Używane elektryki stoją na placach. Niemcy już ich nie chcą

Szybki rozwój technologii, niepewność co do stanu ogniw oraz słabo rozwinięta infrastruktura ładowania. Rynek elektrycznych samochodów używanych w Niemczech umarł – donosi serwis Tagesschau.

Ładowanie na stacji IonityŁadowanie na stacji Ionity
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Mariusz Zmysłowski
Mateusz Lubczański

Jak donoszą dane Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, w 2023 roku w Niemczech sprzedano 97 tys. używanych "elektryków". To 1,6 proc. całego rynku "używek". Powodem są wysokie ceny: średnia kwota to ok. 38 tys. euro, więcej o 10 tys. euro niż w przypadku średnich kwot za "benzynę" czy "diesla". Analiza przeprowadzona na stronach serwisu z ogłoszeniami mobile.de wskazuje, że klienci chcą wydać ok. 14 tys. euro mniej.

Ceny znalazły się pod presją. Tagesschau zauważa, że trzyletnie samochody elektryczne sprzedawały się o 4,3 proc. taniej niż na początku roku. Spadki były o wiele mniejsze dla innych rodzajów napędu: 0,5 proc. dla jednostek benzynowych, 2,7 proc. dla silników wysokoprężnych.

Ponieważ producenci oferują coraz wyższe rabaty na nowe pojazdy elektryczne, to ceny używek również będą gwałtownie spadać. To może zwiększyć niechęć klientów, którzy nie będą mogli określić, za ile sprzedadzą swoje auto za kilka lat.

Niewiadomą dla klientów zazwyczaj jest stan akumulatora, gdyż nie ma jednolitych standardów testowania stanu ogniw. Dilerzy często mogą sprawdzić tylko pojazdy "własnej"’ marki. Stowarzyszenia branżowe chcą wprowadzić jednolite systemy pomiarowe jeszcze do połowy tego roku. Bez tego, jak i rozwoju sieci ładowania, cel 15 mln samochodów elektrycznych do 2030 roku nie będzie możliwy do osiągnięcia.

Wybrane dla Ciebie

Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Dacia Bigster 4x4 czy Bigster Hybrid? Sprawdzamy, co się bardziej opłaca
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Koniec spisywania oświadczeń po stłuczce. Pojawi się nowa możliwość
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego