BMW M3 i M4 debiutują z napędem na wszystkie koła. Spokojnie, i tak polecisz nimi bokiem

Przy okazji targów motoryzacyjnych w Szanghaju BMW uzupełniło gamę modeli M3 i M4 o napęd na 4 koła M xDrive. Tym samym auta stały się nie tylko szybsze, ale i stabilniejsze w prowadzeniu. Miłośnicy jazdy bokiem nie mają jednak powodów do obaw – podobnie jak w M5, tryb napędu na tył także jest tu dostępny.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Filip Buliński

Zgodnie z zapowiedzią, przyszedł czas, by modele M3 i M4 pierwszy raz w historii otrzymały opcjonalny napęd na 4 koła. Taki napęd będzie jednak wymagał od kupującego poświęcenia. A dokładniej mówiąc - poświęcenia portfela. Ceny jeszcze co prawda nie są znane, ale napęd parowany będzie tylko z wersją Competition i 8-biegowym "automatem". A to na pewno wywinduje cenę w górę.

Manualna skrzynia dostępna będzie więc tylko z napędem na tył, co automatycznie oznacza wybór słabszej odmiany. Nowy napęd M xDrive będzie musiał sobie w M3 i M4 poradzić z 510 KM, generowanymi przez 3-litrową, podwójnie doładowaną rzędową "szóstkę".

Nowy napęd z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym, rozdzielającym moment między przednie a tylne koła, będzie współpracował z aktywnym mechanizmem różnicowym przy tylnej osi oraz odpowiednio skonfigurowanym układem kontroli trakcji M i dynamiczną kontrolą stabilności. Wszystko to ma rzecz jasna służyć maksymalizacji trakcji, stabilności i przyjemności z jazdy.

Napęd na 4 koła nie oznacza zerwania z charakterem BMW - podczas normalnej jazdy, całe moce przerobowe kierowane są na tylną oś. Dopiero w sytuacjach, które tego wymagają, do pomocy wkracza przednia oś. Kierowca ma do dyspozycji także 3 tryby działania napędu.

Z zewnątrz trudno będzie rozpoznać, która M3 ma napęd na wszystkie koła
Z zewnątrz trudno będzie rozpoznać, która M3 ma napęd na wszystkie koła © fot. mat. prasowe/BMW

Zwykły 4WD dba o możliwie największą trakcję, faworyzując mimo wszystko przy tym tylną oś. Drugi tryb, 4WD Sport, przekazuje tylnym kołom jeszcze więcej autonomii, zwiększając prawdopodobieństwo wyjścia z zakrętu lekkim poślizgiem. Natomiast wyłączając system DSC, odblokowujemy tryb 2WD, a trakcję, podobnie jak w zwykłym M3 i M4, możemy ustawić na 10 różnych sposobów.

Dzięki temu możemy bez obaw zarzucać tyłem, czerpiąc radość jak podczas jazdy "czystą" tylnonapędówką. A żeby ćwiczyć nasze umiejętności, możemy dokupić opcjonalny system M Drift Analyser, który pokaże nie tylko długość driftu, ale też stopień wychylenia samochodu.

BMW M3 i M4 z napędem na 4 koła będą też znacznie szybsze od swoich tylnonapędowych odpowiedników. Sprint do setki zajmie im tylko 3,5 s, czyli o 0,4 s mniej niż zwykłemu M3 i M4. Samochody mają pojawić się na rynku latem 2021 r.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/7] Źródło zdjęć: |

Wybrane dla Ciebie

Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Z bulwarów prosto w bieszczadzką dzicz. Sprawdziłem, jak śpi się w namiocie na dachu Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Pierwsza jazda: Rolls-Royce Ghost serii II Black Badge, czyli jak zrobić lifting katedry
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Na stacjach wciąż duże różnice. Nie wszyscy kierowcy mają powody do radości
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Reguła prawej dłoni to dziś obowiązek. Mandat nawet 2500 zł
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Prius nowym wozem japońskiej gangsterki. Bo jest cichy
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Dua Lipa zaprojektowała Porsche. Efekt przerósł oczekiwania
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Marka znów zwalnia. Proszą pracowników, żeby odeszli
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Geely EX5 – coraz bliżej celu
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
Pierwsza jazda: Mazda 6e - warto współpracować
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
43 euro za otwartą szybę. Mandaty za granicą potrafią zaskoczyć
Niemcy świętują. Ich SUV hitem sprzedaży
Niemcy świętują. Ich SUV hitem sprzedaży