Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - wspólny mianownik [test autokult.pl]
Fiat Freemont i Chevrolet Orlando. Dwa auta, które mogą przewieźć w sumie 14 osób. Dwa auta, których korzenie sięgają dalekich Stanów Zjednoczonych. Co jeszcze łączy, a co dzieli te dwa na pozór bardzo podobne samochody?
25.07.2012 | aktual.: 18.04.2023 11:22
Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - test
Fiat Freemont i Chevrolet Orlando. Dwa auta, które mogą przewieźć w sumie 14 osób. Dwa auta, których korzenie sięgają dalekich Stanów Zjednoczonych. Co jeszcze łączy, a co dzieli te dwa na pozór bardzo podobne samochody?
Jakie powinno być idealne auto rodzinne? Komfortowe, z obszernym wnętrzem, pokaźnym bagażnikiem oraz silnikiem, którego apetyt na paliwo nie rujnuje domowego budżetu. Siedem miejsc? Na pewno się przyda chociażby w sytuacji, gdy na zasłużone wakacje zechcecie zabrać oprócz żony i gromadki dzieci kogoś jeszcze.
Międzynarodowe towarzystwo
Również Orlando jest prawdziwym obieżyświatem. Marka Chevrolet to oczywiście duma amerykańskiej motoryzacji. Jednak model Orlando został stworzony z myślą o europejskich odbiorcach. Gdzie zatem odbywa się jego montaż? W Korei Południowej. Prawda, że proste i logiczne?
Taki duży, taki mały
Biorąc pod uwagę wymiary zewnętrzne obu głównych bohaterów tego artykułu, Fiat Freemont w każdym aspekcie bije Chevroleta Orlando na głowę. Włoch jest dłuższy o ponad 23 cm, szerszy o ponad 4 cm i wyższy o ponad 11 cm.
W kwestii wyglądu zewnętrznego Fiatowi można zarzucić chyba tylko to, że jego design jest zbyt mało włoski. Subtelne linie i zalotne krągłości? We Freemoncie tego nie znajdziecie. Cała jego karoseria przypomina napakowanego i muskularnego minivana rodem ze Stanów Zjednoczonych.
Szczęśliwa siódemka
A skoro już przy przestrzeni bagażowej jestem, to i w tej kategorii Freemont ma więcej do zaoferowania. Jego pojemność bagażnika wynosząca od 145 l do 1461 l w porównaniu z wielkością kufra Orlando (od 89 l do 856 l) może kojarzyć się z małą piwnicą.
Opel Journey
Gdy patrzy się na wnętrza obu aut z perspektywy kierowcy, aż roi się od wszelkiego rodzaju podobieństw. Nie chodzi bynajmniej o podobny krój deski rozdzielczej czy zegarów, ponieważ te są wyraźnie różne, tylko o to, że kabina Fiata jest żywcem przeszczepiona z Dodge'a Journeya, a w kabinie Chevroleta znajduje się wiele elementów z różnych modeli Opla.
Pod kątem jakości wykonania wnętrza Fiat robi wrażenie solidniejszego. Co prawda miękkich, przyjemnych w dotyku tworzyw sztucznych jest w nim jak na lekarstwo, ale to właśnie kabina Freemonta jest mniej plastikowa niż ta w Orlando.
Intuicyjność obsługi oraz ergonomia? Na tym polu oba auta idą łeb w łeb. Żadne z nich nie jest wzorem w tych dziedzinach, ale ani Orlando, ani Freemont nie wymagają doktoratu z elektroniki. Chevrolet ma większy oraz bardziej czytelny wyświetlacz systemu multimedialnego oraz nawigacji. Wyświetlacz zastosowany we Freemoncie jest co prawda dotykowy, ale jego rozmiar już nie imponuje.
Napędowe podobieństwo
Pod maskami opisywanych aut pracowały silniki wysokoprężne o 2 l pojemności i bardzo zbliżonej mocy (Orlando 163 KM oraz 360 Nm, Freemont 170 KM oraz 350 Nm). Pierwszą setkę szybciej osiąga Chevrolet (10,0 s w stosunku do 11,0 s we Fiacie Freemont), co z pewnością nie jest zasługą tych 10 Nm więcej, tylko mniejszej o ponad 200 kg masy własnej.
Wrażenia z jazdy każdym z tych aut są bardzo podobne. Chevrolet faktycznie robi wrażenie samochodu chętnego do nabierania prędkości, jednak Fiat bardziej harmonijnie rozwija moc. Podczas gdy w Orlando poniżej 2000 obr./min nie dzieję się nic, a potem gwałtownie wkracza do akcji turbosprężarka, we Freemoncie już od ok. 1700 obr./min auto płynnie nabiera prędkości. Przekłada się to na rzadsze sięganie do lewarka skrzyni biegów.
W Orlando drążek manualnej przekładni działa bardzo lekko. Aby wbić odpowiednie przełożenie w Freemoncie, trzeba użyć nieco więcej siły. Bardzo podobna sytuacja występuje w przypadku wspomagania układu kierowniczego. Ten w Chevrolecie działa bardzo lekko i nieco gumowo, w Fiacie natomiast stwarza przyjemny opór i przekazuje zdecydowanie więcej informacji o przyczepności przednich kół.
Zaskoczeniem było dla mnie zestrojenie zawieszenia Fiata. Co prawda po rodzinnym charakterze Orlando oraz Freemonta spodziewałem się komfortowych nastawów zawieszenia, ale to właśnie włoskie auto pomimo większych rozmiarów i wyżej umieszczonego środka ciężkości zdecydowanie bardziej lubi zakręty, a jego zawieszenie resoruje bardziej sprężyście.
Podsumowując, za kierownicą Freemonta czułem się pewniej, a do pełni szczęścia zabrakło nieco lepszej skrzyni biegów. Średnie spalanie w przypadku obu aut było identyczne i wyniosło 8,5 l/100 km w cyklu mieszanym.
Zimny prysznic
Fiat w większości aspektów jest lepszym autem od Chevroleta Orlando, ale po zerknięciu w cenniki obu tych samochodów fanów włoskiej marki czeka zimny prysznic. 98 990 zł - tyle trzeba zapłacić za 7-miejscowego Freemonta z podstawowym wyposażeniem oraz 140-konnym silnikiem Diesla pod maską. W przypadku Chevroleta za kwotę 99 490 zł wyjedziemy z salonu Orlando w topowej wersji wyposażenia ze skórzaną tapicerką, nawigacją, szyberdachem oraz automatyczną skrzynią biegów połączoną ze 163-konnym silnikiem wysokoprężnym.
Jaka kwota dzieli podstawowe wersje Freemonta oraz Orlando? Niespełna 30 000 zł! Należy jednak pamiętać, że pod względem ceny z Orlando będzie mogła mierzyć się chyba tylko Dacia Lodgy wchodząca na polski rynek.
The winner is…
Które auto lepiej wybrać? W tym pojedynku nie ma jednoznacznego zwycięzcy. Fiat kosztuje dużo więcej od Orlando, jednak jest od niego większy, a co za tym idzie - zapewnia więcej miejsca pasażerom i większy komfort podróżowania. Również w kwestii wyposażenia Freemont ma więcej asów w rękawie. Wystarczy wymienić bardzo wydajną, trójstrefową klimatyzację, wersję z napędem na cztery koła czy możliwość zakupu auta z mocarnym, 280-konnym silnikiem V6.
W cenniku Chevroleta próżno szukać takich udogodnień. Orlando natomiast ma jedną niezaprzeczalną zaletę: cenę. Bardziej praktycznego nowego auta, zdolnego przewieźć siedem osób (nie licząc Dacii) w tak atrakcyjnej cenie nie znajdziecie.
Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban
- Przestronne wnętrze
- Możliwość przewiezienia 7 osób
- Relatywnie niskie zużycie paliwa
- Dobre prowadzenie
- Opcjonalny napęd 4x4
- Muskularny design, który...
- ...zupełnie nie kojarzy się z autami marki Fiat
- Niezbyt precyzyjna praca skrzyni biegów
Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+
- Cena
- Możliwość przewiezienia 7 osób
- Relatywnie niskie zużycie paliwa
- Przestronne wnętrze
- Jakość niektórych plastików zastosowanych we wnętrzu
Przejdź do danych technicznych[url=http://autokult.pl/10094,opel-astra-gtc-14-turbo-140-km-enjoy-wiecej-mocytest-autokult-pl]
Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban & Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Fiat Freemont 4x2 2,0 Multijet 170 KM Urban | Chevrolet Orlando 2,0 D 163 KM LT+ |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, Turbodiesel | R4, Turbodiesel |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | Olej napędowy |
Ustawienie: | Poprzeczne | Poprzeczne |
Rozrząd: | DOHC 16V | DOHC 16V |
Objętość skokowa: | 1956 cm3 | 1998 cm3 |
Stopień sprężania: | 16,5 | 16,3 |
Moc maksymalna: | 170 KM przy 4000 rpm | 163 KM przy 3800 rpm |
Moment maksymalny: | 350 Nm 1750-2500 rpm | 360 Nm 2000 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 85 KM/l | 81,5 KM/l |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa ręczna | 6-biegowa ręczna |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | Przedni (FWD) |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | Tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | Kolumny typu MacPherson |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | Wielowahaczowe |
Układ kierowniczy: | Wspomagany | Wspomagany |
Średnica zawracania: | 11,6 m | 11,3 m |
Koła, ogumienie przednie: | 235/45 R19 | 225/50 R17 |
Koła, ogumienie tylne: | 235/45 R19 | 225/50 R17 |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | MPV | MPV |
Liczba drzwi: | 5 | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | b.d. |
Masa własna: | 1874 kg | 1655 kg |
Stosunek masy do mocy: | 11 kg/KM | 10,2 kg/KM |
Długość: | 4888 mm | 4652 mm |
Szerokość: | 1878 mm | 1836 mm |
Wysokość: | 1691 mm | 1633 mm |
Rozstaw osi: | 2890 mm | 2760 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 78 l | 64 l |
Pojemność bagażnika: | 145/540/1461 l | 89/458/856 l |
Specyfikacja użytkowa | ||
Osiągi | ||
Katalogowo: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 11 s | 10 s |
Prędkość maksymalna: | 195 km/h | 195 km/h |
Zużycie paliwa (mieszane): | 6,4 l/100 km | 6 l/100 km |
Emisja CO2: | 169 g/km | 159 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | 5 gwiazdek |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | 121 990 zł | 83 240 zł |
Model od: | 98 980 zł | 59 900 zł |
Wersja silnikowa od: | 121 990 zł | 83 240 zł |