Diesle znów wygrywają z elektrykami. W Niemczech widać efekt wstrzymania dotacji

Według najnowszych danych za luty 2024 r. samochody z silnikami Diesla sprzedały się w Unii Europejskiej w większym nakładzie niż auta elektryczne. Ciekawe zmiany można zaobserwować, pochylając się nad statystykami z Niemiec.

Diesle znowu sprzedają się w UE lepiej niż elektryki
Diesle znowu sprzedają się w UE lepiej niż elektryki
Kamil Niewiński

21.03.2024 | aktual.: 22.03.2024 09:56

Obserwowanie statystyk dotyczących sprzedaży samochodów w Europie pozwala nam na bieżącą ocenę kondycji branży, chociaż spoglądając na dane z dystansu kilku lub kilkunastu miesięcy, możemy również obserwować i przewidywać pewne zjawiska.

Poza faktem, że od półtora roku jesteśmy świadkami odżycia rynku nowych samochodów po pandemicznej zapaści, bardzo konsekwentnie przez długi czas w siłę rosły samochody elektryczne. Największy skok popularności miał miejsce na przełomie 2022 i 2023 roku, teraz zaś entuzjazm zaczął trochę spadać.

Co jednak mówią nam najnowsze statystyki? Jak kształtowała się sprzedaż aut w UE w ostatnim miesiącu i jakie wnioski jesteśmy w stanie z tego wyciągnąć?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W lutym 2024 r. w całej Unii Europejskiej sprzedano łącznie 883 608 nowych samochodów osobowych, co jest wzrostem o 10,1 proc. względem lutego 2023 r. Tendencja zwyżkowa ze stycznia została więc podtrzymana.

Interesująco wygląda podział sprzedaży pod kątem typu jednostki napędowej. Po raz pierwszy od bardzo dawna pozycja lidera jednostek benzynowych wydaje się być zagrożona. Owszem, nadal stanowią one 35,5 proc. unijnego rynku, lecz nie można nie odnotować wzrostu znaczenia jednostek hybrydowych (HEV), które w lutym 2024 r. mogły pochwalić się udziałem na poziomie 28,9 proc.

Nadal trwa zażarta waga o bycie "trzecią siłą". Tym razem górą okazały się diesle, których udział w rynku w lutym wyniósł 12,9 proc. Samochody elektryczne nie są jednak zbyt daleko w tyle, stanowiąc 12 proc. wszystkich sprzedanych samochodów.

O wpływie dotacji na sprzedaż samochodów elektrycznych mogą co nieco powiedzieć Niemcy. W lutym 2024 r. za naszą zachodnią granicą zarejestrowano dokładnie 27 479 elektryków, co względem lutego 2023 r. jest spadkiem o aż 15,4 proc. Dla porównania sprzedaż aut z jednostkami diesla wzrosła o 9,7 proc. (42 153 kontra 38 433 egz.).

Zdecydowanie warto będzie obserwować marcowe statystyki z Francji, gdzie w połowie lutego podjęto decyzję o zmianach w programie finansowania samochodów. Dla osób o większych dochodach zmniejszono wysokość dotacji z 5 tys. do 4 tys. euro. Zobaczymy, czy wpłynie to na sprzedaż elektryków. W lutym 2024 r. we Francji sprzedano 24 479 elektryków, co względem lutego 2023 r. jest imponującym wzrostem o aż 31,8 proc.

A jak wygląda to w Polsce? Kolejny raz mamy do czynienia ze wzrostami. W lutym 2024 sprzedano u nas 2 493 elektryków — o 14,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej (2 182 egz.). Największym wzięciem cieszą się za to u nas hybrydy (42 027 egz.). Dopiero na kolejnych pozycjach znajdziemy silniki benzynowe (32 800 egz.) i diesle (6 406 egz.).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (17)