Europa zainwestuje w mikroczipy, by uniezależnić się od dostawców. KE mówi o 11 mld euro

Kryzys półprzewodnikowy, jaki dotknął europejską gospodarkę w 2021 roku, skłonił unijne władze do stworzenia nowej strategii rozwoju. Zakłada ona przeznaczenie 11 mld euro na rozwój własnych komponentów elektronicznych.

Brak komponentów był dużym ciosem dla europejskiej gospodarki w 2021 rokuBrak komponentów był dużym ciosem dla europejskiej gospodarki w 2021 roku
Źródło zdjęć: © fot. pixabay
Aleksander Ruciński

Zdecydowana większość europejskich firm działających w branży technologicznej, elektronicznej i motoryzacyjnej jest silnie uzależniona od poddostawców z innych zakątków świata. Szczególnie w kwestii tzw. mikroczipów. To niewielkie, zazwyczaj proste i tanie komponenty, bez których jednak nie obejdzie się żaden współczesny sprzęt.

Boleśnie przekonaliśmy się o tym w ostatnich miesiącach, kiedy to braki półprzewodników wartych nierzadko kilka dolarów wstrzymywały lub opóźniały produkcję aut, powodując wielomilionowe straty. Komisja Europejska, świadoma skali problemu, postanowiła przeciwdziałać takim kryzysom w przyszłości.

8 lutego 2022 roku opublikowano dokument o nazwie EU Chips Act, który jest planem inwestycji w sektor półprzewodników, mającym pozwolić na uniezależnienie się od zagranicznych dostawców i odzyskanie kluczowej pozycji w tej dziedzinie gospodarki.

  • Zabezpieczenie dostaw zaawansowanych chipów stało się naszym priorytetem gospodarczym i geopolitycznym - powiedział komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton podczas ogłoszenia planu EU Chips Act.

Władze UE zwracają uwagę, że już dziś dysponujemy rozbudowanym zapleczem badawczym. Konieczne jest jednak rozszerzenie działalności także o masową produkcję na szeroką skalę. KE zamierza przeznaczyć na ten cel łącznie 11 mld euro, na które złożą się pieniądze z budżetu UE oraz państw członkowskich.

Bazując na liczbach, celem jest zwiększenie obecnego, 9-procentowego udziału Europy w globalnym rynku półprzewodników, do aż 20 proc. przed 2030 rokiem. Nie będzie to łatwe zadanie, gdyż tylko 3 proc. nowych inwestycji w mikroczipy w 2020 roku ulokowano w Europie. Z drugiej jednak strony, na horyzoncie pojawiają się wielcy gracze, deklarujący chęć rozwoju na Starym Kontynencie, tacy jak chociażby Intel. Pozostaje mieć nadzieję, że nowa polityka UE przełoży się na konkretne decyzje inwestorów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy