Samochody używaneAudiUżywane Audi A8 D2 kontra BMW Serii 7 E38 - typowe awarie i problemy

Używane Audi A8 D2 kontra BMW Serii 7 E38 - typowe awarie i problemy

Audi A8 D2
Audi A8 D2
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak

30.04.2011 18:12, aktual.: 30.03.2023 09:44

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Chcąc kupić luksusowe auto za przyzwoite pieniądze wiele osób rozważa dwie niemieckie propozycje Audi A8 D2 i BMW Serii 7 E38. Przed nabyciem takiego auta warto jednak dokładnie sprawdzić jego stan techniczny, bo o ile ceny tego typu wozów nie są dość wysokie to samo ich utrzymanie może boleśnie uszczuplić nasz portfel.

Na początek przyjrzymy się  historii obu modeli. Audi A8 D2 zadebiutowało w 1994 roku i już po 4 latach konstrukcja doczekała się modernizacji. W 1999 roku na rynku pojawiła się wersja Long dla tych, którzy mimo przestronnego i wygodnego wnętrza nadal narzekali na małą ilość miejsca na nogi.

BMW Serii 7
BMW Serii 7© mat. prasowe / BMW

Produkcję D2 zakończono w 2002 roku, kiedy to na rynek trafił jego następca oznaczony symbolem D3. W przypadku bawarskiej limuzyny historia potoczyła się bardzo podobnie. E38 pojawiło się w salonach również w 1994 roku. W 1996 roku BMW nieco odświeżyło gamę silników Serii 7, a dwa lata później przeprowadzono facelifting tej niemieckiej limuzyny.

W 2001 roku wysłużone E38 ustąpiło miejsca ekscentrycznemu modelowi E65 zaprojektowanemu przez Chrisa Bangle. W prezentowanych luksusowych sedanach pracowały następujące jednostki napędowe:

Audi A8 D2

  • V6 12V 2,8 (176 KM)
  • V6 30V 2,8 (193 KM)
  • V8 32V 3,7 (230 KM)
  • V8 40V 3,7 (260 KM)
  • V8 32V 4,2 (299 KM)
  • V8 40V 4,2 (310 KM)
  • V8 32V 4,2 (340 KM) S8
  • V8 40V 4,2 (360 KM) S8 po faceliftingu
  • W12 48V 6,0 (420 KM)
  • V6 24V 2,5 TDI (150- 180 KM)
  • V8 32V 3,3 TDI (224 KM)

BMW Serii 7 E38

  • R6 24V 2,8 (193 KM)
  • V8 32V 3,0 (218 KM)
  • V8 32V 3,5 (235 KM)
  • V8 32V 4,0 (286 KM)
  • V8 32V 4,4 (286 KM)
  • V12 24V 5,4 (326 KM)
  • R6 2,5 tds (143 KM)
  • R6 2,9 d (184- 193 KM)
  • V8 3,9 d (245 KM)

Które jednostki napędowe warto wybrać, a które należy omijać szerokim łukiem?

Zarówno w gamie silników Audi jak i BMW każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Spośród jednostek napędowych Audi A8 D2 najlepszym wyborem będzie jeden z silników benzynowych. Wszystkie wyżej wymienione silniki benzynowe za wyjątkiem wysokiego spalania paliwa i nadmiernego apetytu na olej nie powinny sprawiać większych problemów.

Silnik Audi 4,2 V8
Silnik Audi 4,2 V8© mat. prasowe / Audi

Jeżeli chcieliście kupić Audi A8 D2 z silnikiem diesla to będziecie czuć się mocno zawiedzeni, bo to wyjątkowo awaryjne konstrukcje. Odradzamy zakup zarówno 2,5-litrowego jak i 3,3-litrowego motoru TDI. Tu najczęściej zawodzą świece żarowe, symptomami takiej usterki mogą być trudność z opaleniem silnika, zwłaszcza na mrozie.

Często też dochodzi do zacierania się turbosprężarek. Słabym punktem motorów TDI w A8 są też podatne na awarie pompy wtryskowej. Wycieki z silnika mogą z kolei świadczyć o zużyciu separatora oleju lub uszczelniacza wału korbowego. Jedną z najbardziej kosztownych awarii nękających diesle w Audi są wycierające się krzywki wałków rozrządu.

Silnik BMW
Silnik BMW© mat. prasowe / BMW

A jak jest z usterkowością silników BMW Serii 7?

Jeżeli planowaliśmy zakup diesla to warto rozważyć zarówno 2,9-litrowe jak i 3,9-litrowe R6. Te jednostki napędowe poza zacierającymi się turbosprężarkami, defektem alternatora czy awariami sterownika silnika nie powinny sprawiać większych problemów

Jeżeli chodzi o motory benzynowe to największym ich mankamentem jest tak jak w przypadku Audi dość wysokie spalanie. Szczególną ostrożność należy zachować przy zakupie BMW z 4,4-litrowym silnikiem V8, w którym często dochodzi do odkręcania się pompy oleju, co skutkuje poważnym uszkodzeniem silnika i w następstwie często jego remontem.

Audi A8 i BMW Serii 7
Audi A8 i BMW Serii 7© mat. prasowe / Audi / BMW

A jak sprawuje się zawieszenie porównywanych limuzyn?

W Audi A8 dość szybko zużywają się elementy wielowahaczowego zawieszenia, którego naprawa może wynieść ponad kilka tysięcy złotych. Najczęściej wybijają się tuleje wahaczy z przodu i z tyłu, uszkodzeniu mogą ulec też łączniki stabilizatora, a nawet same wahacze. W BMW Serii 7 również wybijają się tuleje wahaczy, jednak głównie z tyłu.

Użytkownicy bawarskiej limuzyny z 18-calowymi lub większymi kołami będą narzekać na krótką żywotność łączników stabilizatora. W niektórych egzemplarzach uszkodzeniu ulegają także wahacze. Zawieszenia obu aut nie należą do przesadnie awaryjnych, jeśli jednak dojdzie do poważnej usterki koszty jej naprawy mogą być wysokie.

Audi A8
Audi A8© mat. prasowe / Audi

Co jeszcze może zawieść w Audi A8 i BMW Serii 7?

W Audi A8 często spotykaną usterką jest defekt wentylatora. W BMW Serii 7 może wystąpić nieszczelność układu chłodzenia, co często prowadzi do przegrzewania się silników lub nawet pęknięcia głowicy.

Problem ten dotyczy głównie aut z silnikami R6. E38 trapi też problem zbyt wysokiego ciśnienia płynu chłodniczego, czego następstwem może być oderwanie się jednego z węży od chłodnicy i gwałtowna utrata dużej ilości płynu. Zarówno w Audi A8 D2 jak i w BMW Serii 7 E38 mogą pojawić się luzy na końcówkach drążków kierowniczych.

Co więcej, w BMW może dojść do wycieków z przekładni kierowniczej, rozwiązaniem problemu jest jej regeneracja. Skrzynie biegów zarówno w limuzynie z Ingolstadt jak i w bawarskiej konstrukcji również miewają swoje przypadłości. W 5-biegowej przekładni automatycznej Tiptronic montowanej w Audi często pojawia się problem z wybierakiem.

Objawem takiej usterki jest możliwość zmiany pozycji lewarka bez naściskania hamulca. Uszkodzeniu w przypadku Tiptronica może ulec też sprzęgło lub elektronika sterująca. Automat w BMW też nie jest wolny od wad. W tym przypadku może dojść do zniszczenia tarcz lub pęknięcia kosza.

Audi A8
Audi A8© mat. prasowe / Audi

Wszelkie niepokojące objawy takie jak szarpanie czy opóźniona reakcja silnika na wrzucony bieg mogą świadczyć o zbliżającej się awarii. Niestety w wielu przypadkach automatyczna skrzynia rozsypuje się w najmniej oczekiwanym momencie nie zdradzając wcześniej żadnych objawów.

Które auto wybrać?

Główne zalety A8 to: stały napęd na cztery koła, który poprawia bezpieczeństwo podczas przemieszczania się w trudnych warunkach, aluminiowa konstrukcja odporna na rdzę, nieco mocniejsze topowe wersje silników benzynowych niż w BMW. Największą wadą tego modelu są problemowe diesle.

BMW Serii 7
BMW Serii 7© mat. prasowe / BMW

Za BMW Serii 7 przemawiają mniej awaryjne diesle, radość z kierowania autem tylnonapędowym oraz nieco precyzyjniejsze prowadzenie na suchej nawierzchni w porównaniu do Audi. Jednym z najsłabszych punktów BMW jest zabezpieczenie antykorozyjne, w tej kategorii A8 rozkłada rywala na łopatki.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione argumenty uważamy, że lepszym wyborem będzie BMW Serii 7 E38. Najtańsze egzemplarze zarówno Audi jak i BMW znajdziemy na rynku aut wtórnych od około 10 000 zł. Jednak często w przypadku atrakcyjnej ceny drugie tyle należy wydać na naprawy.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (25)