Problem z ładowaniem? Zobacz, co może być przyczyną [poradnik]

Akumulator to źródło prądu w samochodzie, które od lat nierozłącznie towarzyszy pojazdom. By zawsze pozostawał sprawny, musi mieć odpowiednie ładowanie. A to niestety czasami zawodzi. Sprawdź, dlaczego tak może się dziać.

Artur Kuśmierzak

Akumulator to źródło prądu w samochodzie, które od lat nierozłącznie towarzyszyło pojazdom. Pierwotnie za jego ładowanie odpowiadały prymitywne prądnice prądu stałego, z czasem jednak w samochodach zaczęły pojawiać się nowe, znacznie bardziej prądożerne urządzenia, które wymagały efektywniejszego ładowania. W związku z tym zaczęto montować znacznie wydajniejsze i zajmujące mniej miejsca prądownice prądu przemiennego zwane alternatorami.

Awaria alterantora

Najczęściej zawodzą elementy znajdujące się wewnątrz alternatora, czyli szczotki, które są elementem eksploatacyjnym. Wystarczy przekręcić kluczyk w stacyjce na pozycję zapłonu i sprawdzić, czy znajdująca się na konsoli wskaźników kontrolka ładowania świeci się słabym światłem. Jeśli tak, to konieczna będzie ich wymiana.

Kolejną często spotykaną usterką jest defekt łożysk. Jakie są jej objawy? Najczęściej szum lub pisk dochodzący spod maski i nasilający się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika.

Zawieść mogą też diody układu prostującego, które odpowiadają za prostowanie prądu, czyli zamianę prądu zmiennego na stały.

Innym urządzeniem elektronicznym jest regulator napięcia, który odpowiada za podtrzymywanie stałego napięcia ładowania. Dlaczego jest to takie ważne? Ponieważ niskie napięcie oznacza niedoładowany akumulator, czego skutkiem są problemy z uruchomieniem jednostki napędowej. Jego nadmierne naładowanie może z kolei doprowadzić do szybkiego zniszczenia baterii.

Jeśli jednak po włączeniu zapłonu na konsoli kontrolka ładowania w ogóle się nie świeci się lub mruga, wówczas problem leży w napędzie układu ładowania. Na początek warto sprawdzić stan paska klinowego lub wielorowkowego. Ważne jest też sprawdzenie jego napinacza, który z czasem się zużywa i przestaje właściwie napinać pasek, powodując niedoładowywanie akumulatora. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę paska lub napinacza, wówczas oprócz tych dwóch elementów powinniśmy wymienić także rolki (by zapewnić pełną sprawność układowi ładowania).

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"