Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 1] 

Wyścigi (również rajdy), a w szczególności Formuła 1, to ogromny poligon doświadczalny. Co roku pojawiają się nowe pomysły albo odgrzewa się stare kotlety w nowej wersji. W tej serii postaram się przedstawić ciekawe rozwiązania techniczne stosowane w bolidach wyścigowych – nie tylko Formuły 1. Na początek podwójna podłoga w Toro Rosso Ferrari STR6.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Olgierd Lachowski
Podwójna podłoga w Toro Rosso Ferrari STR6
Podwójna podłoga w Toro Rosso Ferrari STR6

To nie jest żaden nowy pomysł. Po raz pierwszy wpadło na niego Ferrari i zastosowało w F92A w 1992 roku. W tym sezonie przywrócił go do życia zespół Toro Rosso Ferrari, ale znając realia Formuły 1, należy się spodziewać, że jeśli to rozwiązanie będzie skuteczne (a to już ocenią inżynierowie konkurencji), to szybko pojawi się w innych bolidach.

Jak działa?

Powietrze przechodzące między dolnymi częściami bocznych wlotów a podłogą jest kierowane na tylny dyfuzor od strony zewnętrznej. Na końcu dyfuzora znajdują się listwy Gurneya lub malutkie spojlery, na których zwiększane jest ciśnienie, a w efekcie generowany jest docisk.

Minusy i utrudnienia

Do tego wszystkiego trzeba zmniejszyć wszystkie „pudełka” z elektroniką montowane w bocznych sekcjach, a nawet być może przemodelować zbiorniki paliwa.

Zmiana środka masy - schemat
Zmiana środka masy - schemat

Innym problemem jest zmiana, a konkretnie podniesienie środka ciężkości skrzyń bocznych, a co za tym idzie - środka masy całego bolidu. Zmianę środka masy obrazuje ilustracja powyżej z uproszczonymi do prostokątów bocznymi skrzyniami (gdzie różnica to ‘e’). Zwiększenie minimalnej masy własnej bolidu do 640 kg będzie tutaj działało na korzyść, ponieważ niewykorzystane kilogramy można rozłożyć tak, żeby niwelowały efekt podniesienia w bocznych pudłach środka masy.

Na czerwono zaznaczony element aerodynamiczny na wyjściu z tylnego dyfuzora
Na czerwono zaznaczony element aerodynamiczny na wyjściu z tylnego dyfuzora

Na zdjęciu powyżej widać wyjście z dyfuzora w STR6. Nad nim znajdują się malutkie listwy wyglądające na spojlery. Być może są to jednak listwy Gurneya w jakiejś nowej wersji.

Źródło: anf1blog (foto)scarbsf1

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀