Jak zapobiec zerwaniu paska rozrządu?
Układ rozrządu to system wałków i pasek, które odpowiada za wprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej do komory spalania i wyprowadzenie z niej spalin. Sprawność tego układu jest podstawą działania silnika, jeśli go zaniedbamy koszty naprawy mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
29.08.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:29
Układ rozrządu to system wałków i pasek, które odpowiada za wprowadzenie mieszanki paliwowo-powietrznej do komory spalania i wyprowadzenie z niej spalin. Sprawność tego układu jest podstawą działania silnika, jeśli go zaniedbamy koszty naprawy mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
Jak serwisować pasek rozrządu?
Jeśli kupiliśmy używane auto bez udokumentowanej przeszłości to powinniśmy jak najszybciej wymienić pasek rozrządu, bo nie wiadomo czy deklaracja właściciela o jego prawidłowym serwisowaniu jest prawdziwa, a niestety nie jesteśmy w stanie tego w żaden sposób sprawdzić. Jeżeli auto ma dość niski przebieg jego wiarygodność sprawdźmy w ASO, jeśli okaże się rzeczywisty zobaczmy w instrukcji, kiedy producent zaleca wymianę tego elementu.
Oprócz wskazówek producenta warto spytać również mechanika, często bowiem zdarza się, że producent najpierw zaleca wymianę przy 120 tysiącach kilometrów, a dopiero później wydaje komunikat o skróceniu okresu do 90 lub nawet 60 tysięcy km.
Czy można oszczędzać na obsłudze paska?
Niestety oszczędności przy wymianie tego elementu nie są wskazane. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta, nieoryginalne zamienniki są zazwyczaj o wiele słabszej jakości niż ich oryginalne odpowiedniki, a co za tym idzie mogą zerwać się po kilku tysiącach kilometrów. Kupowanie tanich części jest tylko pozorną oszczędnością, bo choć na początku wydamy kilkaset złotych mniej to w konsekwencji za zerwanie paska i naprawę silnika będziemy zmuszeni wyłożyć już wielokrotność tej sumy.
W niektórych przypadkach mechanicy dopuszczają stosowanie lepszych zamienników, więc nie zawsze musimy wydawać pieniądze na drogie części z ASO.
Przy wymianie paska rozrządu powinniśmy również pamiętać o zakupie nowych rolek. Sam pasek nie wytrzyma zbyt długo jeśli inne elementy z nim współpracujące będą zniszczone. Równie ważne jest zadbanie o pompę wody, w którą też musimy zainwestować. Jeśli na niej oszczędzimy będziemy musieli pogodzić się z tym, że w przypadku, gdy dojdzie do jej zablokowania w przeciągu kilkudziesięciu sekund pasek zostanie postrzępiony lub całkowicie zerwany.
Wybierając serwis, w którym chcemy te elementy wymienić nie kierujmy się ceną, lecz jakością oferowanej usługi. Najlepiej jest powierzyć wykonanie tego poważnego zadania specjalistycznemu zakładowi, który specjalizuje się w danej marce.
Dlaczego cena wymiany paska zależy od marki auta?
Jeśli byliśmy właścicielami np. Volvo S40, a obecnie posiadamy Volkswagena Passata B6 nie zdziwmy się gdy cena usługi podana przez mechanika będzie znacznie wyższa niż w przypadku tego pierwszego auta. Silnik w Passacie jest ułożony wzdłużnie, a w Volvo poprzecznie, co w praktyce oznacza, że mechanik, żeby dostać się do rozrządu w VW będzie musiał zdemontować przedni zderzak, reflektory i chłodnice. Taka operacja zajmuje około 8 godzin, co w konsekwencji wymaga większego nakładu finansowego.
Również w przypadku nietypowych jednostek napędowych, do takich zaliczamy między innymi te w Subaru (silnik o przeciwległych cylindrach ), wówczas musimy liczyć się z większymi kosztami wymiany paska.
Konsekwencje zerwania paska rozrządu.
Tylko nieliczni z tych, którym zerwie się pasek będą mogli wpisać na listę wydatków tylko holowanie i założenie nowego paska. W większości przypadków taka awaria doprowadza do o wiele poważniejszych problemów z jednostką napędową. Pokrzywione zawory, uszkodzone gniazda zaworowe i zniszczone popychacze to nie koniec niemiłych niespodzianek.
Często też dochodzi do pęknięcia wałka rozrządu. W konsekwencji zmuszeni będziemy wymienić nie tylko pasek, rolki i zawory, ale również wałek rozrządu. Niestety czasem nawet po naprawie tych wszystkich elementów silnik, głównie z powodu zniszczenia głowicy może nie działać prawidłowo, wtedy bardziej opłaca się kupić nowy silnik.
A co jeśli u nas w aucie nie ma paska rozrządu?
W niektórych silnikach pasek rozrządu zastąpiono łańcuchem, dzięki czemu wymiana jego powinna zostać wykonana przy przebiegu rzędu 250 tysięcy kilometrów lub nawet większym, co zaoszczędzi nam nieco problemów przy eksploatacji. W przypadku łańcucah również zmniejsza się ryzyko jego zerwania, a zużycie tego elementu wyraźnie słychać podczas pracy silnika. Zawsze musimy pamiętać jednak o tym, że zaniedbanie wymiany łańcucha też może doprowadzić do jego zerwania i w konsekwencji do poważnej awarii silnika.
W autach starego typu zdarza się, że nie ma ani paska ani łańcucha. Wtedy mamy do czynienia z kołami zębatymi, które zwykle starczają dożywotnio, przykładem auta z tego typu rozwiązaniem jest Opel Frontera z wysokoprężnym silnikiem 2.5 TD.