Diesle znów wygrywają z elektrykami. W Niemczech widać efekt wstrzymania dotacji

Według najnowszych danych za luty 2024 r. samochody z silnikami Diesla sprzedały się w Unii Europejskiej w większym nakładzie niż auta elektryczne. Ciekawe zmiany można zaobserwować, pochylając się nad statystykami z Niemiec.

Diesle znowu sprzedają się w UE lepiej niż elektrykiDiesle znowu sprzedają się w UE lepiej niż elektryki
Kamil Niewiński

Obserwowanie statystyk dotyczących sprzedaży samochodów w Europie pozwala nam na bieżącą ocenę kondycji branży, chociaż spoglądając na dane z dystansu kilku lub kilkunastu miesięcy, możemy również obserwować i przewidywać pewne zjawiska.

Poza faktem, że od półtora roku jesteśmy świadkami odżycia rynku nowych samochodów po pandemicznej zapaści, bardzo konsekwentnie przez długi czas w siłę rosły samochody elektryczne. Największy skok popularności miał miejsce na przełomie 2022 i 2023 roku, teraz zaś entuzjazm zaczął trochę spadać.

Co jednak mówią nam najnowsze statystyki? Jak kształtowała się sprzedaż aut w UE w ostatnim miesiącu i jakie wnioski jesteśmy w stanie z tego wyciągnąć?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Wiceprezes Zarządu Superauto.pl Bartosz Chojnacki

W lutym 2024 r. w całej Unii Europejskiej sprzedano łącznie 883 608 nowych samochodów osobowych, co jest wzrostem o 10,1 proc. względem lutego 2023 r. Tendencja zwyżkowa ze stycznia została więc podtrzymana.

Interesująco wygląda podział sprzedaży pod kątem typu jednostki napędowej. Po raz pierwszy od bardzo dawna pozycja lidera jednostek benzynowych wydaje się być zagrożona. Owszem, nadal stanowią one 35,5 proc. unijnego rynku, lecz nie można nie odnotować wzrostu znaczenia jednostek hybrydowych (HEV), które w lutym 2024 r. mogły pochwalić się udziałem na poziomie 28,9 proc.

Nadal trwa zażarta waga o bycie "trzecią siłą". Tym razem górą okazały się diesle, których udział w rynku w lutym wyniósł 12,9 proc. Samochody elektryczne nie są jednak zbyt daleko w tyle, stanowiąc 12 proc. wszystkich sprzedanych samochodów.

O wpływie dotacji na sprzedaż samochodów elektrycznych mogą co nieco powiedzieć Niemcy. W lutym 2024 r. za naszą zachodnią granicą zarejestrowano dokładnie 27 479 elektryków, co względem lutego 2023 r. jest spadkiem o aż 15,4 proc. Dla porównania sprzedaż aut z jednostkami diesla wzrosła o 9,7 proc. (42 153 kontra 38 433 egz.).

Zdecydowanie warto będzie obserwować marcowe statystyki z Francji, gdzie w połowie lutego podjęto decyzję o zmianach w programie finansowania samochodów. Dla osób o większych dochodach zmniejszono wysokość dotacji z 5 tys. do 4 tys. euro. Zobaczymy, czy wpłynie to na sprzedaż elektryków. W lutym 2024 r. we Francji sprzedano 24 479 elektryków, co względem lutego 2023 r. jest imponującym wzrostem o aż 31,8 proc.

A jak wygląda to w Polsce? Kolejny raz mamy do czynienia ze wzrostami. W lutym 2024 sprzedano u nas 2 493 elektryków — o 14,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej (2 182 egz.). Największym wzięciem cieszą się za to u nas hybrydy (42 027 egz.). Dopiero na kolejnych pozycjach znajdziemy silniki benzynowe (32 800 egz.) i diesle (6 406 egz.).

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"