów, sięgając po auto tego typu, wcale nie oczekuje od niego ponadprzeciętnego przyspieszenia. Wystarczy, żeby było w stanie sprawnie wyprzedzić wolniejsze pojazdy. Jeśli nie ma potrzeby poruszania się po drogach bardziej wymagających niż trasa czy miasto i jego obrzeża, również napęd na obie osie może okazać się zbędny. Po co więc crossover? Większy prestiż, a także gabaryty oraz idąca za nimi przestronność i poczucie bezpieczeństwa. Badania rynku to potwierdzają, a crossovery, chcąc nie chcąc, stają się ogromną konkurencją dla tradycyjnie postrzeganych rodzinnych kombi.

Honda CR-V niezależnie od wersji oferuje niezłą jakość wykończenia i wysoki komfort podróżowania. Zgodna z oczekiwaniami jest też wysoka pozycja za kierownicą, bardzo dobra widoczność dookoła i wystarczająca dla statystycznej rodziny ilość miejsca zarówno na przednich fotelach, jak i tylnej kanapie. Wrażenie robi też sam bagażnik o pojemności 589 l i bardzo niski jak na SUV-a próg jego załadunku. Widać, że funkcjonalność i zdrowy rozsądek grają w tym aucie pierwsze skrzypce.

Połączenie wspomnianych cech wraz z zadowalającą dynamiką jazdy i zaskakująco niskim apetytem na paliwo to przepis, z którego skorzystała Honda. Zachowawczy w stylizacji model CR-V pojawił się w ofercie z jedną z najlepszych obecnie wysokoprężnych jednostek napędowych - 1,6 i-DTEC.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Wydawać by się mogło, że przeszczepiony z dużo mniejszego Civica silnik nie da sobie rady z większym i cięższym autem. Choć jednostka ta generuje skromne 120 KM mocy, to dość nisko dostępny, imponujący moment obrotowy rzędu 300 Nm sprawia, że samochód zaczyna żyć już nieco poniżej 2000 obr./min i praktycznie do końca zakresu obrotomierza nie łapie zadyszki, w każdej chwili chętnie współpracując z kierowcą. Nie widać tego na papierze w deklarowanych wartościach przyspieszeń, ale czuć podczas jazdy.

Ze względu na ekonomię i generowany przy wyższych prędkościach obrotowych hałas nie warto jednak ciągnąć jednostki napędowej zbyt wysoko, tym bardziej że naprawdę świetnie radzi sobie ona na niższych i średnich obrotach. Wtedy też zużywa zadziwiająco mało paliwa. Niezależnie od warunków podróżowania – czy to w mieście, czy w trasie – jednostka 1,6 i-DTEC zamontowana w niemałym CR-V zadowala się mniej niż 6 l oleju napędowego na 100 km. Średni wynik z całego testu to zaledwie 5,5 l/100 km i dużo ponad 1000 km na jednym baku.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Siłą napędowa wędrująca na koła przez ręczną skrzynię biegów dzięki odpowiedniej rozpiętości dość długich przełożeń pozwala ograniczyć również sięganie do precyzyjnie prowadzonego lewarka. Jeśli nie wpuścimy silnika poniżej 1500 obr./min, szybsze nabranie wyższej prędkości nie wymaga nawet redukcji, co jest wygodne podczas spokojniejszego wyprzedzania.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Niskolitrażowa jednostka napędowa w połączeniu z przednim napędem pozwoliła obniżyć masę własną względem wersji 2,2 i-DTEC o 116 kg. Utratę kilogramów nad przednią osią wyraźnie czuć. Samochód mimo braku napędu AWD jeździ bardzo pewnie i łatwo ustawia się na kierunek jazdy. Nawet przy ostrzejszych zakrętach pokonywanych z dużą prędkością przednia oś dzielnie wchodzi w łuk, a tył wędruje za nią (a trzeba również uwzględnić fakt, że auto mimo pogody zostało podstawione jeszcze na zimowych oponach).

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Honda CR-V z silnikiem 1,6 i-DTEC i napędem 2WD kosztuje 20 700 zł mniej niż mocniejszy odpowiednik 2,2 i-DTEC z 4WD w analogicznej wersji wyposażeniowej. To duża różnica, stanowiąca ponad 20% ceny podstawy, którą warto przemyśleć. Owszem, mocniejsza o 30 KM jednostka napędowa oraz system Real Time AWD rozszerzają zakres możliwości CR-V, jednak należy pamiętać, że nadal zostaje on tylko miejskim SUV-em.

Plusy:

Dobre jak na 2WD prowadzenie

Komfort jazdy

Funkcjonalność i przestrzeń

Rewelacyjnie niskie zużycie paliwa

Sporo niższa cena, która...

Minusy:

...nadal jest wysoka

Ogólna ocena samochodu: 8,5/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/12]

Honda CR-V 1,6 i-DTEC - dane techniczne

Testowany egzemplarz:Honda CR-V 1,6 i-DTEC Lifestyle
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, Turbodiesel
Rodzaj paliwa:Olej napędowy
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC i-DTEC 16V
Objętość skokowa:1597 cm3
Stopień sprężania:16,0
Moc maksymalna:120 KM przy 4000 rpm
Moment maksymalny:300 Nm przy 2000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:75 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna
Typ napędu:FWD (przedni)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Wspomagany
Średnica zawracania:11,8 m
Koła, ogumienie przednie:Pirelli SottoZero 225/60 R18
Koła, ogumienie tylne:Pirelli SottoZero 225/60 R18
Masy i wymiary
Typ nadwozia:SUV
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):b.d.
Masa własna:1541 - 1600 kg
Stosunek masy do mocy:12,8 - 13,3 kg/KM
Długość:4570 mm
Szerokość:2096 mm
Wysokość:1685 mm
Rozstaw osi:2630 mm
Pojemność bagażnika:589/1669 l
Pojemność zbiornika paliwa:58 l
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:11,2 s
Prędkość maksymalna:182 km/h
Zużycie paliwa (miasto):4,8 l/100 km5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,3 l/100 km5,2 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,5 l/100 km5,5 l/100 km
Emisja CO2:154 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:119 g/km
Cena
Testowany egzemplarz:128 600 zł
Model od:97 500 zł
Wersja silnikowa od:111 400 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Relingi dachowe-
Dodatki stylistyczne wnętrza:
Tapicerka Skóra+Alcantara, skórzana kierownica i drążek zmiany biegów
-
Koła i opony:Obręcze z oponami 225/60 R18'-
Komfort:Dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat, elektrycznie regulowane fotele, szyby i lusterka, tempomat-
Bezpieczeństwo:6 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, system stabilizacji jazdy z przyczepą, system wspomagania ruszania na wzniesieniu, system monitorowania ciśnienia w oponach, ISOfix, czujnik deszczu, czujnik zmroku, reflektory biksenonowe z doświetlaniem zakrętów i asystentem świateł drogowych, światła do jazdy dziennej LED-
Multimedia:Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny i-MID, system audio z 6 głośnikami, USB i Bluetooth-
Mechanika:--
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)