Fabryka Opla w Tychach dostała nowe zadanie. Będzie produkować 3-cylindrowe motory PSA

Grupa PSA, czyli obecny właściciel Opla, zainwestowała 250 mln euro w tyską fabrykę silników. Moce produkcyjne wzrosły, a powstawać tam teraz będzie 3-cylindrowy motor Turbo PureTech. Na otwarcie nowej linii montażowej przyjechał sam Carlos Tavares.

Z fabryki w Tychach będzie teraz wyjeżdżał benzynowy silnik 1,2 PureTechZ fabryki w Tychach będzie teraz wyjeżdżał benzynowy silnik 1,2 PureTech
Źródło zdjęć: © Fot. Konrad Skura
Michał Zieliński

Fabryka w Gliwicach to nie jedyny zakład Opla na Śląsku. Drugi znajduje się w Tychach i zajmuje się produkcją silników. Początkowo należał do Isuzu, a następnie został sprzedany General Motors. W 2002 roku koncert wykupili 60 proc. udziałów w fabryce, zaś 11 lat później Amerykanie weszli w posiadanie pozostałych 40 proc. Obecnie zakład należy do PSA, które w 2016 roku przejęło Opla.

Zmiana właściciela oznacza roszady na liniach produkcyjnych. Od 17 stycznia 2019 roku w zakładzie w Tychach powstaje 3-cylindrowy silnik benzynowy 1,2 Turbo PureTech. Motor został czterokrotnie wyróżniony tytułem "Engine of the Year". Docelowo benzynowe silniki EB mają powstawać w aż 6 krajach: Francji, Chinach, Maroku, Indiach, na Węgrzech oraz oczywiście w Polsce. Na ten moment wyprodukowano już 3,8 mln tych jednostek.

3-cylindrowa jednostka 1,2 PureTech zaskakuje kulturą pracy
3-cylindrowa jednostka 1,2 PureTech zaskakuje kulturą pracy © Fot. Konrad Skura

Fabryka w Tychach została zmodernizowana. Grupa PSA zainwestowała w nią 250 mln euro, wprowadziła też swoje procesy i standardy jakości. Pojawiły się nowe systemy informatyczne, technologie i specjalne wyposażenie. Na uroczyste otwarte nowej linii montażowej przybyli m.in. Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii oraz Carlos Tavares, prezes zarządu Groupe PSA.

– Chciałbym podkreślić, że załoga z Tychów udowodniła, że ma zdolność zwiększenia wydajności, co skłoniło nas do zainwestowania w modernizację zakładu i powierzenia mu produkcji naszego najnowocześniejszego silnika – powiedział Tavares. – Zakład w Tychach ma teraz przed sobą zrównoważoną przyszłość i w znacznym stopniu przyczyni się do wzrostu produkcji w Groupe PSA. Obiekt przeorganizowano na potrzeby produkcji silników do pojazdów 5 naszych marek i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania klientów na ten wielokrotnie nagradzany silnik – dodał.

Carlos Tavares jest odpowiedzialny za sukces PSA w ostatnich latach
Carlos Tavares jest odpowiedzialny za sukces PSA w ostatnich latach © Fot. Konrad Skura

Motor 1,2 Turbo PureTech trafia do takich modeli jak Citroën C3 Aircross, Opel Grandland X czy nowy Peugeot 508, a także DS7 Crossback. Biorąc pod uwagę, że PSA poważnie rozważa zakończenie rozwoju swoich jednostek wysokoprężnych, przed fabryką w Tychach czeka nie lada wyzwanie. Gotowość do działania potwierdził Arkadiusz Suligach, dyrektor zakładu w Tychach.

– Cała załoga jest gotowa stawić czoła nowym wyzwaniom, jakie przed nami stoją. Zakład przeszedł gruntowną modernizację przy odpowiednim poziomie inwestycji, aby zapewnić najwyższy poziom efektywności wśród najnowocześniejszych zakładów fabryk silników w Europie – powiedział Suligach.

Szacuje się, że rocznie z tyskiej fabryki będzie mogło wyjeżdżać nawet 460 tys. silników benzynowych.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/26] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach