Genewa 2024: giganci nieobecni, Chińczycy pokażą siłę?

Wiele wskazuje na to, że zaplanowany na wiosnę 2024 roku salon samochodowy w Genewie zostanie zdominowany przez producentów z Chin. Największe zachodnie koncerny masowo odmawiają udziału w słynnym wydarzeniu.

Salon samochodowy w GenewieSalon samochodowy w Genewie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Jakob Ebrey, Newspress
Błażej Buliński

Po czterech latach przerwy spowodowanej m.in. pandemią, a także "wyjazdową" edycją targów w Katarze w minionym październiku, słynny genewski salon samochodowy wraca do Genewy. Geneva International Motor Show ma się odbyć w dniach 26.02-3.03.2024.

Geneva International Motor Show 2024 teaser
Geneva International Motor Show 2024 teaser © Materiały prasowe | GIMS

Jak donoszą niemieckie portale Automobilwoche oraz auto-motor-und-sport.de, najważniejsi dotychczasowi wystawcy nie mają ochoty uczestniczyć w targach. Lista wielkich nieobecnych będzie tak długa jak nigdy dotąd. Już wiadomo, że wiosną swoich nowości w Genewie nie będą prezentować:

  • Aston Martin,
  • Audi,
  • BMW,
  • Ferrari,
  • Hyundai,
  • Jaguar,
  • Lamborghini,
  • Land Rover,
  • Mercedes-Benz,
  • Mitsubishi,
  • Nissan,
  • Porsche,
  • Seat i Cupra,
  • Subaru,
  • Skoda,
  • Volkswagen.

Przedstawiciele marek swoje decyzje tłumaczą w różny sposób, ale przeważnie podkreślają, że odmowa dotyczy jedynie przyszłorocznej edycji targów i nie wykluczają udziału w przyszłości. Słychać głosy, że marki wolą obecnie inwestować we własne formaty eventowe oraz zwiększać obecność w mediach społecznościowych. Nie jest tak, że nie mają czego pokazywać, rok 2024 będzie obfitował w nowości. Jednak od kilku lat znaczenie dużych targów spada, nowe modele są coraz częściej prezentowane podczas własnych kongresów firm samochodowych.

Pod znakiem zapytania stoi też udział marek grupy Stellantis, czyli odwiedzający mogą nie zobaczyć stoisk Alfy Romeo, Citroena, DS-a, Peugeota, Fiata, Jeepa, Lancii, Maserati i Opla. Szef koncernu, Carlos Tavares już wcześniej sceptycznie wypowiadał się o zasadności milionowych wydatków na tego typu imprezy.

Zatem jakie marki zaprezentują się na salonie w Genewie? Z dużych producentów swój udział potwierdziło na razie tylko Renault, które pokaże produkcyjną wersję nowej, w pełni elektrycznej "Piątki". Organizatorzy mają nadzieję, że puste stoiska zajmą producenci z Chin – rozmowy są prowadzone z 20 markami, czyli reprezentacja powinna być silniejsza niż we wrześniu w Monachium na IAA Mobility.

Chińczykom może na tej obecności bardzo zależeć. Już 2023 r. stał pod znakiem początku ekspansji na kluczowe rynki europejskie, także w Polsce, a w kolejnym roku sprzedaż aut z Chin tylko się nasili. Mimo tego wśród marek należących do chińskiego koncernu Geely nie zobaczymy w Genewie ważnych europejskich graczy: Volvo i Polestara. Nie jest to jednak pierwszy raz, kiedy Chińczycy będą prezentować swoje samochody na salonie genewskim. W przeszłości można było już oglądać m.in. marki Aiways, Arcfox, Borgward (niemiecka marka reaktywowana przez Chińczyków), DR (udaje włoską) czy Qoros.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟