Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]

Wszystkich użytkowników aut dotyczą te same podstawowe zasady związane z prawidłową eksploatacją pojazdu. Każdy z nas wie, że regularnie i według zaleceń producenta należy wymieniać takie elementy, jak filtry, olej, a także pasek lub łańcuch rozrządu.

Opony zimoweOpony zimowe
Artur Kuśmierzak

Wiemy też, że nie powinno się przez dłuższy czas jeździć z niewielką ilością paliwa w baku. Pomimo że wszyscy znamy powszechnie obowiązujące zasady, to niektórzy użytkownicy uparcie idą pod prąd, łamiąc je. Jest też taka grupa kierowców, którzy uważają, że wymiana opon zimowych na letnie po prostu się nie opłaca. Skoro zimówka dobrze radzi sobie w śniegowych warunkach, to bez problemu upora się z nagrzanym asfaltem.

Obraz

Oczywiście takie przekonanie jest nieprawdziwe. Na co narażone są opony zimowe podczas użytkowania ich w inne pory roku? Ze względu na to, że opony zimowe wytwarza się z bardziej miękkiej mieszanki niż opony letnie, są one bardziej podatne na przebicie. Najechanie taką oponą na dziurę może doprowadzić do natychmiastowego jej zniszczenia. Gwałtowne hamowanie na rozgrzanym asfalcie, szczególnie w autach z systemem ABS, powoduje punktowe zdarcie bieżnika takiej opony. Tak zniszczona "guma" nadaje się do wyrzucenia.

Co więcej, miękka mieszanka gumy zastosowana w oponach zimowych przy temperaturach rzędu 25-30 stopni Celsjusza szybciej się zużywa. Ogumienie przeznaczone na okres zimowy wpływa również negatywnie na bezpieczeństwo. Wysoki bieżnik zaprojektowany jestt specjalnie po to, żeby lepiej wbijać się w śnieg. Z kolei na twardej nawierzchni takiej jak asfalt opona zimowa ma z nią mniejsze pole kontaktu niż opona letnia. W konsekwencji droga hamowania auta wydłuża się, w skrajnych przypadkach przy prędkości 100 km/h nawet o dystans długości 16 metrów (dane według instytutu ADAC).

Obraz

Ponadto pokonując zakręty z większymi prędkościami na suchej nawierzchni, samochód wyposażony w takie opony nie zachowuje się wystarczająco stabilnie, co może doprowadzić do utraty kontroli nad autem i wylądowania w rowie, lub w najlepszym przypadku - na poboczu. Głębsza rzeźba bieżnika to także większe opory toczenia, a co za tym idzie - większe zużycie paliwa. Jazda autem z oponami zimowymi w lecie pogarsza też komfort. Takie ogumienie przy większych prędkościach będzie generowało uciążliwy szum, natomiast przy pokonywaniu zakrętów może popiskiwać.

Jeśli już nie mamy innego wyjścia i musimy przez pewien czas jeździć na oponach zimowych, warto nieco zdjąć nogę z gazu głównie przy ruszaniu, aby ograniczyć nadmierne zużycie paliwa. Powinniśmy też wolniej pokonywać zakręty, aby nie wypaść z drogi, a także ze względu na wydłużoną drogę hamowania zostawiać większe odstępy do poprzedzających nas aut.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟