Chiński gigant planuje fabrykę w Europie. "To najwyższa pora"

Chiński koncern SAIC, który bardzo prężnie działa na europejskim rynku, ma zamiar stworzyć na Starym Kontynencie swoją własną fabrykę. Gigant z Państwa Środka ma ku temu solidne powody.

MG4 XPOWERMG4 XPOWER
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | MG
Kamil Niewiński

SAIC jest firmą, która bardzo szybko podjęła próby budowy swojej popularności w Europie i która zaczęła na tym wychodzić naprawdę dobrze. Chińczycy w pierwszej połowie 2023 r. po raz pierwszy w historii sprzedali ponad 100 tys. samochodów na samym Starym Kontynencie. Liczba ta robi naprawdę spore wrażenie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w pierwszej połowie 2022 r. koncern sprzedał niemal 43 tys. aut.

W naszym rejonie SAIC jest reprezentowany przez dwie marki – MG oraz Maxusa, z czego tak naprawdę liczy się tylko ta pierwsza. MG to obecnie największa chińska marka na rynku europejskim, a model ZS zajął nawet 27. pozycję w rankingu najlepiej sprzedających się modeli czerwca 2023 r. według statystyk DataForce. Bez wątpienia może to robić wrażenie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mechanik będzie miał pełne ręce roboty. Chińska droga po ulewnych deszczach

Nic więc dziwnego, że SAIC otwarcie mówi już o planach budowy w Europie swojej własnej fabryki. Największą zaletą oczywiście będzie pozbycie się cła związanego z importem samochodów do Europy, a także możliwość lepszej reakcji na wymagania rynku. Z drugiej strony stworzenie od zera zakładu na Starym Kontynencie będzie kosztować więcej niż budowa następnej placówki w Chinach.

Spodziewam się, że lokalne tworzenie aut będzie droższe, ale jeżeli sprzedajesz 200 tys. samochodów rocznie, jest to najwyższa pora. Tworzenie aut lokalnie oznacza również współpracę z lokalną ludnością. W taki sposób zwiększa się zaangażowanie.

William Wang
szef MG Motor na Europę i Wielką Brytanię w rozmowie z “Automotive News Europe”

Według przecieków medialnych, w fabryce miałby być budowany model MG4. To elektryczny hatchback, który jest drugim najlepiej sprzedającym się samochodem marki w Europie. Na razie nie wiadomo, gdzie miałaby być ulokowana fabryka ani o jakiej skali inwestycji mówimy. Jest to jednak kolejny sygnał, że Chińczycy traktują swoje interesy w Europie naprawdę poważnie.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony