Wszystkie chińskie marki obecne w Polsce. Nie spodziewałem się, że jest ich aż tyle
Polski rynek przeżywa ostatnio prawdziwe oblężenie. Nowe marki, głównie z Chin, debiutują nad Wisłą z niespotykaną dotąd częstotliwością. Obecnie jest ich aż tyle, że trudno się w tym wszystkim połapać. Przygotowałem więc listę, która pomoże nieco rozjaśnić sytuację.
BAIC
BAIC Motor marka należąca do BAIC Group - jednego z największych koncernów motoryzacyjnych w Chinach. Została powołana do życia 2010 roku, a w Polsce zadebiutowała pod koniec 2023 roku z dwoma modelami - miejskim SUV-em Beijing 3 (od 78 900 zł) oraz kompaktowym SUV-em Beijing 5 (od 132 820 zł). Z czasem ofertę uzupełniono także od dużego SUV-a Beijing 7 (od 164 900 zł). Równolegle marka rozwija gamę modeli o bardziej terenowym zacięciu - BJ30 (od 184 900 zł) i BJ60 (od 259 900 zł). Wkrótce do gamy dołączyć ma także BJ40.
Bestune
Początki Bestune sięgają 2006 roku, kiedy to koncern FAW Group zapoczątkował linię modeli Besturn. Ta w 2018 roku przerodziła się w markę Bestune z własnym logo, językiem stylistycznym i nazewnictwem. Jej pierwszym modelem był SUV T77 (od 109 900 zł) opracowany w partnerstwie z firmą technologiczną Xiaomi. Poza tym w polskiej gamie znajdziemy większego SUV-a T90 (od 129 900 zł) oraz sedana B70 (od 119 900 zł).
BYD
BYD to nie tylko marka, ale i jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie, a jego działalność nie ogranicza się wyłącznie do produkcji samochodów osobowych. Na polskim rynku BYD może pochwalić się naprawdę rozbudowaną gamą opartą głównie o modele z napędem elektrycznym: Dolphin Surf (od 97 700 zł), Atto 2 (od 129 900 zł), Dolphin (od 149 000 zł), Seal (od 215 900 zł), Seal U (od 195 900 zł), Sealion 7 (od 219 900 zł) i Tang (od 320 000 zł), jak również hybrydy plug-in - Seal 5 DM-i (od 129 900 zł), Seal U DM-i (od 169 900 zł) czy Seal 6 DM-i (od 152 600 zł).
Chery
Chery to państwowy koncern działający od 1997 roku, mający w swoim portfolio takie marki jak. m.in. Jaecoo, Omoda czy Jetour, ale i oferujący kilka modeli pod własną marką Chery. W Polsce są to wyłącznie SUV-y Tiggo z klasycznymi silnikami spalinowymi, hybrydami oraz hybrydami plug-in. W obecnej gamie znajdziemy takie propozycje jak: Tiggo 4 HEV (od 95 900 zł), Tiggo 7 (od 124 900 zł), Tiggo 7 PHEV (od 154 900 zł) Tiggo 8 (od 149 900 zł), Tiggo 8 PHEV (od 169 900 zł) i Tiggo 9 PHEV (od 209 900 zł).
Dongfeng
Koncern założony w 1969 roku specjalizuje się przede wszystkim w produkcji autobusów, ciężarówek i samochodów użytkowych, ale w ofercie ma także sporo modeli osobowych. Na polskim rynku można kupić m.in. elektrycznego hatchbacka Box (od 99 900 zł), jak również spalinowego sedana Shine (od 99 900 zł), kompaktowego SUV-a Mage (od 123 900 zł), i dużego SUV-a Huge (od 149 900 zł).
DFSK
DFSK to marka będąca własnością grup Dongfeng oraz Seres, która podobnie jak Dongfeng specjalizuje się przede wszystkim w pojazdach użytkowych. W Polsce oferuje osobowe SUV-y - benzynowego FX600 (od 119 900 zł) oraz hybrydę plug-in E5 (od 127 900 zł).
Forthing
Forthing to kolejna marka należąca do grupy Dongfeng. Jej początki sięgają 2001 roku. Pierwotnie debiutowała jako Fengxing, lecz po latach nazwę zmieniono na Forthing. W polskiej ofercie Forthinga znajdziemy SUV-a T-Five dostępnego zarówno w wersji spalinowej (od 135 900 zł) jak i hybrydowej (od 155 900 zł), minivana U-Tour w dwóch odmianach - spalinowej (od 153 900 zł) hybrydowej (od 169 900 zł) oraz hybrydowego minivana V-Tour (od 219 900 zł).
Foton
Firma Foton założona w 1996 roku zajmuje się przede wszystkim produkcją ciężarówek, lekkich pojazdów użytkowych oraz traktorów. W ofercie ma jednak także auta osobowe, choć raczej o typowo roboczym charakterze. W polskiej ofercie znajdziemy trzy pickupy - Tunland G7 (od 109 900 zł netto), Tunland V7 (od 174 900 zł netto) oraz V9 (od 189 900 zł netto).
GAC
GAC jest koncernem działającym od 1997 roku, który pierwotnie specjalizował się przede wszystkim w produkcji licencyjnych samochodów w ramach spółek join venture. W 2008 roku powołano jednak do życia markę GAC Motor, która stopniowo rozwijała swoją pozycję. W Polsce GAC oferuje dwa elektyczne SUV-y - Aion V (od 178 900 zł) oraz Hyptec HT (od 222 900 zł).
Geely
Chyba najbardziej znany koncern motoryzacyjny w Europie, głównie za sprawą powiązań z Volvo. Geely ma 100 procent udziałów w szwedzkiej marce, lecz od niedawna próbuje sił w Europie także z własnymi samochodami. W Polskiej ofercie znajdziemy elektrycznego SUV-a EX5 (od 169 900 zł) , a także hybrydę typu plug-in Starray EM-i (od 149 900 zł).
Hongqi
Najbardziej luksusowa z chińskich marek. Jej historia sięga lat 50. XX wieku. Przez dekady specjalizowała się w produkcji limuzyn dla najwyższych rangą urzędników państwowych, wliczając w to pojazdy opancerzone. Tak jak Bestune, Hongqi jest częścią koncernu FAW Group. Celuje jednak w zupełnie inną grupę klientów, oferując luksus w chińskim wydaniu. W Polsce marka oferuje trzy sedany: H5 (od 163 900 zł), H6 (ceny poznamy niebawem) i H9 (od 284 900 zł). W gamie są też SUV-y - HS3 (od 139 900 zł) i HS5 (od 159 900 zł)
JAC
JAC rozpoczął swoją działalność w 1964 roku i przez długie lata specjalizował się w produkcji pojazdów użytkowych. W 2007 roku otrzymał rządową zgodę na rozbudowanie oferty o pojazdy osobowe. Polacy mogą wybierać spośród trzech modeli - sedana J7 Plus (od 94 900 zł), SUV-a JS8 Pro (od 137 900 zł) i pickupa T8 Pro z dieslem (od 99 900 zł netto). W drodze są jednak trzy kolejne propozycje: SUV plug-in J6, pickup T9 i lekka ciężarówka X200.
Jaecoo
Jaecoo jest marką powołaną do życia w 2023 roku w ramach koncernu Chery, głównie z myślą o rynkach eksportowych. Technicznie modele Jaecoo są blisko spokrewnione z linią Tiggo znaną z gamy Chery. Jaecoo oferuje wyłącznie SUV-y: spalinowy model 5 (od 109 900 zł) oraz jego elektryczny odpowiednik E5 (od 139 900 zł), a także większe Jaecoo 7 (od 130 900 zł w wersji spalinowej) i Jaecoo Super Hybrid z hybrydą plug-in za 153 900 zł.
Jetour
To kolejna marka koncernu Chery. Powstała w 2018 roku jako producent specjalizujący się w SUV-ach. W Polsce można kupić pudełkowatego T2 z napędem na cztery koła i 254-konnym silnikiem, nowocześnie wyglądającego SUV-a Dashing z silnikiem 1.5 o mocy 156 KM, a także większego X70 Plus z tym samym napędem. Szczegółowe cenniki na razie nie zostały opublikowane.
Leapmotor
Chiński producent samochodów elektrycznych dzia od 2015 roku. Jego większościowym udziałowcem jest koncern Stellantis, a część modeli docelowo ma być produkowana w Europie. Polska gama obejmuje miejski model T03 (od 84 900 zł), kompaktowego SUV-a B10 (od 119 900 zł) oraz większego SUV-a C10 w wersji elektrycznej (od 147 200 zł) i ze spalinowym range extenderem (od 171 900 zł).
Maxus
Maxus to marka koncernu SAIC Motor założona w 2011 roku, po tym jak SAIC nabył prawa do brytyjskiego przedsiębiorstwa LDV wytwarzającego pojazdy użytkowe. W gamie Maxusa znajdziemy wyłącznie samochody o roboczym charakterze. W tym elektryczne e-Deliver 3 (od 147 477 zł), e-Deliver 5, e-Deliver 7 (od 228 657 zł) i e-Deliver 9 (od 253 257 zł), jak również spalinowe Deliver 7 (od 117 957 zł) oraz Deliver 9 (od 127 797 zł). Są także pickupy - T60 Max z silnikiem diesla (od 167 157 zł), a także elektryczny eTerron 9 (od 307 377 zł)
Nio
Nio to producent pojazdów elektrycznych, który zdobył światową sławę dzięki systemowi szybkiej wymiany akumulatorów, zastępującemu klasyczne ładowanie. W Polsce możemy kupić cztery modele tej marki: liftbacka ET5 (od 211 000 zł), kombi ET5 Touring (od 222 000 zł), kompaktowego SUV-a EL6 (od 315 900 zł) i dużego SUV-a EL8 (od 461 900 zł).
MG
Zdecydowanie najpopularniejsza chińska marka na polskim rynku. Po tym jak brytyjskie MG Rover ogłosiło bankructwo w 2005 roku, zostało kupione przez chiński koncern SAIC Motor. Pierwotnie Chińczycy korzystali z dorobku Brytyjczyków, by sukcesywnie zacząć wprowadzać własne konstrukcje. W Polskiej ofercie znajdziemy miejskiego hatchbacka MG3 w wersji benzynowej (od 73 500 zł) i hybrydowej (od 87 950 zł), elektryczny kompakt MG4 (od 130 900 zł), małego SUV-a MG ZS Classic (od 79 800 zł), nowsze MG ZS z napędem spalinowym (od 85 500 zł) i hybrydowym (od 98 900 zł), większego SUV-a HS z napędem spalinowym (od 105 900 zł), hybrydowym (od 128 900 zł) i plug-in (od 154 500 zł), elektrycznego SUV-a MGS5 (od 139 900 zł) i elektrycznego roadstera Cyberster (od 277 900 zł).
Omoda
Omoda, tak jak Jaecoo, należy do koncernu Chery. Jako marka powstała w 2022 roku, a rok później pojawiła się w Europie. Tak jak Jaecoo, Omoda oferuje wyłącznie SUV-y - spalinowy model 5 (od 109 900 zł) i jego wersję hybrydową (od 119 500 zł) oraz elektryczną (od 169 900 zł), jak również dużego SUV-a 9 Super Hybrid z hybrydą plug-in za 219 900 zł.
Skywell
Skywell istnieje od 2000 roku jako producent samochodów dostawczych i autobusów. W 2017 roku firma powołała nowy oddział specjalizujący się w tworzeniu osobowych pojazdów elektrycznych. W 2020 roku pokazano pierwszy owoc pracy, w postaci SUV-a ET5. Można go kupić na polskim rynku w cenie od 208 990 zł.
SWM
Korzenie marki SWM sięgają nie Chin, lecz Europy. Firma została założona w latach 70. XX wieku we Włoszech i przez ponad cztery dekady działała jako producent motocykli typu enduro. W 2014 roku kupili ją Chińczycy, którzy postanowili wyraźnie poszerzyć ofertę - w 2016 roku zadebiutował pierwszy SUV - SWM X7. W Polsce SWM oferuje trzy modele - SUV-a G03F, który ma 7 miejsc i seryjną instalację LPG (od 79 900 zł), SUV-a G05 (od 119 900 zł) a także SUV-a G01 Pro za 114 900 zł.
Voyah
Voyah tak jak Hongqi zdecydowanie aspiruje do segmentu premium. Marka założona w 2020 roku należy do koncernu Dongfeng. W Polsce oferuje elektrycznego SUV-a Free za 359 000 zł oraz elektrycznego SUV-a Dream, który niedawno dołączył do gamy. Auto ma kosztować około 440 tys. zł.
Xpeng
Startup Xpeng Motors powstał w 2014 roku za sprawą byłego menedżera koncernu GAC Group, Xia Henga. W 2016 roku założono markę, która zaczęła rozwijać pojazdy elektryczne. W Polsce dostępne są trzy modele - dwa SUV-y: G6 (od 194 900 zł) i G9 (od 252 900 zł), a także liftback P7 (od 241 900 zł).