Chcieli dobrze, a wyszło jak zwykle – Lumma Cayenne Diesel CLR 558 GT (2011)
W maju zeszłego roku Michał Grygier pastwił się nad projektem pakietu spojlerów do Porsche Cayenne w wykonaniu Lummy, a w sierpniu ja pisałem o pakiecie wzmacniającym do Cayenne Diesel. Teraz tuner dokonał połączenia. Jak wyszło?
14.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:17
Nie będę oceniał prezencji samochodu, bo każdy widzi, jak wygląda. Pozwolę sobie tylko wymienić części zastosowane przez Lummę do wizualnej zmiany w aucie.
Firma tuningowa zmieniła przedni zderzakospojler. Ten nowy jest podziurawiony wielkimi otworami, tak jakby wzmocniony silnik strasznie się przegrzewał. Poszerzono nadkola, by zmieściły się szersze koła. Przednie i tylne poszerzenia kół zostały „połączone” listwami progowymi z wlotami, które do niczego nie służą. Z tyłu i z przodu zmieniono zderzak, z którego wystają teraz trzy rury wydechowe. Centralna ma średnicę 100 mm, a boczne są o 20 mm mniejsze. Oprócz tego są „standardy”, czyli oprawki przednich reflektorów i tylny spojler dachowy oraz listewka pod tylnym oknem.
Samochód porusza się na kołach z felgami o średnicy 22”. Przednie mają szerokość 10,0”, a tylne są o dwa cale szersze. Z przodu opony mają rozmiar 295/30, a z tyłu aż 335/25. „Terenowe” Porsche ma koła szersze niż większość samochodów sportowych.
Oprogramowanie nowego modułu sterującego zawieszeniem sprawia, że Cayenne jest o 40 mm niższe niż wóz fabryczny.
Kabina pasażerska jest wyłożona mieszanką skóry i Alcantary[sup]®[/sup]. Pojawiły się aluminiowe nakładki na pedały i naklejka na próg z oznaczeniem modelu.
Z pakietem stylistycznym CLR 558 GT połączono tuning silnika. Motor V6 ma objętość skokową 3,0 l i jest „poganiany” przez turbosprężarkę o zmiennym ustawieniu kierownic (łopatek). Silnik ma moc 240 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy o maksymalnej wartości 550 Nm. Zastosowanie przez inżynierów Lummy modułu D-Box sprawiło, że jednostka napędowa wzmocniła się o 36 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wzrósł do 630 Nm.
Lumma nie dokonała na razie pomiarów, jaki wpływ na osiągi miał tuning silnika. Ceny przeróbek także są nieznane.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V6, 90supo/sup, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka VGT
- Moc maksymalna: 276 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 93,02 KM/l (seryjny – 80,89 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 630 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Koła przednie: 10,0 x 22″
- Koła tylne: 12,0 x 22″
- Opony przednie: 295/30 R 22
- Opony tylne: 335/25 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2175 kg
- Stosunek masy do mocy: 7,88 kg/KM (seryjny – 9,06 kg/KM)
- Długość: 4846 mm
- Szerokość: 1939 mm
- Wysokość: 1665 mm (- 40 mm)
- Rozstaw osi: 2895 mmblock position=\inside8249/block
Źródło: WCF