Co może być przyczyną problemów z rozruchem silnika? [poradnik]
Brak możliwości uruchomienia samochodu to jedna z najbardziej irytujących usterek, które zaskakują dość nieoczekiwanie i póki auto nie trafi do mechanika, nie wiadomo co może być przyczyną. A może być ich kilka. Oto najczęstsze z nich.
26.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:22
Zwykle w takich sytuacjach winne są układ paliwowy lub zapłonowy. W przypadku tego drugiego może to być banalny brak prądu (rozładowanie akumulatora). Objaw polega na tym, że silnik po przekręceniu kluczyka jakby chciał kręcić, ale tego nie robi. Jeśli auto ma przycisk, zwykle nie dzieje się nic poza mruganiem kontrolek. Inną przyczyną może być bezpiecznik, np. odpowiedzialny za uruchomienie pompy paliwa. To z kolei prowadzi do układu paliwowego.
Kiedy silnik kręci, ale nie zapala, przyczyn można szukać zarówno w elektryce, jak i w zasilaniu - układzie paliwowym. Może nie działać pompa lub układ wtryskowy. Może też jednak być tak, że paliwo dociera do cylindrów, ale nie ma zapłonu. Jak widać elektryka-paliwo to obieg zamknięty, a brak możliwości rozruchu silnika zwykle wynika z jednego lub drugiego.
Nie działa pompa paliwa - co robić?
Najpierw trzeba obejrzeć właściwy bezpiecznik odpowiedzialny za jej działanie. Jeżeli bezpiecznik nie jest przepalony, wówczas winę za taki stan rzeczy ponosi przekaźnik pompy. Jednak takiej usterki nie jesteśmy w stanie sprawdzić od ręki. W niektórych przypadkach za odmowę działania pompy mogą odpowiadać alarm lub immobilizer.
Zdarzają się przypadki, że układ doprowadzania paliwa się zapowietrzy. Winny takiej sytuacji jest zazwyczaj przyblokowany lub nieszczelny zaworek zwrotny. Jeśli pompa paliwa pracuje, kontrolki po przekręceniu kluczyka w pozycję zapłonu zapalają się i gasną. Należy przeciągnąć nieco czas rozruchu (nawet do kilkunastu sekund), uchylając przy tym przepustnicę. Jeżeli układ paliwowy działa dobrze, powinniśmy sprawdzić układ zapłonowy.
Nie ma zapłonu - co zrobić?
Na początek powinniśmy sprawdzić działanie przewodów zapłonowych i świec. Wykręcamy świecę i przykładamy ją z wpiętym przewodem zapłonowym do masy silnika. Jeśli na świecy pojawia się wyraźna iskra, to wszystko z zapłonem jest w porządku. Jeśli nie, warto zdjąć przewód ze świecy i sprawdzić przeskok iskry pomiędzy świecą a końcówką przewodu. Jeśli jest, do wymiany mamy świecę. Jeśli nie ma, to najpewniej nie działa cały układ zapłonu - może to być cewka lub nawet sterownik silnika.