Co to jest pasek rozrządu typu hot oil?
Rozrząd typu hot oil napędzany jest klasycznym paskiem rozrządu, ale podobnie jak łańcuch, pracuje on w kąpieli olejowej. Obecnie jest powszechnie stosowany m.in. w samochodach marki Ford i w Grupie PSA.
24.06.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:35
Co to jest napęd rozrządu typu hot oil?
W takim typie napędu rozrządu mamy do czynienia z tradycyjnym napędem paskiem zębatym, ale pracującym w kąpieli gorącego oleju. Zalety takiego rozwiązania to redukcja masy i oporów w stosunku do łańcucha, ogólnie cichsza praca oraz wyższa trwałość w porównaniu z paskiem pracującym na sucho. Jest to również rozwiązanie trwalsze niż pasek i nierzadko również łańcuch, a do tego praktycznie bezobsługowe.
Pasek hot oil charakteryzuje się bardzo wysoką odpornością na kontakt ze związkami chemicznymi, czego nie można powiedzieć o tradycyjnych paskach stosowanych w napędach silników samochodowych. Ponadto, są testowane w bardzo szerokim zakresie temperatur, do około 150 stopni Celsjusza. Podczas projektowania bierze się pod uwagę również zmiany chemiczne, jakie zachodzą w procesie starzenia oleju silnikowego.
Ważne z punktu widzenia użytkownika jest to, że pasek typu hot oil wcale nie jest droższy od tradycyjnego, a wytrzymuje dłużej. Niestety wymiana takiego napędu rozrządu jest bardziej czasochłonna i może zająć cały dzień. Warunkiem, jaki należy spełnić, by napęd nie sprawiał kłopotów, jest stosowanie się ściśle do zaleceń producenta w zakresie rodzaju oleju silnikowego. Ponadto w silnikach EcoBoost warto skrócić przebieg pomiędzy wymianami oleju do ok. 15 tys. km.
Nie tylko napęd rozrządu
Paski w napędach typu hot oil stosowane są nie tylko do napędzania rozrządu, ale również pompy oleju (m. in. VW TDI) i nie tylko w silnikach samochodowych, ale również w napędach maszyn przemysłowych.
Po raz pierwszy paskowego napędu rozrządu w kąpieli olejowej użyto w silniku 1.8 TDCi po zmianach, jakie wprowadzono w 2008 roku. Motor ten trafił pod maskę m.in. modeli Mondeo i Focus Forda. Jednak spopularyzowanie tego rodzaju napędu nastąpiło dopiero wraz z debiutem fordowskiego silnika 1.0 EcoBoost.
Ford dla tego silnika określił żywotność paska i rolek na 10 lat i 240 tys. km, czyli jest ona zbliżona do ogólnej trwałości silnika. Dość szybko ten pomysł przejęła Grupa PSA, która zastosowała go w silnikach benzynowych z rodziny PureTech.