Zalegają w portach. Miały być rewolucją, ale się nie sprzedają

Wiele europejskich portów jest wypełnionych autami, które przyjechały z Chin, lecz jak dotąd nie znalazły klientów. Niestety z każdym miesiącem problem przybiera na sile.

SALERNO, CAMPANIA, ITALY - 2023/05/22: Aerial view of the container harbour in Salerno with cars waiting to be shipped. (Photo by Frank Bienewald/LightRocket via Getty Images)Zdjęcie ilustracyjne. (Photo by Frank Bienewald/LightRocket via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Frank Bienewald

Zdaniem wielu miały być cenową rewolucją, która sprawi, że europejscy producenci pójdą po rozum do głowy. Chińskie auta nie sprzedają się jednak tak dobrze, jak przewidywano. Tysiące pojazdów importowanych z Państwa Środka zalega w europejskich portach w oczekiwaniu na klientów.

"Ta sytuacja dotyczy obecnie wszystkich europejskich portów, do których docierają duże ilości pojazdów" - mówi Gert Ickx, rzecznik administracji belgijskich portów w Antwerpii i Zeebrugge w rozmowie z "Automobilwoche".

Dodał, że obecnie w portach przebywa zauważalnie więcej pojazdów niż w pandemicznych latach 2021-2022. Zdaniem przedstawicieli europejskich portów, przyczyn problemu jest kilka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chiński montaż Volvo S90 - czy mamy się czego bać?

"Brakuje ciężarówek do transportu samochodów, a kierowców jest za mało" - stwierdził Ickx. Drugim powodem jest niewystarczający popyt na auta elektryczne, a trzecim, pośrednim, model sprzedażowy wielu chińskich marek.

"Niektóre marki sprzedają teraz bezpośrednio klientom i zamiast transportować je do dealerów, zostawiają samochody na dłużej w portach" - dodaje Gert Ickx

Jego niemiecki kolega, Wolfgang Goebel z Mosolf Group - niemieckiego stowarzyszenia logistyków zaznacza jednak, że nie jest to nowa sytuacja. "Mamy słaby rynek, co prowadzi do niewielu odpływów towarów. Import pojazdów z Chin to tylko jedna część tego problemu" - wyjaśnia.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯