Europa odczuje strajk w USA? Tegoroczne zyski mogą pójść w niepamięć

Strajk związku zawodowego UAW w Stanach Zjednoczonych nadal trwa, a jego konsekwencje zaczynają powoli wychodzić już poza USA.

LOUISVILLE, KENTUCKY - OCTOBER 14: Factory workers and UAW union members form a picket line outside the Ford Motor Co. Kentucky Truck Plant in the early morning hours on October 14, 2023 in Louisville, Kentucky. UAW leadership announced that the Kentucky Truck Plant would be the latest automotive manufacturing facility to join the nationwide strike. (Photo by Michael Swensen/Getty Images)Strajkujący w Louisville w stanie Kentucky
Źródło zdjęć: © GETTY | Michael Swensen
Kamil Niewiński
1

15 września 2023 r., w obliczu fiaska negocjacji kontraktowych, związek zawodowy UAW rozpoczął strajk wymierzony w "Wielką Trójkę z Detroit", czyli General Motors, Forda oraz Chryslera, będącego częścią koncernu Stellantis. MImo pewnych postępów nadal nie doszło do porozumienia pomiędzy obiema stronami, a na ten moment w protestach bierze udział 34 tys. pracowników.

Oczywiście celem strajkujących są fabryki produkujące samochody, co bezpośrednio wpływa na zyski koncernów, lecz z drugiej strony nie są jedynymi przedsiębiorstwami, które odczuwają konsekwencje zastojów. Rykoszetem obrywają bowiem producenci i dostawcy części. Fabryki, do których dostarczali części, ich nie potrzebują, a niektóre centra dystrybucyjne również stały się celem strajków UAW.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Do tej pory mówiło się głównie o bezprecedensowym wpływie protestów na amerykańską motoryzację. Przeciągający się strajk z każdą chwilą powiększa jednak problem nie tylko w USA, ale powoli również w Europie.

Mówi o tym w rozmowie z Automotive News Europe Thorsten Muschal, prezydent CLEPA, czyli Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacji. 6 na 12 czołowych dostawców części na świecie ma swoje siedziby w Europie. Problemy w USA mogą przez to znacząco wpłynąć na stan branży również na Starym Kontynencie.

Wychodziliśmy z kryzysu pandemicznego i próbowaliśmy przyspieszyć regenerację - iczba rejestracji i wolumeny produkcji były wysokie. Strajki to ostatnia rzecz, jakiej potrzebowaliśmy. Z punktu widzenia dostawcy mogą one zniweczyć wszystkie zyski w 2023 r. W pewnym momencie UAW i producenci się dogadają, ale branża może stanąć w obliczu wzrostu kosztów.

Thorsten Muschal
Prezydent CLEPA

Muschal przyznał, że dla największych dostawców strajki UAW to niedogodność, ale nie koniec świata. Kompletnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw - szczególnie tych uzależnionych od kogoś z trójki GM-Ford-Chrysler.

Jeżeli jesteś dużym globalnym dostawcą, a Stany Zjednoczone stanowią może 25 proc. twojego całego biznesu, to jeśli na dwa miesiące twoje zyski spadną o 10 czy 20 proc., nie będzie to kwestia życia lub śmierci. Ale dla średnich firm, które opierają się na jednym czy dwóch zakładach, i dla wszystkich małych biznesów zajmujących się Fordem, GM i Stellantisem - nie jest to łatwa sytuacja.

Thorsten Muschal
Prezydent CLEPA

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała