Co to jest pasek rozrządu typu hot oil?

Rozrząd typu hot oil napędzany jest klasycznym paskiem rozrządu, ale podobnie jak łańcuch, pracuje on w kąpieli olejowej. Obecnie jest powszechnie stosowany m.in. w samochodach marki Ford i w Grupie PSA.

Napęd rozrządu w silniku 1.0 EcoBoost FordaNapęd rozrządu w silniku 1.0 EcoBoost Forda
Źródło zdjęć: © fot. Ford
Marcin Łobodziński

Co to jest napęd rozrządu typu hot oil?

W takim typie napędu rozrządu mamy do czynienia z tradycyjnym napędem paskiem zębatym, ale pracującym w kąpieli gorącego oleju. Zalety takiego rozwiązania to redukcja masy i oporów w stosunku do łańcucha, ogólnie cichsza praca oraz wyższa trwałość w porównaniu z paskiem pracującym na sucho. Jest to również rozwiązanie trwalsze niż pasek i nierzadko również łańcuch, a do tego praktycznie bezobsługowe.

Pasek hot oil charakteryzuje się bardzo wysoką odpornością na kontakt ze związkami chemicznymi, czego nie można powiedzieć o tradycyjnych paskach stosowanych w napędach silników samochodowych. Ponadto, są testowane w bardzo szerokim zakresie temperatur, do około 150 stopni Celsjusza. Podczas projektowania bierze się pod uwagę również zmiany chemiczne, jakie zachodzą w procesie starzenia oleju silnikowego.

Ważne z punktu widzenia użytkownika jest to, że pasek typu hot oil wcale nie jest droższy od tradycyjnego, a wytrzymuje dłużej. Niestety wymiana takiego napędu rozrządu jest bardziej czasochłonna i może zająć cały dzień. Warunkiem, jaki należy spełnić, by napęd nie sprawiał kłopotów, jest stosowanie się ściśle do zaleceń producenta w zakresie rodzaju oleju silnikowego. Ponadto w silnikach EcoBoost warto skrócić przebieg pomiędzy wymianami oleju do ok. 15 tys. km.

Nie tylko napęd rozrządu

Paski w napędach typu hot oil stosowane są nie tylko do napędzania rozrządu, ale również pompy oleju (m. in. VW TDI) i nie tylko w silnikach samochodowych, ale również w napędach maszyn przemysłowych.

Po raz pierwszy paskowego napędu rozrządu w kąpieli olejowej użyto w silniku 1.8 TDCi po zmianach, jakie wprowadzono w 2008 roku. Motor ten trafił pod maskę m.in. modeli Mondeo i Focus Forda. Jednak spopularyzowanie tego rodzaju napędu nastąpiło dopiero wraz z debiutem fordowskiego silnika 1.0 EcoBoost.

Ford dla tego silnika określił żywotność paska i rolek na 10 lat i 240 tys. km, czyli jest ona zbliżona do ogólnej trwałości silnika. Dość szybko ten pomysł przejęła Grupa PSA, która zastosowała go w silnikach benzynowych z rodziny PureTech.

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało