Używany Citroën C2 - typowe awarie i problemy
01.06.2012 21:30, aktual.: 30.03.2023 09:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Citroën C2 to mały hatchback, którego mogą polubić zarówno spokojne kobiety, jak i charakterni młodzi mężczyźni. Jak to możliwe? Wszystko zależy od tego, co siedzi pod maską, a uwierzcie mi na słowo - może tam pracować naprawdę przyzwoity silnik.
Historia modelu
Samochód zadebiutował na rynku w 2003 roku, na targach w szwajcarskiej Genewie i już jesienią otrzymał nagrodę Best European Hatchback of 2003. Model C2 nie sprzedawał się najlepiej, co zdaniem wielu fanów Citroëna było wynikiem nie podjęcia przez Francuzów odpowiednich działań marketingowych. O jego słabej popularności przesądziła również wysoka cena, C2 był bowiem droższy niż odrobinę większy model C3.
Dwa lata później auto przeszło drobny lifting. W katalogu pojawiły się nowe wzory felg, a nadwozie otrzymało zaledwie nowe czerwone tylne lampy z białym kierunkowskazami i lusterka częściowo pomalowane na kolor karoserii.
Nie były to zmiany rewolucyjne i dlatego większość osób będzie miała spory problemy z ich rozpoznaniem. W rok 2008 Francuzi zdecydowali się na kolejną modernizację, tym razem zmieniono atrapę chłodnicy, która nieco się zaokrągliła, oraz delikatnie przestylizowano zderzaki. Ostatni Citroën C2 wyjechał z fabryki w 2009 roku i jak dotąd nic nie wskazuje na to, żeby na rynku pojawiła się jego kolejna generacja.
W czasie swojej kariery odpowiednio przerobiony model C2 S1600 brał udział w rajdach z cyklu Junior World Rally Championship i dwukrotnie udało mu się zdobyć tytuł mistrza, w 2005 i 2008 roku dzięki staraniom dwóch kierowców Dani Sordo i Sébastiena Ogiera.
Silniki
- R4 1,1 (60 KM)
- R4 1,4 (75-90 KM)
- R4 1,6 (110-124 KM) wersje VTR i VTS
Diesle:
- R4 1,4 HDI (70 KM)
- R4 1,6 HDI (109 KM)
Benzyna czy diesel? Ten odwieczny dylemat zwłaszcza przy zakupie miejskich aut jest szczególnie trudny do rozwiązania. Zarówno małe benzyniaki, jak i diesle nie palą przecież zbyt dużo, jest jednak pewien poważny argument, który przemawia na korzyść silników benzynowych - znacznie mniejsza awaryjność. Motory zasilane szlachetniejszym paliwem raczej nie mają większych problemów z osprzętem tak jak ma to miejsce w dieslach, niestety nie są też doskonałe.
Najczęściej spotykanymi usterkami są problemy z elektroniką silnika (cewki zapłonowe, czujniki, sonda lambda) i wycieki oleju – na szczęście takie usterki można dość łatwo wyeliminować, więc nie ma powodu do większych obaw.
Poza niezawodnością równie istotna jest kwestia dobrej dynamiki, którą bez wątpienia zapewnią topowe wersje VTR i VTS, a zwłaszcza ta druga rozpędzająca się od zera do 100 km/h w 8,3 s. Oprócz przyzwoitych osiągów prawdziwi koneserzy motoryzacji docenią również agresywny dźwięk silnika, oczywiście agresywny na miarę 1,6-litrowego motoru. Niestety nigdy nie ma nic za darmo i podczas dynamicznej jazda w mieście samochód potrafi spalić nawet około 10 l/100 km, a to dość sporo jak na tak małe auto.
Jeśli chcecie kupić diesla, to musicie przygotować się na ewentualne usterki. Awarie układu wtryskowego Common Rail, zacierające się turbosprężarki czy problemy z zaworem recyrkulacji spalin EGR to śpiewka znana niemal każdemu użytkownikowi diesla. Niestety nie ominęła też Citroëna.
Dane techniczne
Jak wygląda zawieszenie małego francuza? Z przodu w C2 zastosowano tradycyjny układ z kolumnami resorującymi, a z tyłu belkę skrętną – typowe rozwiązanie dla tego segmentu. W testach zderzeniowych Euro NCAP auto otrzymało aż 4 gwiazdki, co jak na tak małą konstrukcję jest całkiem przyzwoitym wynikiem.
Awaryjność
Jedną z największych bolączek tego modelu jest instalacja elektryczna, w której bardzo szybko poddają się między innymi alternator i sterowanie klimatyzacją. Ta ostatnia od czasu do czasu lubi się też rozszczelnić.
Słaba jest również powłoka lakiernicza, odpryski i zarysowania to dość powszechnie spotykane przypadłości. Niekiedy z tego powodu pojawia się rdza, zwłaszcza przy uszczelkach bagażnika. Przed zakupem radzę jednak poodginać wszystkie uszczelki karoserii zarówno przy drzwiach, jak i przy bagażniku i dokładnie sprawdzić, czy nie ma tam rdzawego nalotu.
Niestety nie są to jeszcze wszystkie słabe punkty tego auta, kolejnym z nich jest szybko zużywające się dość twarde zawieszenie, a właściwie jego podzespoły. Na początku musimy wymienić łączniki stabilizatorów i łożyska w tylnej belce, ale niestety niedługo później zwykle konieczny jest też zakup nowych amortyzatorów.
Z czasem daje o sobie znać też niechlujnie wykonane wnętrze: awarie kontrolek, problemy z ustawieniem oparcia fotela oraz niepokojące dźwięki wydawane przez różne elementy deski rozdzielczej i tapicerki mogą skutecznie zniechęcić nas do zakupu Citroëna C2.
Naszym zdaniem
Citroën C2 to dobry samochód zarówno dla spokojnego, jak i lubiącego dynamiczną jazdę kierowcy. Twarde nastawy zawieszenie nie przypadną jednak do gustu osobom lubiącym komfortową jazdę. Za co można pochwalić francuską konstrukcję? Atutami C2 są bez wątpienia dynamiczny wygląd, duża zwrotność w ciasnych uliczkach i niezłe osiągi topowej wersji.
Niestety w środku jest dość ciasno i na pewno nie jest to samochód dla wysokich osób. Jeśli przywiązujecie wagę do estetyki wykonania, to również będziecie rozczarowani. Citroën C2 ma jednak na pokładzie kilka ciekawych gadżetów, takich jak wspomniane wyżej system Stop&Go czy zautomatyzowana przekładnia Sensodrive z łopatkami przy kierownicy, która nie sprawia większych problemów w eksploatacji. Ceny używanych egzemplarzy wahają się od około 10 000 do 30 000 zł. Najbezpieczniej więc będzie przeznaczyć na to auto około 20 000 zł.