Dolewka oleju na trasie. Przez błąd możesz uszkodzić silnik
Podczas podróży samochodem, szczególnie na długich trasach, może zdarzyć się sytuacja, w której konieczne jest dolanie oleju do silnika. Jak zrobić to prawidłowo?
06.11.2023 | aktual.: 17.01.2024 14:56
W niektórych pojazdach, zwłaszcza tych, które są prowadzone dynamicznie, olej silnikowy może szybko się zużywać. Jeśli twój silnik ma skłonność do "zżerania" oleju, zawsze sprawdzaj jego poziom przed wyjazdem i w trakcie podróży. Przyda się również litrowe opakowanie oleju na ewentualne dolewki. Ale co zrobić, gdy olej się skończy, a w najbliższym sklepie lub na stacji benzynowej nie ma takiego, jakiego zwykle używasz?
Jakiego oleju użyć do dolania?
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jeśli poziom oleju jest zbyt niski, musimy go dolać. Inaczej może dojść do uszkodzenia silnika.
Najlepszym wyborem jest ten sam olej, który jest już w silniku, pod warunkiem że jest on odpowiedni. Jeśli jednak nie masz przy sobie opakowania z olejem lub nie ma informacji o typie oleju pod maską, nie musisz się martwić. Większość firm produkujących oleje oferuje narzędzia do wyszukiwania oleju na swoich stronach internetowych. Wystarczy wprowadzić markę, model, typ silnika i rok produkcji samochodu, a narzędzie podpowie, jakie oleje danego producenta będą właściwe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeśli nie posiadasz szczegółowej wiedzy na temat olejów, możesz podejść do półki w sklepie, gdzie planujesz zakupić olej i zobaczyć, która z popularnych marek jest najbardziej dostępna. Następnie, na stronie internetowej tego producenta, poszukaj narzędzia do wyszukiwania oleju i skorzystaj z niego. Jeśli producent nie oferuje takiego narzędzia, wybierz olej innej marki.
Po znalezieniu odpowiedniego oleju w internecie dokładnie sprawdź opakowanie, aby upewnić się, że jest to ten sam produkt. Zwróć uwagę na klasę jakości i dodatkowe zalecenia. Lepkość, oznaczana symbolami takimi jak 0W-30 czy 5W-40, jest drugorzędna, ale to właśnie ona pomoże ci odnaleźć poszukiwany olej na półce sklepowej. Kluczowe jest, aby do silnika dolać olej typu Low SAPS, jeśli taki jest zalecany.
W sytuacji awaryjnej lepiej dolać do silnika jakikolwiek olej silnikowy niż żaden. Jednak należy zachować ostrożność przed dolaniem oleju Full SAPS do nowoczesnego silnika wymagającego Full SAPS. Choć nic złego nie stanie się od razu, większa dolewka, na przykład litr, może przyspieszyć zapychanie się filtra cząstek stałych. Jeśli więc Twój samochód wymaga oleju Low SAPS, dolać jakikolwiek olej, który spełnia to jedno wymaganie.
Oleje można mieszać w niemal dowolny sposób, szczególnie gdy dolewamy "lepszy" olej do "gorszego". Pod tymi terminami kryją się klasy jakości i lepkości. Klasy jakości są opisane na opakowaniu przy skrótach API lub ACEA. W przypadku oleju Low SAPS przy ACEA znajduje się litera C i cyfra.
Ile oleju dolać?
Miarka oleju, jeśli jest dostępna pod maską, pokazuje zakres od minimum do maksimum, który zazwyczaj wynosi 1 litr. Jeśli poziom oleju na miarce jest poniżej minimum, bez obaw można dolać od razu pół litrowej butelki. Jeśli poziom jest bliski minimum, najlepiej dolać ¼ litra, sprawdzić i ewentualnie dolać więcej. Pamiętaj, aby nie dolać zimnego oleju do bardzo rozgrzanego silnika. Lepiej podnieść maskę na kilkanaście minut i poczekać, aż silnik trochę ostygnie.
Jeśli nie jesteś pewien, jak sprawdzić poziom oleju, możesz poprosić o pomoc pracownika stacji paliw lub warsztatu. Osoby tam pracujące zazwyczaj potrafią to zrobić.