Europa zainwestuje w mikroczipy, by uniezależnić się od dostawców. KE mówi o 11 mld euro

Kryzys półprzewodnikowy, jaki dotknął europejską gospodarkę w 2021 roku, skłonił unijne władze do stworzenia nowej strategii rozwoju. Zakłada ona przeznaczenie 11 mld euro na rozwój własnych komponentów elektronicznych.

Brak komponentów był dużym ciosem dla europejskiej gospodarki w 2021 rokuBrak komponentów był dużym ciosem dla europejskiej gospodarki w 2021 roku
Źródło zdjęć: © fot. pixabay
Aleksander Ruciński

Zdecydowana większość europejskich firm działających w branży technologicznej, elektronicznej i motoryzacyjnej jest silnie uzależniona od poddostawców z innych zakątków świata. Szczególnie w kwestii tzw. mikroczipów. To niewielkie, zazwyczaj proste i tanie komponenty, bez których jednak nie obejdzie się żaden współczesny sprzęt.

Boleśnie przekonaliśmy się o tym w ostatnich miesiącach, kiedy to braki półprzewodników wartych nierzadko kilka dolarów wstrzymywały lub opóźniały produkcję aut, powodując wielomilionowe straty. Komisja Europejska, świadoma skali problemu, postanowiła przeciwdziałać takim kryzysom w przyszłości.

8 lutego 2022 roku opublikowano dokument o nazwie EU Chips Act, który jest planem inwestycji w sektor półprzewodników, mającym pozwolić na uniezależnienie się od zagranicznych dostawców i odzyskanie kluczowej pozycji w tej dziedzinie gospodarki.

  • Zabezpieczenie dostaw zaawansowanych chipów stało się naszym priorytetem gospodarczym i geopolitycznym - powiedział komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Thierry Breton podczas ogłoszenia planu EU Chips Act.

Władze UE zwracają uwagę, że już dziś dysponujemy rozbudowanym zapleczem badawczym. Konieczne jest jednak rozszerzenie działalności także o masową produkcję na szeroką skalę. KE zamierza przeznaczyć na ten cel łącznie 11 mld euro, na które złożą się pieniądze z budżetu UE oraz państw członkowskich.

Bazując na liczbach, celem jest zwiększenie obecnego, 9-procentowego udziału Europy w globalnym rynku półprzewodników, do aż 20 proc. przed 2030 rokiem. Nie będzie to łatwe zadanie, gdyż tylko 3 proc. nowych inwestycji w mikroczipy w 2020 roku ulokowano w Europie. Z drugiej jednak strony, na horyzoncie pojawiają się wielcy gracze, deklarujący chęć rozwoju na Starym Kontynencie, tacy jak chociażby Intel. Pozostaje mieć nadzieję, że nowa polityka UE przełoży się na konkretne decyzje inwestorów.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka